Suomi
Gamereactor
ennakot
Trials Rising

Trials Rising

Trials lupaa palata parempana kuin koskaan ennen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kotimaisen RedLynxin Trials on viihdyttänyt pelaajia jo vuonna 1999 julkaisusta Java-pelistä lähtien. Tämä "2,5D" esteratapeli on vuosien varrella saanut lukuisia jatko-osia, ja saavuttanut mainetta maailmalla. Viimeisin pääsarjan peli Trials Fusion julkaistiin vuonna 2014, ja muutama vuosi myöhemmin saatiin vielä omanlaisensa sivuaskel Trials of the Blood Dragon. Nyt aika on taas kypsä oikealle uudelle Trialsille. Trials Rising julkistettiin E3-messuilla kesällä 2018, ja peli julkaistaan PC:lle, PS4:lle, Xbox Onelle ja Nintendo Switchille 26. helmikuuta 2019. Gamereactor matkusti Helsinkiin RedLynxin luo katsomaan, mistä on kyse.

Peliä toimittajille esitelleen Antti Ilvessuon mukaan Trials Rising on ollut kehityksessä jo kahden vuoden ajan. Pelin luvataan olevan kaikin tavoin ainakin vähän parempi kuin yksikään aiempi Trials. Jakelu Ubisoftin avustamana tuntuu myös olevan laajaa, sillä Trials Rising oli jo testiversiossaan lokalisoitu hyvinkin monelle eri kielelle. Erikoisimpana huomasin arabiaksi lokalisoidun version. Harmillisesti kotoista suomea ei valittavana ollut. Sain peliaikaa yhteensä ehkä 2-3 tunnin ajan, ja pääsin testaamaan kaikkia osa-alueita: tarinatilaa eli sitä perinteistä Trialsia, rataeditoria, verkkomoninpeliä ja paikallista 2-4 pelaajan moninpeliä eli Party Modea. Aivan uusi (ja erittäin hauska) lisä on Tandem, jossa asetetaan kaksi pelaajaa yhden ja saman moottoripyörän selkään kenttiä suorittamaan. Testaaminen tapahtui pääasiassa PS4-versiolla, ja paikallista moninpeliä testattiin sitten Nintendo Switchillä.

Tarinatila innoittuu tällä kertaa oikean elämän paikoista ympäri maailmaa, jota havainnollistetaan valitsemalla ratoja suurikokoiselta maailmankartalta. Jo testatussa versiossa ratoja oli sijoitettu melkein kaikkiin maanosiin, ja lisääkin on luvattu tulevaksi Suomi mukaan lukien. Yhteensä julkaisussa pitäisi olla kaikkiaan 120 erilaista rataa pelattavaksi ja aukaistavaksi. Jo nyt suunnitteilla on saada linjoille julkaisun jälkeen kaksi lisäsisältöpakettia. Sen lisäksi tulossa on erilaisia event-tapahtumia ja niin edelleen, kuten moderniin game as a service -ajatteluun kuuluu. Testiversiossa nähdyt radat olivat kekseliäistä niin itse ajamisen kuin visuaalisen ympäristönkin osalta. Pääsin huristelemaan muun muassa Ukrainan Pripyatissa, Etelä-Korean Soulissa, Venäjän Siperiassa, Italian Roomassa ja niin edelleen. Henkilökohtaiseksi suosikikseni osoittautui Ranskaan sijoittuva rata, ehkä lähinnä sen helppouden vuoksi.

Varsinainen pelattavuus on yhtä rautaisen yksinkertaista kuin ennenkin. Homman nimestä pääsee kiinni ehkä 20 sekunnissa, mutta pyörän täydellinen hallinta onkin sitten kokonaan toinen juttu. Trials on klassinen esimerkki pelistä, joka on helppo oppia, mutta vaikea taitaa. Valinnainen opastusosio aukeaa muutaman lämmittelyradan jälkeen. Näiden lyhyiden haasteiden suorittaminen kannattaa, mikäli Trials on pelisarjana outo, tai edellisestä pelikerrasta on vuosia aikaa. Trials Rising pitää hauskuuden johtotähtenään, joten ajoittain fysiikkamallinnus saa tehdä tilaa huville. Pääsääntöisesti pyörä kuitenkin käyttäytyy juuri niin kuin sen olettaisi tekevän oikeassakin elämässä.

