Suomi
Gamereactor
artikkelit
Horizon Forbidden West

Vuoden 2022 kolme parasta peliä, Markus Hirsilä

Päätoimittaja kertoo omat suosikkinsa päättyvän vuoden peleistä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Näin vuoden lopuksi on taas tullut aika tarkastella kuluneen 12 kuukauden parhaita pelejä. Luvassa on seuraavan kahden viikon aikana artikkelisarja, jossa Gamereactorin toimitus nimeää ja hehkuttaa kuluneen vuoden parhaita pelejä. Jokainen artikkeli on kyseisen kirjoittajan oma henkilökohtainen näkemys siitä, mitkä kolme peliä tekivät menneen 12 kuukauden aikana suurimman vaikutuksen.

Aloitan sarjan omalla tekstilläni.

3. Stray (Playstation 5)

HQ
Tämä on mainos:

Gamereactorin arvion voi lukea täältä.

Stray kuuluu niihin peleihin, jotka todellakin pääsivät yllättämään vuonna 2022. Kyseessä on maailmanlopun jälkeiseen aikaan sijoittuva peli, jossa huonoon kuosiin päätynyttä kaupunkia asuttavat robotit... ja yksi kissa. Pelaaja nimittäin päätyy tutkimaan paikkoja nimenomaan kissana, ja erilaisiin kissamaisiin tapoihin on panostettu poikkeuksellisen huolella. Stray on myös ulkoisesti kaunis, ja kertoo yhtä jos toista itsestään myös ympäristön keinoin.

Stray ei ole tarinaltaan kuin ehkä viitisen tuntia pitkä, mikä on juuri oikea mitta. Peli nimittäin osaa lopettaa, kun sen aika on. Tämän vuoksi Stray jättää positiivisen muiston itsestään, ja sen pelaamista voi suositella kavereillekin lämpimästi.

2. Xenoblade Chronicles 3 (Nintendo Switch)

Tämä on mainos:
HQ

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Ajan saatossa Xenoblade Chronicles on saatettu edustavalla tavalla Nintendo Switchille. Sanalla sanoen erikoisella tarinalla siunattu japanilainen roolipeli on erikoinen ja poikkeuksellinen myös taistelumekaniikkansa osalta. Olen nyt käyttänyt pelisarjan parissa aikaani vajaa 500 tuntia, ja vieläkin tuntuu siltä, että jotain oppimista olisi. Nintendo Switchin Xenoblade Chronicles 3 on pelattavuutensa osalta se kolmikon tasapainoisin ja hiotuin kokonaisuus, mutta jostain syystä tarina ei ole yhtä vetoava kuin aikoinaan Xenoblade Chronicles 2:ssa. Syytä en varsinaisesti osaa eritellä.

Switchin tekniset rajoitukset alkavat hiljakseen näkyä, mutta siitä huolimatta se tuttu suuren avoimen maailman tuntu on edelleen läsnä. Jonkinlaiseksi huonoksi puoleksi voi laskea sen, että pelin tavoille oppimisessa kestää varsin kauan. Kun sitten oppii pelaamaan tarkoitetulla tavalla, on pelin parissa vietetty aika nautinnollista. Itse kulutin mielihyvin noin 125 tuntia aikaa Xenoblade Chronicles 3:n loppuun saattamisessa, ja hyvin todennäköisesti tulen pelaamaan vielä New Game+ -kierroksen tulevaisuudessa.

Xenoblade Chronicles 3 ei sovi kaikille, mutta sille kannattaa antaa mahdollisuus. On silti syytä muistaa, että ihan tunnissa tai kahdessa ei mahtavuus vielä välttämättä avaudu.

1. Horizon Forbidden West (Playstation 5)

HQ

Gamereactorin arvion voit lukea täällä.

Horizon: Zero Dawn oli minulle ilmestymisvuonnaan 2017 se kaikkein paras peli (kyseisenä vuonna siis). Kaunis avoin maailma, erilainen ja kiinnostava tarina miellyttävän pelattavuuden kera tarjosivat kaikkea sitä, mitä videopelaamiselta vain saatoin toivoa. Laajennus The Frozen Wilds vei pelaamisen nimensä mukaisesti talvisiin maisemiin, mikä olikin mukavaa vaihtelua.

Oli siis varsin selvää, että jatko-osa Horizon Forbidden West tarjoaisi pitkälti lisää sitä samaa, mutta entistä kauniimpana Playstation 5:n tehoilla ryyditettynä, viilatummalla pelattavuudella ja jälleen kerran kiinnostavalla tarinalla. Ja juuri niin tapahtui. Videopelaajan yksi miellyttävimmistä kokemuksista on, kun peli osoittautuu kaiken odotuksen ja hypetyksen arvoiseksi. Jo pelkkä ympäristössä samoilu, kaikenlaisten äänien kuunteleminen ja horisonttiin katseleminen tuottaa sen kuuluisan siellä olemisen tunteen, ja omalla tavallaan myös rentouttaa. Horizon Forbidden West on niitä pelejä, joissa voi järjestää itselleen kiihkeää toimintaa pitkälti juuri silloin kuin itse haluaa. Ja se sopii minulle.

Nykyajan muoti-ilmiöksi on noussut The Legend of Zelda: Breath of the Wildin ja Elden Ringin kaltainen pelaaminen, jossa pelaaja vain laitetaan isoon maailmaan ilman selvää suuntaa siitä, mihin pitäisi mennä, ja mitä oikeastaan tehdä. Tällainen valinnanvapaus on minulle liikaa. Horizon Forbidden West tarjoaa kartassa vilkkuvan pisteen, johon menemällä tarina edistyy. Mutta sitä ennen voin kulkea aluetta ristiin rastiin mieleni mukaan löytöjä tehden. Kun sitten haluan edetä varsinaisessa tarinassa, tiedän aina mihin mennä.

Horizon Forbidden West on kaikkea sitä, mitä vain uskalsin odottaa. Siksi se on vuoden peli 2022.

Horizon Forbidden West

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä