Vaihtelevalla menestyksellä toteutettujen Warhammer-lisäosien joukossa Creative Assemblyn uusin nousee haudasta päätä ylemmäksi muista. Tomb Kingsit ovat virkistävällä tavalla uudenlaisia, mutta rotujen kirjoon hyvin sopivia epäkuolleita taistelijoita tutussa Total War -ympäristössä.
Epäkuolleet ja enemmän kuin vähän egyptivaikutteiset hautojen kuninkaat ovat osa Warhammer Fantasy Battle -maailman vanhinta (siis todella vanhinta) osaa. Tämä muinainen sivilisaatio herää henkiin maailmaan, joka heille luvatun paratiisin sijaan onkin loputon taistelukenttä, jossa vanhoja dynastioita ei kumarreta. Kuolevaisten taistellessa edelleen maagisen pyörteen hallinnasta Tomb Kingsit keskittyvät keräämään muinaisia Nagashin kirjoituksia ympäri karttaa. Nämä voimakkaat kirjat ovat erinäisten lordien ja kansojen hallussa, joten niiden pelkkä löytäminen ei riitä. Jos joku hautakuninkaallinen onnistuu keräämään viisi yhteensä yhdeksästä kirjasta, hän voi avata Mustan Pyramidin voiman ja pakottaa muut kansat alistumaan. Uusi voittoehto on mukavan suoraviivainen ja selkeä tavoitteissaan. Uusi rotu itse on puolustusvoittoinen ja hidas lähtemään käyntiin, mutta vastapainoja jokaisen naapurin kurkussa ei tarvitse olla kiinni muiden rotujen tapaan.
Tomb Kingsien egyptimäiset armeijat ja yksiköt palkataan hyvin erikoisella tavalla. Yksiköt eivät näet maksa mitään eikä niillä ole ylläpitokustannuksia. Tätä ylivertaista etua tasapainotetaan sillä, että kaikkia peruslurkkeja parempia öttiäisiä varten pitää rakentaa useita eri rakennuksia eri kaupunkeihin. Yksikkötuotantolaitos antaa näet vapauden rekrytä voimakkaampia yksiköitä vain rajallisen määrän, joten grindattavaa riittää jos kaikki armeijansa haluaa varustaa parhaalla mahdollisella laadulla. Lordit ja sankarit ovat myös sääntelyn alla, ja heitä saa kartalle dynastioihin perustuvaa teknologiapuuta kipuamalla. Näistä syistä Tomb Kingsien kampanjan alku on varsin hidas, sillä rajalliset kaupunkimäärät ja kulta pitävät yksikkövalikoiman varsin pienenä. Alun jälkeen kullan virratessa peli piristyy ja eri raaka-aineiden kaupankäynti sekä "canopic jar" -erikoisvaluutta nousevat kolikoita tärkeämmiksi. Molempia käytetään esimerkiksi voimakkaiden legendaaristen yksiköiden palkkaamiseen sekä omien lordien maagisen ase- ja varustevalikoiman lisäämiseen.
Armeijan yksikkövalikoima on kohtalaisen tasapainoinen epäkuolleine perusyksikköineen, klassisine vankkureineen ja kymmenmetrisine elävine patsaineen. Lentoyksiköitä ei juuri ole, massiiviset Necrosphinxit ja vastaavat eivät ilmatukea juuri kaipaa. Ja Khemrian Warsphix on maailman paras sadan tonnin kuolemankissa ikinä. Ylläpitokustannusten puuttumisen takia pelaaja voikin keskittyä rakentamiseen ja sodankäyntiin kirjanpidon sijaan, koska mitään syytä parhaiden mahdollisten yksiköiden talliin jättämiselle ei ole. Taisteluissa on Skavenin kaltaista halpojen yksiköiden uhraamista vastustajan sitomiseksi samalla, kun kovemmat tekevät suurimman osan vahingosta. Epäkuolleet pitävät linjat pystyssä varsin hyvin, joten Tomb Kingsien puolustuksen murtaminen vaatii melkoisesti tulivoimaa. Magia on pitkälti tuttua muista TW: Warhammereista, ja sen osalta lisäri olisi voinut yrittää hakea vielä lisää omaperäisyyttä. Ison taistelun jälkeen kannattaa varautua vuoronlopetusnapin paineluun, sillä ilmaistenkin yksiköiden korvaamisessa kestää hyvä tovi.
Rise of the Tomb Kings on kaiken kaikkiaan erinomainen lisä Total War: Warhammerin valikoimaan. Egyptin epäkuolleiden kampanja on hyvin fokusoitunut poikkeus muihin rotuihin nähden. Seuraava maaginen kirja on aina yhden kulman, palkkasoturiarmeijan tai linnakkeen valtaamisen päässä lähes tavoitettavissa. Rotu on hieman dieselmäinen liikkeelle lähdössään, mutta loppupelissä ilmaisten yksiköiden ansiosta lähes pysäyttämätön aalto voimakkaita sotureita.
Testattu Jimm's Gamer Gold 1070 V3 -pelitietokoneella. Tehomasiinan tarkat lisätiedot löydät täältä.