"Kaikillahan meillä on tällainen. Kaikki minusta ja rakkaimmistani löytyy tältä."
Jonathan Morin esitteli näillä sanoilla älypuhelintaan Sonyn Playstation 4 -tapahtuman yleisölle New Yorkissa. Seuraavana askeleena ovat ilmeisesti ns. älykaupungit, joissa kaikkea liikenneruuhkista virranjakeluun voi hallita. Kaikki on keskenään kytköksissä, kuten Ubisoft alleviivasi viime vuoden E3:ssa. Tällä kertaa yleisölle näytettiin kuinka se pätee myös ihmisiin.
Kaveri, joka voitti 595 taalaa nettipokerissa. Ehdonalaiskarkuri, epäilyttävä lätsäjätkä ja tyttö, joka on ollut kadoksissa jo kuukauden. Kaiken tämän näkee Aidan Pearce, maailman voimakkaimman älypuhelimen haltija. Jutun lopusta löytyvässä trailerissa tämä hakkerointisirkus pääsee täyteen vauhtiinsa.
Jonathan Morinilta liikeni pikainen juttutuokio pelistä, jota Ubisoft Montreal on työstänyt viimeisen neljän vuoden ajan. Luova johtaja kuvailee itseään juttumieheksi kehitystyössä, ja onneksi tämä pätee myös haastatteluihin. Mies ehti alkaa selittää Playstation 4:lle kehittämisestä ja siitä, miten uusi konsoli muistuttaa Watch Dogsia, jo ennen kuin sain nauhurin käynnistettyä.
"PS4 ja Watch Dogs jakavat saman filosofian. Pelimme on relevantti pelaajille sekä sille, miten ala näkee pelien kehittyvän. Watch Dogsissa nähdyt jutut, kuten jatkuvat yhteydet ja usean ruudun hyödyntäminen, on jotain mitä myös PS4 tarjoaa."
Watch Dogsin maailmassa, jota Morin kuvaa "superorgaaniseksi", tapahtuu paljon. Demossa Pearce katselee kansalaisia ja saa välittömästi tietoa näiden sosiaalisesta ja rahallisesta tilanteesta sekä siviilisäädystä. 32-vuotias Janet on taloudenhoitaja, joka on juuri häädetty asunnostaan. Marcus on kerjäävä sotaveteraani vailla tuloja. Abortinvastaisen lobbarin pankkitili hakkeroidaan, ja Pearce nappaa tämän rahat läheisestä pankkiautomaatista. Morinin mukaan suurin haaste on ollut luoda "paras simulaatio mitä kukaan on koskaan nähnyt". Kieltämättä kunnianhimoinen tavoite.
"On valtaisa haaste suunnitella maailma, jossa voit saada aikaan kaaosta missä haluat ja joka reagoi uskottavalla tavalla siihen mitä teet. Enkä tarkoita vain paikkojen räjäyttelyä. Voit seisoa paikallasi kaupungissa ja pelata puoli tuntia liikahtamatta ollenkaan. Tämä on todella jännittävää."
Jos katsomme neljän vuoden taakse pelin kehittämisen alkuun, onko prosessin aikana opittu uusia asioita?
"Yksi juttu on se, ettei hahmoista kannata kertoa liikaa. Esimerkiksi kun itse olin lapsi, pelasin ensimmäistä Final Fantasyä ja diggailin siitä kovasti. Mutta sitten kun teknologia parani, ajauduin siitä erilleen, ja se sikakova ritari, josta pidin, ei ollutkaan ihan niin maskuliininen kuin olin kuvitellut. Pelaajille kannattaa antaa juuri sen verran tietoa, että nämä voivat luoda omia juttuja päässään. Tämä oli minulle suuri oppitunti."
Onko sinulla ollut aikaa kuulla yhteisön palautetta PS4-paljastuksen jälkeen?
"Kyllä, ja palaute on ollut positiivista, vieläpä enemmän kuin E3:n jälkeen. Erona on, että E3:ssa nähtiin toiminnallinen päätehtävä. Monet pitivät siitä, mutta koska se oli demo ja päätehtävä, kyseenalaistettiin pelin ns. emergentin tai spontaanisti esiin nousevan sisällön taso. Yleisössä epäiltiin, ettei kaikkien hahmojen taustoihin pääsekään niin helposti käsiksi, ja kyseenalaistettiin avointa maailmaa.
Tällä kertaa tarkoituksena olikin näyttää kaikille täysin avoin demo. Ei päätehtävää, vain Pearce tunkeutumassa kansalaisten taustoihin sekä dynaamisia tapahtumia. Tällä kertaa yleisö todella tajusi, kuinka avoin maailma on kyseessä."
Joten demossa olisi voinut tapahtua paljon muutakin, jos ette olisi keskittynyt ryöstön kohteeksi joutuneeseen tyttöön?
"Nimenomaan. Jotain täysin muuta olisi voinut tapahtua. Tällä kertaa näimme kuitenkin puukkomiehen pakenevan Pearce kintereillään, ja statistit soittivat poliisin paikalle. Pelaaja joutui selvittämään tilanteen, ja tämä olisi voinut junan hakkeroinnin lisäksi onnistua vaikka puuttumalla liikennevaloihin."
Kuinka peli jakautuu sivu- ja päätehtävien välille?
"Ne kytkeytyvät toisiinsa mielenkiintoisella tavalla. Jos haluat vain syöksyä pelin läpi, se menee tiukaksi. Ambivalenssi on mielenkiintoista; pitäisikö asioihin puuttua vai ei? Eikä koskaan voi tietää, mitä voi tapahtua, jos ihmisten elämiin puuttuu."
Kaikenkaikkiaan Watch Dogs näyttää nyt vielä entistäkin mielenkiintoisemmalta, ja jos Morinia on uskominen, siitä on näkemättä vaikka mitä. Oli silti mukava saada vahvistus, että se on todellakin seuraavan sukupolven julkaisu. Morin päätti haastattelun vielä ylistämällä Playstation 4:ää ja sitä, mitä se voi tehdä Watch Dogsin kaltaiselle pelille.
"Watch Dogsista tulee vielä hullumpi kuin olin alunperin ajatellut. Kun mukaan sekoittaa Sonyn ja Playstation 4:n voi siitä tulla vain parempi."
Gameplay-traileri: