Olen aiemmin pitänyt suuresti WRC:stä, mutta viime vuosina mielenkiintoni on ollut kovasti hiipumaan päin. Onneksi pelien puolella KT Racing on jatkuvasti parantanut vuosien saatossa. Tämän vuoden painos ei ole täydellinen, mutta onnistuu silti tekemään vaikutuksen. Jo viisi vuotta sitten pelillään WRC 7 KT Racing todisti olevansa tosissaan pyrkimyksissään tehdä uskottavaa ja syvällistä rallipelaamista.
WRC 9 on kaikesta huolimatta varsin maltillinen päivitys. Sisältöä on enemmän kuin edeltävässä WRC 8:ssa varsinkin pelimuotojen ja monipuolisempien valintojen osalta. Samaan aikaan on selvää, että KT Racing ei ole juurikaan halunnut tehdä suuria muutoksia. Kolme uutta rallia on mukana, joten kaikkiaan pelattavana on nyt 16 erilaista rallia. Sama valinnanvara koskee autojakin. Uratilaan on panostettu. Nyt oman tallin hoitamiseen kuuluvat myös sponsorien sähköpostien lukeminen ja autovalmistajan sääntöjen noudattaminen. Uratila tuntuu turhan jäykältä, ja kaiken läpikäyminen muistuttaa jo ihan oikeaa työtä mukavan viihteen sijasta. Siksi pelasin mieluummin sitä muuta tarjontaa, ja onneksi pelimuotoja on riittävästi.
Pelaajat pystyvät nyt luomaan omia kilpailujaan, joihin voivat sitten itse ottaa osaa. Kisoja voi myös julkaista verkossa, ja niihin voi kutsua kavereita. Club Mode on mukava pieni lisä, joka noussee ajan kanssa erittäin suosituksi. Pelaajille on tarjolla mahdollisuus tehdä aiempaa yksityiskohtaisempia kokonaisuuksia, ja sitten testata niitä erilaisilla harjoitteluradoilla. Jaetun ruudun pelaaminen on sekin mahdollista, ja se vieläpä toimii hyvin. Myös yksittäisiä kisoja voi ajaa, ja niitä voi ajaa erikseen valituilla autoilla. Mitään sisältöä ei ole lukittu joko tietyn kokemuspistetason tai maksumuurin taakse. Tätä on syytä arvostaa.
Auton fysiikka ja ajamisen tuntu ovat hyvät. Rengasfysiikkaan on jatkuvasti panostettu sarjan edetessä, ja se näkyy. Rallipelissä erittäin tärkeää on vauhdin tuntu, ja siinä onnistutaan. Renkaiden tuntuma tiehen erilaisissa tilanteissa on onnistuttu tavoittamaan mitä parhaimmin. Joskus tuntuu siltä kuin auto leijuisi soratien päällä, mutta se saattaa johtua force feedback -ominaisuuden laiskuudesta tilanteissa, joissa auton alla oleva pinta muuttuu toiseksi. Mukana on tuki Fanatecin tuotteille, ja DD2-tuntuma on mahtava.
Grafiikka on se ominaisuus, josta pidän eniten. Ulkoasu on selvästi aiempaa realistisempi. KT Racing on panostanut "fotorealismiin", ja varsinkin Italian, Kreikan ja Meksikon maisemat tekevät vaikutuksen. Mukana on silti pikselitunnelmaa, mistä en pidä lainkaan. Tämä johtuu siitä, että kuva on ajoittain jopa liian terävä. Ja näin erityisesti konsoleilla. Pulmana on sekin, miten mittakaava on tehty, eli miten kookkailta autot tuntuvat suhteessa ympäristöön. Huomasin sen, että autot ovat hieman liian pieniä verrattuna siihen, millaisia niiden pitäisi olla. En ymmärrä tällaista ratkaisua lainkaan. On silti sanottava, ettei moinen häiritse ajamista.
Kaiken muun edellä mainitun ohella äänimaailma on sekin hoidettu hienosti. Autot kirskuvat, ulvovat ja sora möyrii juuri niin kuin pitääkin. Kartturi on oikein hyvä. Rytmitys on kunnossa, ja ääninäyttely on tehty laadulla.
WRC 9 ei ole täydellinen, mutta se on oikein hyvä rallipeli. Harmillista vain, ettei se oikea WRC ole ollut viime aikoina läheskään yhtä viihdyttävää kuin siitä tehty videopeli.