Tämä on mainos:

Keskeinen osuus Trialsia on tietenkin sen oman kuskin muokkaaminen persoonallisen näköiseksi. Lisäksi monet haluavat jo ulkoisesti näyttää, miten kovia pelaajia oikeastaan ovatkaan. Tämän mahdollistaa kuskin yksilöimisvalikko, jossa oli runsaasti vaihtoehtoja ja muokattavaa. Ilvessuon mukaan yhteen kuskiin voi laittaa 200 erilaista "tarraa", jolloin käytännössä ainutkaan verkossa nähtävä kuski ei ole täysin samanlainen. Visuaalisen näyttävyyden ohella tuuletusasentoja eli tuttavallisemmin emoteja on valittavissa riittävä määrä. Epäilemättä tätä kosmeettista sälää lisätään peliin vielä julkaisun jälkeenkin.

Trials RisingTrials RisingTrials RisingTrials Rising

Tarinantilan pelaaminen on hyvin perinteistä Trialsia. Ratoja läpäisemällä avataan uusia ratoja, ja vanhaa tulostaa on aina varaa parantaa. Ajan kanssa avautuu myös uusia sponsoreita, jotka antavat erityisiä haastetehtäviä. Nämä voivat olla esimerkiksi vain maaliin asti pääseminen tietyssä ajassa, tai vaikka tiettyjen temppujen suorittaminen ajon aikana. Pelaamisen sykli on siis perusteiltaan edelleen pelaa, kerää kokemuspisteitä ja avaa uutta pelattavaa ("play, level up, unlock"). Ratojen ohella avataan tietysti myös uusia moottoripyöriä. Testiversiossa näytti olevan yhteensä kuusi erilaista pyörää, joista kaksi oli auki heti alussa.

Radat jaetaan eri luokkiin vaikeustason mukaan, jotka vaihtelevat aina Easysta kuninkuusluokka Extremeen asti. Ajon epäonnistuessa peliin pääsee takaisin yhden napin painalluksella välittömästi joko takaisin alkuun tai edelliselle tarkistuspisteelle. Peliin salamana takaisin pääseminen vähentää epäonnistumisen aiheuttaman turhautumisen lähes olemattomiin, koska uudelleen yrittäminen on niin nopeaa ja helppoa. RedLynxin ratkaisu on siis sama, mitä esimerkiksi Super Meat Boy käytti tehdäkseen vaikeustasosta siedettävän. Muutenkin RedLynxin vuosien kokemus Trialsin parissa näkyy. Ydinpelattavuus on hiottu täydelliseksi jo vuosia sitten, jolloin on ollut aikaa keskittyä muihin asioihin. Esimerkiksi yhdessä kentässä taustalla näkyy pulkalla laskevia oravia pelaajan huristaessa pyörällään ohi.

Tämä on mainos:

Yksinpelattavaa tuntuu olevan luvassa paljon, mutta silti edelleen omia tuloksiaan pääsee mittelemään kavereiden tuloksia vastaan. Tulostaulut eli leaderboardit ovat yhteisiä kaikkien alustojen kesken, ja sama pätee myös rataeditorilla tehtyihin ja verkossa sitten jaettuihin kenttiin. Perinteinen verkkomoninpeli on kuitenkin edelleen alustakohtainen.

