Minusta on jokseenkin surullista, että isosta ja rakastetusta pelisarjasta julkaistaan oma versionsa mobiililaitteille. Yleensä tämä tarkoittaa peliä, joka ei välttämättä kauheasti edes muistuta sitä alkuperäistä peliä. Warcraft Rumble on juuri tällainen.
Warcraft Rumble on kopio Clash Royalesta, jossa "strategia" on rajattu muutamaan tehtävään kenttää kohti. Jokaisessa kentässä on lyhyt kartta, jossa lopuksi ruudun yläosassa odottaa pomovastus. Jotta loppuun pääsee, on koottava oma pieni armeija, joka sitten kulkee kentän loppuun. Matkalla tulee vastaan pahisjoukkoja, joten pelaajan on tuotettava oikeanlaisia joukkoja ja niitä yhdistelemällä laitettava joukot hyökkäämään niin maa- kuin ilmakohteiden kimppuun. Erikoisempia iskuja saa tehdyksi salamilla ja pommeilla, joita saa laukaistua kerran ottelun aikana. Joukkojen saamiseksi on kerättävä kultaa, jota taas saadaan tuottamalla keräilypeikkoja, jotka rientävät lähimmälle kultasuonelle työt aloittaen.
Kuvio on hämmentävän paljon yksinkertaistettu, mutta ilman syvyyttä se ei jää. Rumble muuttuu hyvin vaikeaksi hyvin nopeasti. On rakennettava oikeat joukot oikeassa järjestyksessä, lähetettävä ne matkaan oikein väliajoin ja niin edelleen. Sitten voi tuottaa uusia joukkoja ja edetä kohti kentän pomovastusta. Kun sitten noin kymmenen karttaa on suoritettu, on tärkeää päivittää omia joukkojaan, valita omaan pelityyliin sopiva "Leader/Hero" ja muistaa lueskella pelin antamat vinkit.
Rumble on free-to-play, ja siksi väärällään mikromaksuja. Blizzard tarjoaakin maksullista aloituspakettia. Pelaaminen onnistuu toki rahaa käyttämättä, mutta silloin pelaaminen muuttuu todella vaikeaksi nopeasti. Tekoäly varmistaa, että kenttien edistyessä pelaaminen muuttuu vaikeammaksi. Tämä koskee myös niitä alkupään kenttiä, jotka muutama tunti sitten tuli jo suorittaneeksi. Jos siis jää jumiin, ei voi palata taaksepäin keräämään lisää kultaa ja kokemuspisteitä. Näin pelaaja pakotetaan hienovaraisesti käyttämään peliin rahaa. Jossain mielessä arvostan strategiaa, mutta silti se tuntuu ahneelta.
Pelattavuuden osalta Rumblesta puuttuu se palkitseva koukku, joka rohkaisee pelaamaan vielä yhden kentän. Strategiaosuus toimii hyvin, mutta on makuuni liian yksinkertainen. Rahaakin käytin, mutta taisteluissa ei ole riittävää suuren menon tuntua. Näin pelaamiseen kyllästyy varsin nopeasti.
Suunnittelu tekee pelistä söpömmän näköisen kuin ehkä pitäisi. Rumble näyttää aivan liian paljon lasten peliltä ja liian vähän Warcraftilta. Se on sanottava, että valikot toimivat oikein hyvin, mikä on hyvä saavutus. Klassisia ääniä on mukana, mutta ne uudet äänet eivät tunnu kuuluvan Warcraftiin, eivätkä auta sitä tunnelman luomistakaan.
Warcraft Rumble oli kehityksessä vuosia, ja betailuvaihe kesti melkein 12 kuukautta. Harmillisesti Blizzard on liiaksi yksinkertaistanut omaa ideaansa, ja vaikeustaso on liikaa niille, jotka eivät halua rahaa käyttää. Paikoin Rumble on silti hyvin tehty, se on sanottava.