Suomi
Gamereactor
arviot
World of Warcraft: Wrath of the Lich King

World of Warcraft: Wrath of the Lich King

Maailman parhaan nettiroolipelin maailman paras lisäosa on juuri sitä, mitä lääkäri määräsi.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Marraskuussa neljä vuotta täyttänyt World of Warcraft -nettiroolipeli on muotoutunut ennennäkemättömän suosionsa ansiosta monitahoiseksi ilmiöksi. Pelin tehnyt Blizzard Entertainment on kirjoittanut WoWilla monia pelibisneksen sääntöjä uusiksi, ja 11 miljoonan pelaajan kuukausimaksuista kertyvä kassavirta on herättänyt huomiota pelialan ulkopuolellakin. Kulttuuri-ilmiöstäkin voidaan puhua. WoW-huumassa unohtuu helposti, että kyseessä on myös kaikkien aikojen taitavimmin tehty nettiroolipeli. Pelin toinen lisäosa, Wrath of the Lich King, esittelee jälleen Blizzardin osaamista leipälajissaan.

Nettiroolipelien lisäosien tarkoitus on saada pelaajat jatkamaan kuukausimaksujensa maksamista tarjoamalla heille lisää pelattavaa. Lisäsisällön määrässä tai laadussa ei ole Wrath of the Lich Kingin tapauksessa moittimista. Pelimaailmaan lisätty Northrendin manner kevyesti riittävän laaja, ja ennen kaikkea se pursuaa tekemistä. Uusia tehtäviä on niin paljon, että niitä tekemällä voi nostattaa kaksi tai kolmekin pelihahmoa vanhalta 70 kokemustason katolta uuteen 80 tason kattoon toistamatta samoja tehtäviä paljoakaan. Suurin osa tehtävistä toistaa vanhoja kaavoja, mutta mukaan on keksitty myös uusia ideoita, kuten erilaisilla ajoneuvoilla tai ratsuilla hoideltavat tehtävät.

Pelimekaniikkoja hämmennettiin reilusti uuteen uskoon jo hieman ennen lisäosan julkaisua, mutta täysimittaisesti uusi ote käy ilmi vasta Northrendin seikkailuissa. Tulos on ainakin ensivaikutelman mukaan yllättävä, peli nimittäin tuntuu nykymuodossaan selvästi aiempaa helpommalta. Tästä kielii myös se, että innokkaimmat pelaajat saavuttivat kokemustasokaton parissa päivässä ja jopa ns. loppupelin sisältö eli 10 tai 25 pelaajan yhteisseikkailut oli pääosin suoritettu nopeimpien kiltojen toimesta viikossa. Alustavasti tuntuvasti lasketulta vaikuttavan vaikeustason on arveltu olevan myönnytys alati kasvavalle pelaajakunnalle ja toisaalta keino uusien pelaajien houkuttelemiseksi, mutta kovan linjan WoWittajia haasteiden puute voi vieraannuttaa. Uutta ja arvatenkin haastavampaa sisältöä on toki tulossa ilmaisina päivityksinä, aivan kuin aiemminkin. Puhtaasti kehuja Wrath of the Lich King ansaitsee sen sijaan siitä, että pelimekaniikkaan ja sääntöihin on tehty myös lukemattomia pieniä muutoksia, jotka tekevät käytännön pelaamisesta mutkattomampaa ja poistavat kaikkein keinotekoisimpia rajoituksia.

Wrath of the Lich Kingin myötä peliin lisättiin myös ensimmäinen uusi hahmoluokka sitten pelin julkaisun, sankarihahmoluokaksi kutsuttu Death Knight eli kuolemanritari. Uusi hahmoluokka ei ole virallisesti muita lähtökohtaisesti parempi, mutta raskaimpia levyhaarniskoja ja kahden käden aseita heiluttava kuolemanritari on uusine kykyineen ja niihin liittyvine pelimekaniikkoineen epäilyttävän kova luu. Suuri osa pelaajista tuntuukin uskovan kuolemanritarin päätyvän heikennystoimenpiteiden kohteeksi. Uusi Inscription-ammatti sen sijaan ei ole tuntunut hetkauttavan juuri ketään, vaikka mahdollistaakin joitain käteviä temppuja.

Tämä on mainos:

Pelaajien väliseen taisteluun World of Warcraft ei ikinä ole ollut kaikkein paras nettiroolipeli, ja tämä on tiedetty myös Blizzardilla. Northrendiin onkin varattu pelaajien väliseen taisteluun omistettu alue Wintergrasp piirityskoneineen, mutta uudistusten toimivuus selviää vasta ajan kuluessa. Moni pelaajien välistä sotaa kaipaava on siirtynyt Warhammer Online: Age of Reckoningin pariin, mutta sen sisältämien alkuhankaluuksien takia myös paluumuuttoa tapahtuu kaiken aikaa.
Peliin lisätyt konsolimaiset saavutukset ovat osoittautuneet yllättävän mielekkääksi ja hauskaksi uudistukseksi, eikä vähiten siksi, että niiden turvin Blizzard on saanut uuden tilaisuuden briljeerata aina hyvin hallitsemallaan huumorilla. Saavutusten suorittamisesta on tullut monelle kokonaan uusi osa pelikokemusta, ja jäyhempienkin pelaajien tiedetään nähneen vaivaa jonkin tietyn saavutuksen eteen.

Kun pakettiin lisätään vielä maltilliset tekniset uudistukset ja suhteellisen ongelmattomasti sujunut alkuryntäys, voidaan Blizzardin todeta tehneen jälleen kerran laadukasta jälkeä varmalla otteella. Kukaan tuskin muuta odottikaan.

World of Warcraft: Wrath of the Lich KingWorld of Warcraft: Wrath of the Lich KingWorld of Warcraft: Wrath of the Lich KingWorld of Warcraft: Wrath of the Lich King
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
riittävästi uutta sisältöä, saavutukset, pelimekaniikan uudistukset, tasalaatuisuus, Death Knight
-
vaikeustason pudotus varauksin, ei yllättävän ihmeellisiä muutoksia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä