XDefiant syntyy, kun Call of Duty ja Overwatch yhtyvät. Areenalla pyssytellään, ja tarjolla on erilaisia henkilöhahmoja omine kykyineen. Sitten otetaan mittaa toisista vaihtelevissa maisemissa ja erilaisissa pelimuodoissa. Idea on oma, mutta tuttuja elementtejä on todella runsaasti. Melkein jokainen XDefiantin osa-alue on lainattu jostain muualta. Se ei ole ongelma, sillä olennaistahan on vain se, että pelaaminen on sujuvaa ja hauskaa. Tässä XDefiant onnistuu.
Pelaaminen on todellakin sujuvaa. Se on nopeatempoista, toiminnallista ja hyvin tasapainotettua. Sujuvuus kilpailee lajityypin parhaimpien kanssa. Vuosien kehitystyö on kantanut hedelmää. Kaikki pelattavuuden osa-alueet ovat viimeisen päälle hiottuja, ja pelaamiseen pääsee helpommin mukaan verrattuna Call of Dutyyn. Grafiikka on selkeää, eikä ruutu ole väärällään kaikenlaista ylimääräistä tietoa. Kaikki se, mikä tekee räiskintäpelistä mahtavan, on paikoillaan.
Harmillisesti XDefiant kilpailee todella kovassa seurassa. Ja vaikka pelin ydin on mahtava, jotain silti puuttuu. Ajoittain se on ihan vain sisällön määrästä kiinni, mutta myös käyttöliittymä saisi olla hiotumpi, hahmonkehitys paremmin ajateltu puhumattakaan siitä, miten liiketoimintamalli toimii.
Tarjolla on viisi pelimuotoa, yli 15 pelattavaa karttaa, viisi erilaista ryhmittymää innoittuen Ubisoftin omista sarjoista tarjoillen kukin kolme hahmotyyppiä, ja lopuksi yli 20 asetta. Nuo aseet on jaettu seitsemään erilaiseen luokkaan, ja näin jokaisessa luokassa on kolmisen asetta. Se ei riitä. Pelattavat alueet ovat mahtavia, mutta ne ryhmittymät ja pelattavat hahmot eivät niinkään. Ne jokaisen ryhmittymän kolme eri hahmoa ovat eroiltaan lähinnä kosmeettisia. Toisin sanoen kykyjen osalta erilaisia hahmoja on viisi kappaletta, joista yksi on laitettu sellaisen haastemäärän taakse, että useilla pelaajilla menee varmasti muutama viikko haasteiden suorittamiseen (Watch Dogsin DedSec on kyseessä). Lisää vaihtelua kaivattaisiin kipeästi. Pelimuotojen osalta luvassa on tuttua tavaraa, jos on pelannut Call of Dutya.
Hahmonkehitys ei selvästikään ole suuresti kiinnostanut, sillä ainutkaan haasteista ei ole mielenkiintoinen suorittaa. Tällä hetkellä haasteita tekemällä saa avatuksi aseita, lisätavaroita ja pelattavia hahmoja, joilla sitten tehdään se oma pelihahmo Create-A-Classilla. Ongelmana on, ettei ole mitään tarvetta käyttää koko Create-A-Classia, sillä ne tavalliset hahmoluokat toimivat oikein hyvin. Sitä paitsi tavaroiden avaamiseksi on tehtävä tunneittain töitä, eikä palkinto tunnu sen arvoiselta.
Suurin osa päävalikosta on tarpeeton, ellei sitten ole käyttänyt rahaa tähän free-to-play-peliin. Toistaiseksi ainoa tapa hankkia kosmeettisia tavaroita on käyttää niihin oikeaa rahaa. Mihin tahansa katsookaan XDefiantin valikoissa, ohjataan pelaajaa kuluttamaan rahaa siihen ja tähän asiaan. Toki free-to-play-peli tarvitsee rahansa jollakin tavalla, mutta Ubisoftin tapa on aivan liian hyökkäävä.
Muutaman päivän pelaamisen jälkeen alkaa tulla tunne, että kaikki on jo nähty. Näin ollen sisällön määrä on aidosti ongelma, eikä ratkaisuna oikein ole muuta kuin odottaa niiden tulevien kausien alkamista. Ja se on vielä yli kuukauden päässä.
Pelattavuus on kuitenkin niin hyvin hiottu, että pelaaminen on nautinto. Yhden ainoan bugin huomasin, sillä tekemiäni haasteita ei aina asianmukaisesti päivitetty. Muuten se ydin on niin hyvin hoidossa, että sisällön vähäinen määrä, tylsä hahmonkehitys ja joka paikasta tungettu mikromaksuihin rohkaiseminen harmittavat kahta kauheammin.
Ubisoft on saanut luoduksi jotain ainutlaatuista. Mutta jos julkaisu heijastaa edes vähän tulevaisuudesta, ei XDefiantilla ole mahdollisuuksia. Pelaaminen on ilmaista, ja parissa päivässä pääseekin näkemään suunnilleen kaiken tarpeellisen. Sen jälkeen palaa jo mielellään Call of Dutyn, Halon tai Overwatchin pariin. XDefiantin työkalut ovat paikoillaan, mutta se syvyys puuttuu. Matka on vielä pitkä, jos peli haluaa aidosti erottua kilpailijoistaan aitona vaihtoehtona.