Simulaatiopeleissä on olemassa vakiintunut kehikko, jonka puitteissa monet pelit toimivat. On se sitten Two Point (kuten on tänään), Planet-sarja, viimeaikainen Galacticare ja niin edelleen, tulee rakenne usein tutuksi jopa siinä määrin, että kun tuntee yhden, on muitakin helppo pelata. Minulle tämä on selvää vuonna 2024 arvioituani Galacticaren ja ennakoituani Planet Coaster 2:n useita kertoja. Varmaankin siksi oli mukavaa ja hieman yllättävää, millainen on Two Point Studiosin Two Point Museum.
Olen jonkinlainen Two Point -veteraani, joka on menneisyydessä pelannut Two Point Hospitalin ja Two Point Campusin. Siksi Museumilta odotin jotain melkein aivan samaa. Odotin tyhjää kangasta, jonka täytän huoneilla, joilla sitten parannetaan rakennusta ja laitosta, jota pyöritän. Odotin koristeita, joiden avulla voi parantaa ja yksilöidä juonta, ja kaiken kukkuraksi odotin joukkoa simulaatiotilastoja kertomaan, miten hyvin tai huonosti onnistun tehtävässäni. Odotin siis Hospitalin tai Campusin kaavaa sovitettuna museoon, ja vaikka sellainen onkin mukana pinnan alla, on kuitenkin kyseessä peli, joka toimii hieman eri tavalla.
Kun ajattelee museota, ajattelee suurta avointa ja hohtavaa rakennusta täynnä esineitä kautta historian. Ei tule useinkaan ajatelleeksi ahtaita käytäviä ja mittavaa kaupunkisuunnittelua niin kuin yliopiston kampuksia ja sairaaloita, ja näin osoitetaan heti, miten Two Point Museum toimii. Nyt ei ole tavoitteena saada huoneita tiiviiseen tilaan, jotta työntekijöiden/opiskelijoiden tarpeet tulevat tyydytetyiksi. Ei, nyt on tärkeää olla koristeleva ja taiteellinen. Peli on vähemmän jäykkä ja kaavamainen, ja enemmän avoin ja vapautunut, sillä nyt homman nimenä on sijoittaa lukemattomia erilaisia historiallisia esineitä ja palkintoja avoimeen tilaan, ja sitten parantaa niitä tietotauluilla, paikoilla, joihin kävijät voivat lahjoittaa rahaa, ylimääräisillä koristuksilla paremman kokemuksen luomiseksi ja kaiken kaikkiaan tarkoituksena on luoda fantastinen ja mahtava museo, jossa haluaisi vierailla itse.
Juttu on niin, että Two Point Museum toimii ytimeltään kuin Two Point Hospital ja Two Point Campus käyttäen kaikkia samoja pelimekaniikkoja ja työkaluja kuin aiemmissakin peleissä, joskin ydintehtävä on muuttunut. Toisin sanoen nyt mukana on vähemmän kaupunkisuunnittelua ja enemmän luovuuden vapaaksi päästämistä. Se saattaa kuulostaa hyvältä tai huonolta muutokselta riippuen siitä, miten on näistä peleistä nauttinut, mutta pääasia on kuitenkin se, että pelaajalla on edelleen kaksi maalia saavutettavaksi: ansaitse niin paljon rahaa kuin mahdollista, ja luo niin korkealaatuinen kokemus, että voi ansaita tähtiä ja tunnustusta matkan varrella.
Nautin tästä suunnanmuutoksesta, sillä se antaa omaperäisen näkemyksen kaavaan, joka olisi muuten saattanut olla jo väljähtänyt tässä kolmannessa pelissä. Vapaus keskittyä enemmän koristelemiseen ja seinien loistoon sekä huoneiden koko huomioiden mahdollistaa pelaaminen uudenlaisesta vinkkelistä. Voi kuluttaa tunnin rakentaen museon osaa esihistoriallisista luomuksista, jossa dinosaurusten luut ja fossiilit ovat keskiössä kivimuodostelmien antaessa lisätunnelmaa, kun taas tarkasti sijoitetut puskat ja penkit on sijoitettu kulmiin lähelle lahjoituslaatikoita, joita vahtivat vartijat. On mahdollista yksilöidä lattialaattoja, muuttaa tapettia, ja sitten asettaa asemat, joissa oppaat ohjaavat vieraita vuorovaikutteisten esitysten pariin, kun samalla lapset leikkivät teeman mukaisilla leikkipaikoilla. Mukana saattaa olla kauppa esihistoriallisille esineille, ja suljettujen ovien takana olla analyysihuone, jossa esineitä tutkitaan ja tuotetaan tavaraa parantamaan näyttelyä entisestään. Ja koska kyse on ennen kaikkea liiketoiminnasta, saattaa paikalle tulla rikas keräilijä ostamaan esineen omaan kokoelmaansa korkealla hinnalla, ja toki terveystarkastaja antaa arvion siitä, miten siististi ja turvallisesti museota hoidetaan. Tai sitten aiheena voi olla akvaario tai kasvitieteellinen puutarha. Kaikki on hyvin Two Pointin mallia, mutta kyseessä on erilainen Two Point -kokemus, jossa on mukana myös tuoretta pelimekaniikkaa.
Two Point Museumin suurin muutos on maailmankartan kaltainen toiminto, jossa lähetetään työntekijöitä suureen seikkailuun löytämään ja tuomaan takaisin mahtavia esineitä ja historiallisia löytöjä. Voi suunnata pölyisille aavikoille etsimään dinosauruksen luita, tiheään viidakkoon hankkimaan kummallisia eliöitä, laajoille valtamerille ottamaan kiinni mahtavia kaloja ja niin edelleen. Suunnittelu tuo mieleen Evil Genius 2:n, jossa katsellaan käsillä olevaa tehtävää, ja sitten lähetetään tiimi matkaan helikopterilla. Ja sitten odotellaan paluuta, kun odottaessa hoidetaan tärkeämpää museon hoitamisen liiketointa Two Point Countyssa. Ei ole rajaa sille, miten monelle löytöretkelle voi lähteä, paitsi että niiden rahoitus maksaa, ja rahaa ei museoon ole aina helppoa saada, siksi on rajoituksensa laittaa näytteille tai tutkia isoja osia historiasta ja toisaalta saada voittoa, että toimintaa voisi jatkaa tulevaisuudessakin.
Perinteiseen Two Pointin tyyliin tarjoaa Two Point Museum myös kampanjan, jossa on rakennettava ja muutettava autio museo kukoistavaksi laitokseksi. Aluksi ollaan enemmän neutraalilla alueella, jossa opitaan perusteet ennen kuin suunnataan Passwater Coveen luomaan akvaarion kaltainen museo, tai sitten Wailon Lodgessa paneudutaan enemmän yliluonnolliseen. Ajatuksena on, että jokainen ansaittu tähti jokaisessa eri museossa lasketaan mukaan Curator Classiin, joka nousee aina, kun rakentaa vaikuttavampia museoita uransa aikana, ja näin saa enemmän palkintoja ja saa enemmän valinnanvaraa riippumatta siitä, millainen museo on juuri sillä hetkellä työn alla. Kaikki on hyvin Two Pointin tyyliä, mutta kun kerran se ei ole rikki, ei sitä kannata korjata.
Two Point Museumin julkaisuun on vielä kuukausia, joten haluaisin siksi Two Point Studiosin keskittyvän muutamaan alueeseen, jotka tulivat vastaan ennakkoistunnossani. Osa paikoilleen asettamisen järjestelmistä ja mekaniikoista tuntuivat karkeilta ja hankalilta käyttää jopa hiirellä, ja lisäksi henkilökunta tuntuu olevan epäluotettavaa töiden tekemisen suhteen. Usean kerran kasvitieteelliset aarteeni kuolivat, koska kasvien hoitajat eivät pitäneet kirjaa kastelusta ja ylläpidosta, ellen sitten itse erikseen käskenyt hoitaa kasvia. Kun pitää kirjaa monesta eri tehtävästä hoitaen lukemattomia pulpahtavia hommia, se viimeinen haluttu asia on ryhtyä paimentamaan hyödytöntä työntekijää...
Tätä lukuun ottamatta Two Point Museumissa ei oikein ollut mitään, joka olisi pettänyt tai jättänyt toivomaan lisää. Two Point -kaava on ollut vaivattoman viihdyttävä luomisestaan lähtien, ja Museum on vain yksi uusi osoitus tästä. Muodostumassa on ilahduttava ja yksinkertainen simulaattori, jossa on mukana Two Pointin huumori ja vetovoima, eikä hintakaan päätä huimaa (Steamissa tällä hetkellä 29,99 euroa). En yleensä mainitse hinnoittelua ennakoissani, mutta näkemäni perusteella tarjolla on paljon pelattavaa alle puoleen hintaan siitä, mitä monet AAA-pelit yleensä maksavat. Maaliskuu 2025 ei voi tulla liian nopeasti.