Strategy Analyticsin julkaisema, verkkopelejä käsittelevä raportti paljastaa miten suuret rahat MMO-tuotteissa lopulta liikkuu. Vuonna 2009 verkkopelit tahkosivat kehittäjilleen viisi miljardia dollaria, ja SA uskoo summan nousevan kahdeksaan miljardiin dollariin vuoteen 2014 mennessä.
Firman mukaan MMO-genren vuosittainen kasvuvauhti on 17%, josta on osaltaan kiittäminen Aasian kiintymystä kilpailuviettisiin peleihin. Blizzard odotetusti hallitsee hitaasti kasvavaa Amerikan ja Euroopan markkina-aluetta, siinä missä Shanda, Netease, Nexon ja NCsoft löivät rahoiksi Aasiassa.
Länsimaissa kova kilpailu on hyydyttänyt verkkoroolipelien kasvun, mistä osaltaan on kiittäminen perinteisiä laskutusmalleja. Aasiassa markkinat vain voimistuvat, eikä vähiten mikro-ostoksiin perustuvan rahoitusmallinsa ansiosta.
Lähde: Strategy Analytics