Yli kymmenen vuotta sitten julkaistu League of Legends on ollut kehittäjälleen Riot Gamesille suurmenestys. LoL on ollut isossa osassa siinä, että e-urheilu on kasvanut niin isoksi asiaksi maailmalla. Nyt on kuitenkin tullut aika Riot Gamesin kokeilla jotain uutta League of Legendsin lisäksi. Tulossa on mystinen taktinen ensimmäisen persoonan peli, joka on jossain Overwatchin ja Counter-Striken välimaastossa. Aiemmin nimenä oli Project A, ja nyt pelin nimeksi on varmistunut Valorant. Kyseessä tulee olemaan free-to-play-peli.
Riot Gamesin uusi taktinen ensimmäisen persoonan pyssyttely tulee olemaan hahmoja painottava 5v5-kokemus, joka on toistaiseksi tulossa vain PC:lle. Markkinoilla on tällä hetkellä tarjolla paljon muitakin vastaavia, joten mikä erottaa Valorantin joukosta edukseen? Yksi on pelin tarina. Valorant sijoittuu tulevaisuuden Maahan, jossa sankarit (tai oikeammin agentit) ovat kotoisin oikeista kulttuureista kautta maailman. Jokaisella hahmolla on tietysti omat erikoiskykynsä, jotka vahvistavat sitä Valorantin ydintä eli pyssyttelyä.
Riot Games haluaa painottaa sitä, että pelin ydin on nimenomaan pyssyttelyssä, jonka luvataan olevan tappavaa, tarkkaa ja realistista. Jokainen laukaus voi muuttaa ottelun suunnan. Siksi agenteilla on käytössään mittava valikoima aseita taistelukentällä pärjäämiseksi. Aseita voi ostaa pelin talousjärjestelmää hyödyntämällä, ja tietysti aseissa on syvyytensä ja strateginen arvonsa. Mikään tietty ase ei takaa voittoa, vaan sen aseen tuntemus ja kyky käyttää sitä oikein. Riot Gamesin esimerkin mukaan paremmin kiväärillä tähtäävä voittaa huonosti ampuvan tarkka-ampujan. Näin ollen jokaisen agentin omat kyvytkään eivät tarjoa yhtä ratkaisevaa etua kuin se ihan oikea pelaajan oma "skilli".
Tärkeä rooli on tietenkin myös karttasuunnittelulla. Jokainen kartta on suunniteltu tukemaan erilaisia pelityylejä ja joukkuekoostumuksia. Ottelun rakenne puolestaan on "paras 24:stä", jossa toisensa kohtaavat kaksi joukkuetta kokoonpanolla 5v5. Toinen joukkue hyökkää, ja toinen puolustaa. Ottelun aikana agenttiaan ei voi vaihtaa.
On kaksi muutakin osa-aluetta, joita Riot Games painotti Gamereactorille esityksessään. Mukana on huijaamisen estävä firman oma anti-cheat-teknologia, joka on mukana heti pelin julkaisussa. Ja niin sanottua "wallhack"-touhua ehkäistäkseen mukana on niin sanottu "Fog of War". Toisin sanoen pelaajat eivät näe toisiaan ennen kuin vasta aivan ennen kontaktia. Riot Games lisää Valorantiin League of Legendsin huijaukseneston yhdessä ihan oman Valorantin anti-cheatin nimeltä Vanguard. Kyseessä on jatkuvasti päivittyvä Riotin oma työkalu huijauksien tunnistamiseksi ja huijareiden "bannaamiseksi". Jos ohjelma havaitsee huijauksen, peli päättyy välittömästi kaikilla.
Se toinen tärkeä osa-alue liittyy palvelinten laatuun ja infrastruktuuriin. Valorant saa 120-tickin palvelimet ilmaiseksi kaikille pelaajille. "Tickrate" tarkoittaa, kuinka monta kertaa sekunnissa palvelin päivittää niin sanotun clientin peliä. Lisäksi Valorantin palvelimet esittävät kaikkien pelaajien liikkumisen tasolla 128 FPS. Toisin sanoen vaikka pelikaverilla kovin laginen yhteys olisikin, peli korjaa liikkumisen itse tasolle 128 FPS. Järjestelmän tarkoituksena on estää niin sanottu "bullet-lag", jossa oma pelihahmo on ottanut jo useamman osuman, mutta sitä ei ole näkynyt pelaajalle itselleen ennen kuin on jo liian myöhäistä.
Millaisia vaatimuksia Valorant asettaa PC:lle? Tavoitteena on tehdä peli mahdollisimman monen PC-pelaajan ulottuville.
Minimi:
30 FPS
CPU: Intel i3-370M
GPU: Interl HD 3000
Suositeltu:
60 FPS
CPU: Intel i3-4150
GPU: Geforce GT 730
Tehomylly:
144+ FPS
CPU: Intel Corei5-4460 3.2 GHz
GPU: GTX 1050 Ti
Kaikilta PC-pelaajilta vaaditaan Windows 7/8/10 64-bit, 4 GB RAM ja 1GB VRAMia.
Entäpä sitten julkaisu? Valorant julkaistaan kesällä 2020, joskaan tarkkaa julkaisupäivää ei ole vielä kerrottu. Mahdollisesta Early Access -vaiheesta tai konsoliversioista ei niistäkään haluttu puhua, sillä painopiste on tällä hetkellä vahvasti PC-versiossa. Lisätietoa kuitenkin luvattiin lähikuukausina. League of Legendsin malliin peli on periaatteessa ikuinen, ja tarkoituksena on kasvattaa ja monipuolistaa peliä ajan kanssa.