Suomi
Gamereactor
arviot
Yakuza 4

Yakuza 4

Yakuza-sarjan neljäs osa saapuu viimein myös Eurooppaan, ja luvassa on länsimaisittain erikoinen sukellus alamaailmaan ja välianimaatioihin. Matti tutustui toimintapelin syövereihin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Sarjaa ensikertaa pelanneena lähestyin Yakuzaa aluksi väärillä ennakko-odotuksilla. Japanin GTA:ksi kuvittelemani peli ei nimittäin täytä kovinkaan montaa hiekkalaatikkopelin tunnusmerkkiä. Vapaa haahuilu kuvitteellisessa Kamurochon kaupunginosassa onnistuu vain tietyissä vaiheissa, ja laatikon laidatkin tulevat nopeasti vastaan. Tekemistä on sinänsä paljon, mutta aktiviteetit muistuttavat "siellä elämisen" sijaan minipelejä. Mutta kun ennakko-odotuksista pääsee yli, huomaakin pelaavansa enemmän japanilaista roolipeliä kuin länsimaista vapaata toimintapeliä. Samalla sarjan ansiot aukeavat amatöörille.

Yakuza-sarjalla on pitkä ja saippuaoopperamainen historia. Ummikkona otinkin ilolla vastaan nelososan "Muistelu-osion", jossa edellisen kolmen pelin tärkeimpiä kohtauksia voi katsoa uudelleen. Katseluun kannattaakin totutella nopeasti, sillä lainanantajana toimivan Shun Akiyaman (ensimmäinen neljästä pelattavasta hahmosta) osuuden alku on väärällään välivideoita. Vaikka välillä pelintekijät vaikuttavat ennemminkin animaation tekijöiltä, nämä moninaiset välinäytökset vievät Japanin alamaailmaan sijoittuvaa juonta hyvin eteenpäin.

Pääjuonen lisäksi pelistä löytyy julmettu tukku minipelejä (mm. pingis ja karaoke) sekä kerättävää tai suoritettavaa (tallelokeroiden avaimet ja vaikkapa kaikissa rafloissa jokaisen annoksen syöminen kertaalleen). Pelin oudointa antia on ehdottomasti hostess -osio, jossa omaan klubiin palkattuja naikkosia puetaan ja puunataan asiakkaiden mieleisiksi. Sukupuolitasa-arvollisesti kyseenalainen puoli poistettiin kolmososan länkkäriversiosta, ja kyllähän se hieman sulattelua vaatiikin. Mistään prostituutiosta ei siis ole kyse. Hostessit ovat ennemminkin ammattimaisia klubiemäntiä ja viihdyttäjiä hieman alkuperäisen geisha-perinteen tapaan.

Lukuisien välipätkin välistä löytyy onneksi jotain pelattavaakin. Japanilaisten roolipelien hengessä lähes tyhjästä eteen pöllähtävät satunnaiset jengiläiset sun muut hörhöt haastavat pelaajaa lyhyille turpakäräjille tuon tuosta. Juonitehtävissä kohtaamiset ovat tarkemmin suunniteltuja kohtaamisia. Reaaliaikainen taistelu muistuttaa hieman perinteistä tappelupeliä napinhakkauksineen. Alkupuolella normaalivaikeustasolla varsin helpot kohtaamiset yleensä muutamaa miestä vastaan ovat enemmänkin fiilistelyä kuin todellisia haasteita. Ympärillä lojuvaa irtaimistoa, vastustajien tiputtamia aseita ja omia lähitaistelutaitoja hyödyntämällä vastustajia kuritetaan nopeaan tahtiin.

Tämä on mainos:

Lisämaustetta toimintaan saadaan avaamalla kokemuksen myötä uusia liikkeitä ja ominaisuuksia. Tehokkaat lopetusliikkeet ovat brutaalia katsottavaa päähän potkimisineen. Tappelehtiminen on pääosin sujuvaa ja monipuolista. Juoksentelu on seikkailuosuuksien tapaan hieman töksähtelevää ja kankeaa, ja haittaa hieman vaikeampien vääntöjen suorittamista. Hyppy- ja kiipelynappien puute sekä törmäystarkistuksen suurpiirteisyys antavat oman panoksensa vanhanaikaiseen pelisuunnitteluun.

Pelin ulkoasu kärsii hieman siitä seikasta, että se on toteutettu pari vuotta vanhalla Yakuza 3:n pelimoottorilla. Päähenkilöt ovat ihan näpsäkän näköisiä, mutta kasvojen ilmeiden ja sivuhahmojen kankeus ärsyttävät ajoittain pelimoottorivetoisten välinäytösten aikana.

Kamurochon kaupunginosa on sinänsä eläväinen kokonaisuus täynnä ihmisiä ja neonvaloja, mutta kunnollinen valaistuksen ja sääolojen mallintaminen olisi tehnyt siitä vielä uskottavamman. Äänimaailma on uskollinen kuvitteelliselle esikuvalleen. Kävelykaduista koostuvan kaupunginosan melu teräskuulia kolisevine pachinko-halleineen on kuin Tokiosta revitty. Japaninkielinen ääninäyttely on pätevää kautta linjan.

Yakuza 4:stä löytyy paljon outoa materiaalia länsimaiseen pelitarjontaan tottuneelle. Tuotesijoittelu on ajoittain räikeää ja itsetarkoituksellista. Kaupoista voi ostaa riisipallojen lisäksi ilmeisesti aidoilla kansikuvilla varustettuja harraste- ja lifestyle-lehtiä. Monet mainoksista ovat suoraan tästä todellisuudesta peliin tuotuja. Myös skitsofreenin suhtautuminen väkivaltaiseen mafiamaailmaan kummastuttaa. Välillä puunataan klubiemännän frisyyriä kimmellyksen ja j-popin tahdissa, välillä annetaan polvea leukaperiin veriroiskeiden kera.

Tämä on mainos:

Vallalla tuntuu olevan myös käsitys "hyvistä" ja "pahoista" rikollisista. Poliisikin tuntuu ajoittain enemmän pahikselta kuin designer-vaatteisiin puetut oikeamieliset yakuzat jaloine aatteineen. Toisaalta se on myös osa pelin viehätystä. Vaikka valinnan vapautta ja harhautumismahdollisuuksia on vähän, Yakuza 4 pystyy yllättämään länkkärin monella eri tavalla.

Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
Yakuza 4
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Osaa yllättää, äänimaailma
-
Kankea ohjattavuus, välianimaatioiden tiheys
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Yakuza 4Score

Yakuza 4

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Yakuza-sarjan neljäs osa saapuu viimein myös Eurooppaan ja lupaa länsimaisittain erikoista sukellusta alamaailmaan ja välianimaatioihin.



Ladataan seuraavaa sisältöä