Rataeditori tekee paluun, ja se sisältää peräti 8000 erilaista objektia kaikista Trials-peleistä omien ratojen tekemiseen. Tekijät painottivat sitä, että he käyttävät itsekin samaa editoria kuin pelaajat Trials-kenttien luomiseen. Yleisenä ohjeena toimittajille annettiin, että omaa kenttää tehdessä kannattaa välttää pitkiä tyhjiä suoria, sillä niiden pelaaminen on huomattavan tylsää. Pelaajien tekemät omat kentät mahdollistavat ainakin teoriassa loputtoman määrän pelattavaa samaan tyyliin kuin Mario Makerissa tai LittleBigPlanetissa. Itse tehtyjen kenttien tarkastelu ja jakaminen tapahtuu omassa Track Central -valikossa. Ratojen jakoa verkon kautta on uudistettu, mutta tästä ei kerrottu tarkempia yksityiskohtia.

Verkkomoninpelissä pääsee samaan aikaan enimmillään kahdeksan pelaajaa ottamaan selvää siitä, kuka onkaan paras. Yksi ottelu koostuu kolmesta erästä, ja jokainen rata valitaan kolmesta vaihtoehdosta äänestämällä. Varsinaisen ajamisen aikana muut pelaajat näkyvät omalla ruudulla hämärinä ghost-hahmoina. Voittaja määräytyy paitsi nopeuden, myös ajon aikana kaatumisten vähäisyyden perusteella. Testattaessa verkkomoninpeli toimi juuri niin moitteetta ja odotetusti kuin nyt vain ounastella sopikin. Sanoisin jopa, että se perinteinen verkkomoninpeli on ehkä kaikkein tylsin osuus Trials Risingista juuri yllätyksettömyytensä ansiosta.

Trials RisingTrials RisingTrials RisingTrials Rising

2-4 pelaajan paikallinen moninpeli Party Mode onkin jo aivan toista maata. Kisat ajetaan neljällä rinnakkaisella ajoradalla samalla ruudulla, joten kilpakumppanin edistymisen näkee fyysisesti vierellään koko ajan. Peliasetuksien rukkaaminen tekee kisoista suorastaan hulvattomia. Miltä kuulostaisi painovoiman vähentäminen puoleen, pyörän massan puolittaminen ja kaasun tehokkuuden kaksinkertaistaminen? Trials Rising saattaakin olla parhaimmillaan juuri paikallisissa moninpeleissä niin Switchillä kuin muillakin alustoilla. Paikalliseen pelaamiseen kannattaa lisätä oikean elämän panos. Tämä voi olla esimerkiksi tiskien tekeminen, lumen luominen, pyykin peseminen tai vaikka 10 kertaa pyörähtäminen. Tekijöillä on ollut ideana tuoda pelaaminen pelkältä ruudulta oikeaan elämään tällaisen pienen vedonlyönnin avulla.

Tandem, kuten jo tuli mainituksi, on uusi pelimuoto, joka asettaa kaksi pelaajaa yhden ja saman pyörän selkään. Molemmilla pelaajilla on oma kaasu, ja oma tasapainon muuttamisen mahdollisuus eli niin sanottu "lean"-ominaisuus. Ajaessa varsinkin temppujen tekeminen vaatii jatkuvaa kommunikointia pelikaverin kanssa, sillä kesken hypyn väärään suuntaan kallistaminen aiheuttaa helposti sen, että temppu menee tyystin pieleen. Sama pätee tietysti myös kaasun käyttöön. Tandem oli erittäin hauskaa ja ennustan, että se tulee kohoamaan ainakin paikallisten moninpelikarkeloiden suosituimmaksi pelimuodoksi.

