Suomi
Gamereactor
arviot
Wii Fit

Wii Fit

Nintendon uusi kuntoiluohjelmisto tarjoaa sohvaperunoille tekosyyn kuntoilla. Pelin harjoitteissa riittää puuhaa pidemmäksikin aikaa, mikäli oma mielenkiinto kuntoiluun pysyy yllä. Taikatemppuihin Wii Fit ei kuitenkaan pysty.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

On vaikea arvioida Wii Fitiä, sillä se ei ole videopeli. Tai oikeastaan, se ei ole pelkästään videopeli. Wii Fit on eräänlainen kuntoassistentti, jonka tehtävänä on kannustaa pelaajaa liikkumaan. Pelin mukana tulee valkoisesta muovista tehty tasapainolauta, jonka päällä seisten Wii Fitiä "pelataan". Lauta on tukevaa tekoa, ja sille määritetty painoraja on 150 kiloa. Laudan "rakenteellinen kestävyys", mitä ikinä se sitten tarkoittaakin, on 300 kiloa, mutta laudan sensorit eivät todennäköisesti kestä pitkäaikaista rasitusta yli 150 kilon painolla.

Ensimmäinen asia, jonka tasapainolaudasta huomaa, on sen tarkkuus. Kun Wii Fitin käynnistää, se pyytää pelaajalta ensin pituuden ja syntymäajan, jonka jälkeen täytyy tehdä ensimmäinen kehotesti. Testissä Wii Fit määrittää käyttäjän painopisteen ja kertoo sen, mittaa painon ja ilmoittaa painoindeksin ja pyytää asettamaan tavoitteen, johon treenaus tähtää. Oma painoindeksini oli hieman vajaa 25, joka tarkoittaa lähes ylipainoista, ja asetin tavoitteekseni 22.22, joka tarkoittaa käytännössä 8 kilon painonpudotusta. Mikäli kaikki sujuu hyvin (lue: jaksan treenata päivittäin), minun pitäisi saavuttaa tavoitteeni 2 kuukaudessa. Kesäksi kuntoon, ja silleen.

Kun tavoite on tiedossa, Wii Fit teettää käyttäjällä pari erilaista tasapainotestiä, joiden avulla määritetään käyttäjän Wii Fit -ikä. Riippuen testeistä ikä voi heitellä reilustikin. Tähän mennessä vastaan on tullut viisi erilaista testiä (kävelytesti, jossa Wii Fit mittaa 20 askeleen ajan oikea/vasen-tasapainoa; yhdellä jalalla seisomistesti; rauhallisuustesti, jossa täytyy olla mahdollisimman paikallaan; ketteryystesti, joka muistuttaa Speden spelien laatikonhajoitusta; perustasapainotesti), joista osa sujuu selvästi muita paremmin. Wii Fit -ikä ei tästä syystä ole läheskään yhtä kiinnostava kuin painoindeksin tarkkailu.

Kun testiosuus on takana, alkaa treenaus. Ohjaajaksi voi valita joko mies- tai naishahmon. Molemmat kannustavat pelaajaa ja opastavat tarpeen tullen. Käytettävissä on 15 erilaista lihaskunto- tai joogaharjoitetta, 9 aerobista treenimuotoa sekä 9 tasapainopeliä. Tällä valikoimalla Nintendo arvelee tavoittavansa niin miehet (lihaskunto), naiset (jooga) kuin lapsetkin (tasapainopelit). Toki kaikki voivat tehdä kaikkia harjoitteita, mutta ainakin meidän taloudessa avovaimo on ollut selvästi kiinnostuneempi joogasta, kun minä puolestani olen kasvattanut lihaksiani.

Tämä on mainos:

Tähän mennessä pelimediassa enemmän esillä olleet minipelit ovat niiden saamaan huomioon nähden yllättävän pienessä osassa lopullisessa Wii Fitissä. Ne tarjoavat hyvää viihdettä treenauksen oheen, mutta mikäli Wii Fit -pelaaminen rajoittuu vain tasapainopeleihin, jää suurin osa Wii Fitistä hyödyntämättä.

Wii Fitin tarjoamat liikuntamuodot ovat yllättävän tehokkaita. Tämä johtuu osittain siitä, että ne eivät varsinaisesti eroa esimerkiksi liikuntakeskuksissa tarjotuista treenausmahdollisuuksista. Tähän väliin täytyy kuitenkin huomauttaa, että Wii Fit ei ole mikään taikakeino, joka maagisesti loihtii lihakset esiin tai saa läskit katoamaan. Se kuitenkin tarjoaa hyvän keinon huijata itsensä liikkeelle. Kunnon kohoamisen huomaa myös harjoitellessa. Mikäli treenaamisesta tulee liian helpon tuntuista, voi esimerkiksi lihaskuntoharjoitteissa lisätä toistojen määrää, jolloin myös haaste kasvaa. Parhaan fiiliksen saa, kun onnistuu tekemään vielä pari toistoa sen jälkeen, kun tuntuu, ettei enää millään jaksaisi.

