Suomi
Gamereactor
arviot
World of Warcraft: Shadowlands

World of Warcraft: Shadowlands

Iästään huolimatta WoW onnistuu pysyttelemään tuoreena ja mahtavana uudessakin laajennuksessa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Shadowlands saattaa olla yksi ajankohtaisimmista laajennuksista World of Warcraftin historiassa. Sillä on paljon yhteistä Cataclysmin kanssa, joka muutti Azerothin ja koko pelin pysyvästi. Cataclysmin lailla monet tärkeät uudistukset eivät ole edes sidottuja itse laajennukseen. Näitä ovat muun muassa tasokaton lasku, uusi aloitusalue, ja koko "levuttamisen" tekeminen uusiksi. Pelaajat voivat nyt käydä sisältöä läpi kuten haluavat. Tämä on saatavilla kaikille pelaajille, ja paljon siitä on ilmaista sisältöä (kunhan vain on kuukausitilaaja). Toisin sanoen tämä on paras hetki joko aloittaa, tai palata takaisin, WoWin pariin.

On muistettava, että Shadowlands on vasta se ensimmäinen askel, ja uutta sisältöä on tulossa tulevien kuukausien ja jopa vuosien aikana. Toisin sanoen meno on sama kuin tähänkin asti WoWin laajennuksien kanssa.

Shadowlands kulkee erittäin lineaarista polkua jopa verrattuna aiempiin laajennuksiin. Uusia alueita on kaikkiaan viisi, ja ne on avattava tietyssä järjestyksessä juonessa edetäkseen. Keskusalueelta Oribos kuljetaan ulottuvuusporttien kautta muille alueille: Bastion, Maldraxxus, Ardenweald, Revendreth ja Maw.

Tämä on mainos:
World of Warcraft: Shadowlands

Alueet itsessään ovat isokokoisia omilla teemoillaan, ja niissä on paljon tekemistä. Bastion näyttää paratiisilta, Maldraxxus on täynnä epäkuolleita ja hirviöitä, Ardenweald on luonnonläheinen, Revendreth on vampyyrien paikka, ja Maw on autio ja masentava painajainen. Itse asiassa Maw on esteettisesti yksi WoWin rumimmista alueista.

Neljä pääaluetta ovat Bastion, Maldraxxus, Ardenweald ja Revendreth. Niillä on oma Covenantinsa, ja omat hahmonsa ja tarinansa pelaajan seurattavaksi. Uuden maksimitason 60 saavuttamisen jälkeen, ja jokaisen Covenantin omien tarinoiden suorittamisen jälkeen, Pelaajan on valittava yksi. Näin avautuu kyseiselle Covenantille tehtäviä, taitoja, paikkoja ja palkintoja. Toisin sanoen tekemistä riittää tason 60 saavuttamisen jälkeen.

Shadowlandsin iso ominaisuus on Torghast: Tower of the Damned. Torni on inspiroitunut roguelite-lajityypistä. Tornissa on useita kerroksia omine olioineen ja ansoineen, ja lopussa on pomovastus ennen seuraavaan kerrokseen siirtymistä. Jos kuolema korjaa, on aloitettava alusta uudella satunnaisella rakenteella.

Tämä on mainos:

Mukana on myös sitä perinteisempää sisältöä luolastojen muodossa. Jokaisella alueella on oma luolastonsa, jonka suorituksessa kestää 20-30 minuuttia. Mukana on pomovastuksia ja kiinnostavia alueita. Ensimmäinen raid Castle Nathria saapui 8. joulukuuta. Raid jakautuu erilaisiin "siipiin", ja lisäksi tulossa on erilaisia vaikeustasoja tulevaisuudessa.

HQ

Shadowlandsiin on siis tulossa sisältöä vielä myöhemminkin, ja tällä tulee olemaan vaikutusta tarinaan. Sivupolkujen seuraaminen on mukavaa, mutta päätarinaan olisi voitu panostaa enemmän. Mukana on joitakin yllätyksiä, mutta kanssakäyminen pahisten kanssa jättää paljon toivomisen varaa.

Blizzardin taideheput ovat panneet jälleen parastaan, ja ulkoisesti laajennus jää kyllä mieleen. On toki mahdotonta peittää sitä, että WoW on 16 vuotta vanha peli. Kuitenkin teknisten rajoituksien puitteissa peli näyttää upealta. Tuttuun malliin soundtrack on eeppinen, vaihteleva ja mieleenpainuva.

World of Warcraft onkin luonut nahkansa uudelleen, ja on nyt aiempaa helpommin lähestyttävä uusille pelaajille. Shadowlands vahvistaa tätä, ja lisää mukaan paljon hyvää uutta sisältöä. Isoja uudistuksia, kuten uusia hahmoluokkia ja rotuja, ei ole. Tämä on kuitenkin ymmärrettävää ottaen huomioon, miten isoja uudistuksia laajennus muuten tuo mukanaan. Shadowlands ei ole vallankumous, mutta se auttaa pitämään WoWin lajityyppinsä kärjessä edelleen.

HQ
World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Blizzardin taiteellinen tyyli loistaa, jokaisella pelialueella omat hyvät tarinansa, hyvä kokemustason nostaminen, ei teknisiä ongelmia
-
Ei uusia rotuja tai hahmoluokkia, päätarina edistyy vain vähän, peli on jo 16-vuotias
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR:n joulukalenteri, 5. luukku

GR:n joulukalenteri, 5. luukku

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Joulukuu on taas täällä. Se tarkoittaa tietenkin myös joulukalenteria, jonka kisoista on mahdollista voittaa toinen toistaan mukavampia palkintoja. Jouluaattona...



Ladataan seuraavaa sisältöä