Newzoon raportin mukaan vuonna 2023 pelialalla kerättiin pätäkkää 93,5 miljardia dollaria. Toisin sanoen kasvua oli 2,6%. Huonona puolena on, että leijonanosan rahoista keräsi vain muutama jättimäinen tuote. Fortnite oli ylivoimaisesti se isoin, ja perässä tulivat Minecraft, Grand Theft Auto V ja Roblox.
Kiinnostavaa on, että peräti 60% peliajasta vuonna 2023 käytettiin sellaisten pelien parissa, jotka ovat yli kuusi vuotta vanhoja. Uudemmat pelit veivät ainoastaan 23% kansan ajasta.
Edelleen puolet peliajasta käytettiin sellaisiin, joista julkaistaan vuosittain uusi versio (tyyliin Call of Duty ja Madden). Vain 8% peliajasta käytettiin sellaisiin peleihin, joista ei julkaista vuosittain uutta versiota (tyyliin Baldur's Gate III ja Alan Wake 2).
Nykyisessä tilanteessa pelaajien lukumäärän kasvattaminen on vaikeaa, koska muutama vakiintunut pelisarja kerää niin suuren osuuden kakusta.
"It will be increasingly challenging to grow a game's playerbase --- particularly in our current landscape, where evergreen titles and robust content pipelines reign supreme."