Isossa kuvassa tarkasteltuna ei ole kovinkaan montaa syytä olla innostumatta Ubisoftin XDefiantista. Kyseessä on free-to-play-periaatteella toimiva maanläheinen areenaräiskintä, jossa on mukana kokoelma Ubisoftin tuttuja hahmoja. Kyseessä on periaatteessa Ubisoftin versio Call of Dutysta. XDefiant ei kuitenkaan julkistuksessaan kerännyt paljoakaan innostusta, sillä kyseessä on taas kerran yksi uusi live service -peli. Ja sellaisia ei kaivata enempää.
Yli vuosi on kulunut, ja nyt Ubisoft valmistautuu laskemaan pelin maailmalle ihmisten käsiin. Suljettu betailu alkaa nimittäin tänään. Pääsin taannoin kokeilemaan XDefiantia muutaman tunnin ajan, ja olen positiivisesti yllättynyt, olkoonkin, että pelin tulevaisuus herättää edelleen huolta.
Pelattavuus on varsin suoraviivaista. Mukana on 14 karttaa ja useita erilaisia pelimuotoja. Peli on suunniteltu pääasiassa kokoonpanolle 6v6, ja pelimuodot ovat samanlaisia kuin voisi odottaa Call of Dutyssa, kuten Domination, Occupy (eli Hardpoint), Hot Shot (eli Kill Confirmed), Zone Control ja Escort, joka on kopio Overwatchin vastaavasta. Sitten vain pyssytellään vastustajia ja tehdään annettuja tavoitteita. Jos on koskaan pelannut moninpeliräiskintää niin tietää kyllä, mistä on kyse.
XDefiant ei siis erotu pelimuodoilla kilpailijoistaan, mutta eri ryhmittymien osalta kyllä. Kyse on itse asiassa muista peleistä tutuista sankarihahmoista. Tällä hetkellä mukana on viisi ryhmittymää, ja jokainen on räätälöity Ubisoftin sarjan mukaan. Toisin sanoen mukana ovat Far Cry 6:n Libertads, Watch Dogsin DedSec, The Divisionin Cleaners, Splinter Cellin Echelon ja Phantomsin Phantoms. Jakolinja kulkee erilaisissa kyvyissä, joiden kanssa sitten suunnataan taistoihin. Hiippaileva Echelon lähtee kentälle joko näkymättömyyskyvyn kera tai tiedustelupuvussa, joka paljastaa lähellä olevien pahisten sijainnin. Jokaisella ryhmittymällä on kokoelma muitakin keinoja, jotka ovat käytössä riippumatta siitä valitusta pääkyvystä. Esimerkiksi DedSecin Ultra (eli Overwatchin Ultimate) on aina Lockout, joka hakkeroinnilla estää pahiksia käyttämästä omia kykyjään. Sama koskee myös niin sanottuja passiivisia kykyjä jokaisella ryhmittymällä.
Jako ryhmittymiin on tehty hyvin, eikä mikään tunnu selvästi vahvemmalta kuin toinen. On helppoa valita mikä tahansa ja rientää pelaamaan, sillä ytimeltään XDefiant ei ole Overwatchin kaltainen "hero shooter". Toisin sanoen pelattavuus hienouksineen (eli se "meta") ei ole yhtä jäykkä kuin Overwatchissa.
Tuunailu ei juurikaan onnistu ryhmittymissä, mutta aseet ovatkin kokonaan eri juttunsa. Valitusta ryhmittymästä riippumatta on mahdollista käyttää mitä tahansa asetta XDefiantissa. Tappoja ja kokemusta kartuttamalla voi saada käyttöönsä lisälaitteita, joilla edelleen pääsee kehittämään omaa pelihahmoaan siihen omaan pelityyliin soveltuvaksi. Tuunailu muistuttaa Call of Duty: Modern Warfare II:n Gunsmithia, joskin tällä kertaa järjestelmä on yksinkertaisempi ja helpompi ymmärtää. Tämä onkin yleisesti ottaen parempi pelaajan kannalta.
