Gamereactor pääsi kokeilemaan ennakkoon uuden Total War: Warhammer III -pelin Survival Battle -pelimuotoa. Kutsutaan sitä kuitenkin siksi mitä se on: Invasion. Keskiössä ovat kaksi uutta ryhmittymää Kislev ja Daemons of Khorne. Testisessiossa vastaan asettuivat Khornen joukot, kun olin ensin hyökännyt heidän alueelleen.
Tulisessa paikassa on demoneita joka puolella, ja ne hyökkäävät aalloissa. Pelaaja ansaitsee onneksi resursseja, joita voi käyttää rakennuksiin, ovat se sitten linnoitteita tai vihollisia ampuvia torneja. Ja vahvistuksia saapuu ulottuvuusportin kautta. Edistyessä valloitetaan uusia alueita, ja uusia ulottuvuusportteja avautuu. Ja toki myös uusia linnoitettavia alueita ilmaantuu, kunnes lopulta kohtaa paikallisen hallitsijan Great Demonin.
Kislevillä pelatessa vastassa on kaaosjumala-Khornen joukot. Kislev on puolestaan vastakohta: kotoisin lumisilta Not-Russian maisemilta, ja johtajana on Not-Khatarina the Great. Pelaaja käskee Kislevin Ice Queen Tzarina Katarin Bokhaa. Jää on hyvin tehokas taikaisissa ympäristöissä, ja sitä voi käyttää lähes rajoituksetta. Moinen tuleekin käyttöön demoneja vastaan.
Invasion-skenaario on tarkoitettu eräänlaiseksi pomotaistoksi kampanjassa aivan kuten monen legendary lordin "final battle". Tarkoituksena on valloittaa strategisia kohteita ja saada näin itselle tarvikkeita käytettäväksi joukkoihin, päivityksiin ja linnoitteisiin. Demonien päälle käyvät aallot joka puolelta merkitsee kuitenkin sitä, että pelaaminen on paitsi haastavampaa, myös realistisempaa totaalisessa kaaoksessa. Moinen asettaa myös haasteen eteen tavallisesti halvoilla kikoilla tiensä loppuun taistelevat, sillä oman joukon tehokkuus on heikompaa aina siihen asti, kunnes tietty määrä strategisia kohteita on vallattu. Tarvikkeita saa kyllä ottamalla pahiksia pois päiviltä, mutta omat jatkuvasti ampuvat puolustustornit eivät kartuta pisteitä. Ja toisaalta niiden määrättyjen kohteiden valloittamisesta palkitaan isolla kädellä.
Kaaoksesta huolimatta aina on tarvetta strategiselle ajattelulle. Sellaisen huonon puolen huomasin, että jokaisen strategisen kohteen valloittamisen jälkeen pääsy halvempiin yksiköihin vähenee. Tämä pakottaa panostamaan aina uudempiin ja parempiin, mutta samalla myös kalliimpiin, yksiköihin. Toisin sanoen niitä halpoja joukkoja ei ole aina mahdollista käyttää keihäänkärkenä.
Ajatuksia käyttöliittymästä ja taistelun temposta
Taisteluiden tempo on mahtava. Kislevillä on paljon liikkuvia hybridijoukkoja, ja näin sivustahyökkäystä tulee pelättyä vähemmän. Meno saattaa muuttua hyvin monimutkaiseksi hyvin nopeasti, sillä pitkän matkan tykistöä ei ole saatavilla ennen kuin vasta lopussa.
Tekoälyä on parannettu niin, että sivustaan hyökkääminen on oikea ongelma. Jouduin käyttämään pelin pysäytystoimintoa useaan kertaan, sillä menetin kokonaiskuvan siitä, missä omat joukkoni liikkuivat.
Jäätaian mukaan ottaminen, ja niiden hidastusominaisuuden hyödyntäminen tulevat tarpeeseen. Näin voi pitää eri tavalla hauskaa, eikä pelkästään asettaa perinteisellä tavalla armeijaa toista vastaan lautapelin tapaan.
Käyttöliittymä on sekin päivitetty, ja käytössä on ominaisuuksia ja värejä muista Total War -peleistä. Minusta niitä ei olisi tarvittu, sillä Total War: Warhammer II:n käyttöliittymä jo antoi kaiken tarvittavan tiedon selvästi. Toiminnot ja sijoittelut eivät ole juuri muuttuneet, joten pelaaminen tuntuu tutulta, mutta erilaiselta.
Uusi pelimuoto on selvästi nopeatempoisempi kuin tavallisesti, joten hitaasti liikkuviin armeijoihin tottuneet pitkän matkan aseisiin luottaneet pelaajat tulevat olemaan pulassa. Mutta samaan aikaan pelaaminen on hauskaa.
Uudet yksiköt ja pelattavuus
Warhammerin kokeneena pelaajana odotan mielenkiinnolla kolmea muuta Chaos Godia enemmän kuin Khornea. Kislevin kanssa pidin kyllä runsaasti hauskaa huolimatta ennakkoon mielessä pitämistäni ennakkoluuloista. Vaihtelua on riittävästi, ja mukana on kiinnostavia hybridiyksiköitä. Hieman yllättäen pääsin näkemään niistä ainakin melkein kaikki Kislevin osalta. Odotan innolla niillä kunnolla pelaamista tulevaisuudessa.
Päivitysmahdollisuudet on tehty hyvin. Omien yksiköiden vahvistaminen eli "buffaaminen" on hyvä idea, mutta sitä ei halua kaikille yksiköilleen tehdä. Tämä siksi, että yksiköiden parantaminen ja ammuksien täydentäminen tuntuu nielevän suurimman osan käyttövaroista.
Uusien yksiköiden hankkiminen, ja jo hankittujen yksiköiden päivittäminen ja täydentäminen rakennuksien kera luovat kuvioon kokonaan uuden tason. Siksi on hyvä, että taikavoiman määrän hallinnointia on vähennetty merkittävästi. Se käy järkeen myös tarinan puolesta, sillä pelaaja on hyökännyt astraalitasolle, joka on tehty puhtaasta taiasta rinnakkaisessa ulottuvuudessa.
Odotan innolla sarjan uusimman osan julkaisua.