Wii Fitin joogaosuus antaa lisäksi miellyttävän aktiivisesti palautetta käyttäjän tasapainosta. Useimmat jooga-asennot tehdään tasapainolaudan päällä, ja ruudulla näkyvä tasapainomittari osoittaa, miten käyttäjän painopiste siirtyy. Palautteen ansiosta oikean asennon löytyminen on nopeampaa kuin esimerkiksi jooga-dvd:tä katsellessa. Suurin osa joogaharjoitteista on valitettavan lyhytkestoisia, mutta oikean asennon löydyttyä joogaa voi kokeilla myös Wii Fitin ulkopuolella, jos kipinä iskee.

Olen nyt treenannut Wii Fitin avulla 10 päivää. Noin 10-30 minuutin päivittäisellä harjoittelulla kaikki treeniohjelmat avautuivat viikon pelaamisen jälkeen. Tämän jälkeen olen joinain päivinä tehnyt melko rankkoja vatsalihas- ja käsivarsitreenejä, tai mikäli on ollut laiskotuspäivä, vain pelaillut tasapainopelejä. On ollut jokseenkin hämmästyttävää huomata, että pelatessa voi oikeasti hengästyä ja hikoilla. Tasapainolauta on toiminut yllättävänkin hyvin. Ajoittain step-harjoituksessa lauta ei välttämättä tunnista askelia, mutta yleisesti ottaen lauta reagoi kehon liikkeeseen kiitettävän tarkasti.

Tämä on mainos:

Entä tulokset? Ylipainon rajoilla keikutaan edelleen, ainakin vielä vähän aikaa. Suunta on toistaiseksi ollut pääasiassa alaspäin, mutta pienet piikit osoittavat, mitä tapahtuu, jos suunnitelmasta repsahtaa. Pienetkin painon putoamiset päivittäin motivoivat ja kannustavat treenaamaan päivittäin, ja Wii Fitin avulla oman painon tarkkailusta on tullut aktiivisempaa. Wii Fit ei siis ole mikään maaginen laihdutusohjelma, mutta se on hyvä kannustin aktiivisempaan elämäntyyliin. Ohjelmistoon saa merkittyä myös oikean elämän liikunnat, joten Wii Fit toimii myös kuntokalenterina.

Wii Fit ei pysty korvaamaan esimerkiksi kunnon lenkkiä, ja olen varma, että etenkin raskaampia painoja nostelevat kuntosali-intoilijat nyrpistävät nenäänsä valkoiselle tasapainolaudalle. Wii Fit on kuitenkin hauska tapa kuntoilla, eikä liikunta ole koskaan pahasta. Mikäli ohjelmiston rajoitteet ymmärtää, tarjoaa Wii Fit hyvän tavan aloittaa tai täydentää liikuntaharrastusta. Wii Fitin elinikä riippuu pitkälti käyttäjän omasta mielenkiinnosta. Mikäli Wii Fitistä tekee osan päivittäisiä tai viikottaisia rutiineja, saattaa siitä saada erinomaisen treenikannustimen.

Koska kyseessä on kuitenkin videopelikonsolille julkaistu ohjelmisto, lienee syytä myös puhua minipeleistä erikseen. Tarjolla on muun muassa laskettelua, mäkihyppyä, lumilautailua, jalkapallojen puskemista sekä pari erilaista labyrinttivariaatiota. Tasapainolauta toimii minipeleissä hyvin, ja esimerkiksi laskettelu on paljon palkitsevampaa, kun peliohjaimena toimii oma vartalo. Toivottavasti We Ski saadaan myös Euroopan markkinoille mahdollisimman nopeasti. Minipelit herättävät kilpailuvietin henkiin, ja on harmillista, ettei tuloksia voi lähettää kavereille ällisteltäväksi. Yrittäkääpä muuten rikkoa nämä ennätykset. Se, joka siihen pystyy, saa... minut treenaamaan entistä kovemmin.

Mäkihyppy: 381 m (195m + 186m)
Laskettelu: helppo 19.91 s, vaikea 34.95 s
Lumilautailu: helppo 23.03 s, vaikea 36.25 s
Jalkapallo: helppo 555, vaikea 600
Table tilt: helppo 137, vaikea 138

Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
Wii Fit
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Kannustaa liikkumaan, tasapainopelit ovat hauskoja, tasapainolauta toimii
-
Pitkäikäisyys riippuu käyttäjän mielenkiinnosta
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Wii FitScore

Wii Fit

ARVIO. Kirjoittaja Jyri Paavilainen

Nintendon kuntoiluohjelmisto antaa kaikille sohvaperunoille hyvän tekosyyn liikkua ja tekee hikoilusta yllättävän hauskaa. Mutta onnistuiko se tekemään Jyristä hoikan?



Ladataan seuraavaa sisältöä