Trials Rising haluaa olla game as a service, eli tarkoituksena on julkaista hyvä peli, jota sitten monipuolistetaan ja kasvatetaan ajan kuluessa pelaajien toivomuksien mukaan. Esimerkiksi Ilvessuo mainitsi Rainbow Six: Siegen, joka oli jo ilmestyessään hyvä peli, mutta joka on vuosien kuluessa muuttunut ja kasvanut merkittävästi. Moiset puheet herättivät heti kysymyksen mikromaksuista, jotka eivät ole vielä löytäneet lopullista muotoaan. Joitakin asioita osattiin jo kuitenkin varmaksi sanoa. Trials Risingissa on kahta erilaista valuuttaa: pelkästään pelaamalla ansaittavaa pehmeää valuuttaa, ja pelkästään oikealla rahalla ostetaan kovaa valuuttaa. Tällä kovalla valuutalla saa ostettua ainoastaan kosmeettisia tavaroita, eli tietään voittoon ei voi ostaa latomalla taalaa tiskiin. Normaalisti pelaamalla ansaitaan Gear Crate -laatikoita, joista saa niin ikään kosmeettista roinaa. Nämä Gear Cratet ovat tietysti Trialsin vastine loot-laatikoille. Tiedustelin, onko näitä Gear Crateja mahdollista ostaa myös oikealla rahalla. Ilvessuo ei halunnut asiaa täysin vapaasti kommentoida, koska asiaa ei ole vielä lopullisesti päätetty.

Mikromaksujen ohella samanlainen katsellaan-asenne vallitsee e-urheilun suhteen. RedLynx ei ole rakentanut peliään erityisesti e-urheilua varten. He haluavat ensin tehdä hyvän pelin, ja jos Trialsin e-urheilu lähtee niin sanotusti lentoon niin hieno juttu. Toisin sanoen rennommin pelaamisensa ottavien ei kannata pelätä, että he jäisivät ylivoimaisten e-urheilijoiden jalkoihin lauantai-illan pelihetkissä.

Graafisesti Trials Rising on erittäin värikäs ja yksityiskohtainen. Kuten jo tuli mainituksi, pelaaminen itsessään on hyvin yksinkertaista, joka vapauttaa runsaasti tehoja taustojen luomiseen ja elävöittämiseen. Ajaessa kannattaakin välillä katsella oman pyörän ohella myös sitä, mitä muualla ruudulla tapahtuu, sillä katseltavaa riittää. Huonona puolena on mainittava testiversion lataustauot. Ne nimittäin olivat melkoisen pitkät, ja latausruutua katsellessa kuva pätki silminnähtävästi. Itse pelaamiseen tämä ei vaikuta, sillä varsinainen ajaminen on kautta linjan silkkisen sileää ja sujuvaa. Äänimaailma on tehosteiden osalta hyvin odotettua erilaisten pärinöiden, huudahduksien ja räjähdyksien osalta. Ääninäyttelyä ei ole lainkaan, joka tuntuu hieman hukatulta tilaisuudelta. Ajamisen ja valikoiden selaamisen aikana kuullaan runsaasti musiikkia, ja osa biiseistä on lisensioitua. Tyylilajeina kuulin ainakin hip hoppia, jazzia ja heavy metalia. Soivan musiikin tyylistä riippumatta luritus sopi aina hyvin käsillä olevaan tilanteeseen.

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että Trials Risingista on tulossa uusi laadukas osa pitkäikäiseen pelisarjaan. Pelimuotoja on runsaasti, ratoja on julkaisussa riittävästi, ja ajan kuluessa pelin luvataan alati päivittyvän ja monipuolistuvan. Kysymysmerkiksi jäivät vielä ennen kaikkea se, miten pelaajat ottavat omakseen rataeditorin, ja millä tavalla mikromaksut sisällytetään osaksi kokonaisuutta. 26. helmikuuta 2019 nähdään, miten kävi.

Trials RisingTrials RisingTrials RisingTrials Rising
Trials Rising
Trials RisingTrials RisingTrials Rising
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Kaksi tuntia Trials Risingin pärinää

Kaksi tuntia Trials Risingin pärinää

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Kotimainen Trials Rising julkaistiin tällä viikolla, ja Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täällä. Gamereactor luonnollisesti testasi peliä kahden tunnin ajan...

2
Gamereactorin videoarviossa Trials Rising

Gamereactorin videoarviossa Trials Rising

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Kotimaisen RedLynxin pärräilevä Trials Rising on julkaistu, ja Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täällä. Aina ei kuitenkaan huvita lukea, ja silloin kannattaa...



Ladataan seuraavaa sisältöä