Aseiden tuunailu on hoidettu hyvin, mutta kehitettäviä kokemusmittareita on liikaa. Ensin on kehitettävä sitä varsinaista pelaajatiliä, jokaista ryhmittymää erikseen, ja sitten vielä jokaista asetta erikseen. Näin saa auki uusia aseita, uusia lisälaitteita ja niin edelleen. Tässä vaiheessa ne live service -kotkotukset alkavat nostaa päätään. Tiedän jo nyt, ettei minulla ole tarpeeksi aikaa tutkia kaikkea ennen pelin varsinaista julkaisua. Siihen pystyvät vain sellaiset, jotka pelaavat vain ja ainoastaan XDefiantia.
XDefiantin tuntuma on kuin missä tahansa AAA-tason räiskinnässä. Ampuminen ja liikkuminen ovat sujuvia, ja rytmitys takaa sen, ettei koskaan ole tylsää pitkiä aikoja. Ja juuri näin tällaisessa areena-ammuskelussa asiat pitää ollakin. HUD on niin ikään hiottu antamatta pelaajalle liiaksi tietoa.
Kartat on suunniteltu periaatteella "kolme linjaa". Jokainen kartta tuntuu klassiselta Call of Dutylta, jossa on pääasiassa kolme etenemislinjaa. Nämä sitten yhtyvät rakennuksissa, kujilla ja niin edelleen. Ehdin pelata XDefiantia vain muutaman tunnin, mutta silti kartat tuntuivat helpolta hahmottaa tarjoten silti paljon mahdollisuuksia kiertää vastustajan sivustaan. Suurin osa paikoista on innoittunut Ubisoftin peleistä, kuten The Divisionin tuhottu Times Square, Pueblito (eli Far Cry 6:n Yaran paikka), Watch Dogsin Nudleplex ja niin edelleen.
Huonot palvelimet ja yhteyden katkeamiset lasken ennakkotestaamisen piikkiin, mutta XDefiantin kaupallistaminen huolettaa. Kyseessä on free-to-play, joten jollakin se raha on saatava. Näin ollen XDefiantissa on Battle Pass, oma kauppa, premium-valuutta ja niin edelleen. Kosmeettisiin tavaroihin ja muihin lisäyksiin voi käyttää runsaasti rahaa, vaikka ne eivät vaikuttaisikaan pelattavuuteen millään tavalla.
Markkinat live service -peleille ovat tällä hetkellä armottomat. Liian moni peli vaatii pelaajan jakamattoman huomion, joten on mahdotonta ryhtyä pelaamaan useampaa live service -peliä samaan aikaan. Tämä on huolestuttavaa XDefiantin kannalta. Tulossa näyttää olevan hauska ja viihdyttävä räiskintä, mutta ollakseen pitkäikäinen sen täytyy houkutella pelaajia pois Call of Dutyn, Battlefieldin, Fortniten, Apex Legendsin, Destiny 2:n ja Rainbow Six: Siegen parista. En usko, että XDefiantin ajatus ja lähtökohta ovat riittävän erityiset tähän tehtävään. MultiVersus näytti lanseerauksessaan varmalta menestyjältä, mutta kolme kuukautta myöhemmin pelaajamäärä oli kutistunut murto-osaan. Live service -pelit ovat kriisissä.
XDefiant tuntuu jo nyt hiotulta, hyvin tehdyltä ja hauskalta, mutta on vaikea sanoa, tuleeko siitä menestystä. Se kerännee julkaisussaan paljon huomiota ja pelaajia, mutta sen jälkeen suunta on varmaankin pahasti laskeva. Toivottavasti mittavaksi suunniteltu kausittainen tarjonta ja julkaisun jälkeinen tuki uusien karttojen, ryhmittymien, aseiden ja muun sen sellaisen muodossa riittää. XDefiant saattaisi olla se iso manttelinperijä Rainbow Six: Siegelle, joka on jo seitsemän vuotta vanha. Olenkin varovaisesti optimistinen XDefiantin suhteen ja toivon, että se löytää paikkansa vallitsevassa markkinatilanteessa.