Kehittäjä miHoYosta on tullut jättiläinen pelimarkkinoilla suhteellisen lyhyessä ajassa, ja on vaikea kiistää kiinalaisen studion määräävää asemaa tuottoisassa gacha-genressä, kun vyöllä ovat muun muassa Genshin Impact ja Honkai: Star Rail. Nyt olemme saaneet päivänvaloon uuden mikrotransaktioilla täytetyn kokemuksen, kun studio pyrkii Zenless Zone Zeron avulla iskemään kiiloja uusien ja vanhojen pelaajien keskelle laskeutumalla kahden menestyspelinsä sekaan.
Kuten sen vanhemmat sisarukset, Zenless Zone Zero toimii mainitussa gacha-genressä, jossa ilmaista sisäänpääsyä tasapainottaa vahva keskittyminen mikrotransaktioihin ja uhkapelaamiseen. Toisin sanoen voit ladata ZZZ:n maksamatta senttiäkään, mutta huomaat pian, että monia harvinaisia esineitä, kosmeettisia tarvikkeita ja arvokkaita valuuttoja on vaikea saada, ellet ole valmis rykäisemään tiskiin ylimääräistä rahaa. Voit siis silti pelata, vaikka et haluaisi maksaa, mutta voit odottaa etenemisesi hidastuvan melkoisesti verrattuna niihin, jotka ovat maksamaan kokemuksesta oikeaa rahaa sen eri muodoissa.
Tämä johtuu siitä, että koko konsepti on rakennettu pitämään pelaajat houkuttelevassa pelimaailmassa, saamaan heidät kirjautumaan sisään jatkuvasti ja käyttämään enemmän rahaa. Tämän varjossa on tietysti helppo nähdä Zenless Zone Zeron negatiivinen puoli, jossa rahaa kahmiva suunnittelumalli, yksinkertainen pelattavuus ja kannustimet luovat riippuvuutta ja naulitsevat katseesi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki olisi negatiivista, koska miHoYoa ei voida syyttää huonojen ja identiteetittömien kokemusten luomisesta, sillä aivan kuten studion muissakin nimikkeissä, ZZZ huokuu paljon laatua, charmia ja tunnelmaa.
Tarina seuraa kahta sisarusta, Wiseä ja Belleä, jotka yrittävät yhdessä eri agenttien kanssa luoda uraa vierailemalla vaihtoehtoisissa maailmoissa ja tuomalla kotiin siellä piileviä rikkauksia. Kaikki ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista kuin miltä kuulostaa, koska maailmoihin johtavien portaalien sisällä on groteskeja hirviöitä, ja ulkopuolisena olet myös vaarassa päätyä turmeltuneeksi, muuttuen itse aivokuolleeksi olennoksi, jos et pääse ajoissa ulos. Henkilökohtaisesti arvostin tätä riisutumpaa tarinaa sen sijaan, että kokisin tavallisen tarinan, jossa maailma on pelastettava suurelta pahalta. Perusteltuna minun oli paljon helpompi kokea empatiaa hahmoja kohtaan, kun heidän tavoitteensa ja tarkoituksensa olivat arki-inhimillisempiä kuin liioitellun sankarillista. Myös itse hahmot ovat jotain, mitkä kehittäjä on rakentanut erittäin hyvin, sillä lähes jokainen heistä onnistuu viittaamaan jonkinlaiseen ihmisyyteen. Tämä ei suinkaan ole syvä sukellus ihmisluonnon monimutkaisuuteen, mutta siinä on viehätystä, joka läpäisee kokemuksen ja saa sinut muodostamaan yhteyden näytöllä tapahtuvaan.
Esitys on myös erittäin hyvä, sillä hienoa sarjakuvagrafiikkaa täydentävät hyvin svengaava musiikki, hyvät ääninäyttelijät sekä hienot ja sujuvat animaatiot, jotka antavat kokonaisuudesta ylellisen vaikutelman. Suuri osa tarinasta kerrotaan myös hyvin tehtyjen sarjakuvien kautta, ja se on tarinaan hyvin sopiva kerrontatyyli, jossa on painopisteenä paljon komediaa ja kevytmielisyyttä.
Pelin kulku sekoittuu vapaasti yksinkertaisten toimintahetkien, tarinavetoisen dialogin, valikkopelin ja yksinkertaisen tutkimisen kesken, ja kuten edellä mainitsin, rahan ansaitsemisen yleinen suunnittelu estää pelistä nauttimisen. Millekään ei todellakaan anneta mahdollisuutta kukoistaa, ja vaikka toimintajaksot voivat olla viihdyttäviä ja hienoja katsella, ne olisivat voineet olla hieman kiinnostavampia, jos niiden olisi annettu loistaa erilaisessa ympäristössä.
Loppujen lopuksi Zenless Zone Zerossa on monia asioita, joista pidän, mutta valitettavasti monet omat kokemukseni kompastuvat sen valitsemaan genreen ja pelattavuuteen, johon se sitten yrittää sopeutua. Jos ZZZ olisi ollut klassisempi toimintaroolipeli, jossa keskitytään sen tarinaan ja silmiä hivelevään taisteluun, vaikutelma olisi ollut paljon parempi. Tai vaihtoehtoisesti seikkailun olisi voinut rakentaa uusien esineiden etsimiseen pohjautuvan jauhamisen ympärille. Tämän myötä olisi ollut palkitsevampaa tutkia maailmaa, hahmoja ja pelimekaniikkaa syvällisemmällä tasolla. Nyt kokonaisuus muodostaa valitettavasti ontuvan tarinan, joka tekee joitain asioita hyvin ja toisia huonommin, joten luokitus ei voi siis olla muuta kuin pelkkä "okei"-tason tekele.