Muinainen Egypti tuntuu täydelliseltä aikakaudelta Total War -sarjalle, ja nyt Creative Assembly on niin tehnyt. Mukana on myös erilaisten resurssien hoitamista sen strategian ohella. Jos siis halajaa kultaa, on hallussa oltava provinssi, jossa on kultakaivos.
Egyptin johtohahmot kilpailevat kaikki faaraon paikasta siinä missä heettiläisetkin, joita vastaan egyptiläiset sotivat yli 200 vuoden ajan. Kanaanilaiset ovat myös mukana, ja heidän tavoitteensa on lähinnä tuhota Egypti. Historiallisesti katsoen egyptiläiset olivat niitä hyökkääjiä, kun Ramses II puski heettiläisten kimppuun. Egyptiläisille faarao oli jumala maan päällä, kun taas heettiläisille kuningas ei ollut jumala vaan enemmänkin ensimmäinen vertaistensa joukossa. Egyptin sisällissota on liioiteltu, mutta muuten käsittely on historiallisesti tarkkaa. Kanaanilaisten kohtalo kannattaa kokea itse. Mukana on runsaasti keskenään sotivia ryhmittymiä, mutta kaikilla on sama tavoite. Kaikki johtohahmot eivät ole yhtä tunnettuja kuin toiset, mikä on antanut pelinkehittäjille mahdollisuuden ottaa luovia vapauksia.
Total War: Pharaoh'ssa on oma valuuttansa, jota on vahdittava. Tällä kertaa se on Legitimacy. Pelaajan tulee tietysti tulla mahtavimmaksi, mutta matkalla huipulle on avattava käyttöön yhtä jos toistakin kykyä. Kyse ei ole ainoastaan pelin loppuun pääsemisestä, vaan myös tehokkaiden lisäkykyjen hankkimisesta. Egyptin jumalien palvonnasta saa mahtavaa etua, ja toisaalta vihaista jumalaa ei kannata hankkia hengittämään niskaansa.
Tutusti pelissä on kaksi osa-aluetta. Toisessa pelataan sitä kampanjaa hallitsijana, pidetään jumalia tyytyväisenä, tutkitaan uusia teknologioita, pidetään kansaa tyytyväisenä ja luodaan erilaisia sopimuksia ja kauppasuhteita. Pelinkehittäjät ovat ottaneet vuodenajat huomioon, ja tukikohtia voi rakentaa keskelle erämaata. Näin joukot pääsevät lepoon, ja pelaaja voi rakentaa strategisesti tärkeitä rakennuksia. Talous rullaa rahan ohella raaka-aineilla, joten asioiden hoitoa ei sovi lyödä laimin. Näin ollen kaupunkirakentamisen fanit saavat niin ikään haluamansa. Jostain syystä käyttöliittymä ja kampanjan kartta tuntuvat kömpelöiltä ja täyteen ahdetuilta, enkä ymmärrä moiselle syytä.
Creative Assembly on markkinoinnissa ollut tyytyväinen muuttuvista säätiloista taisteluissa eli Dynamic Weatherista, mikä sitten vaikuttaa myös kampanjan karttaan Pillars of Civilisationin nimellä. Toisin sanoen tyytyväisillä kansoilla niin talous kuin ruoantuotanto kukoistavat. Kun sitten kampanjan kartta on tummempi, on tulossa luonnonkatastrofeja unohtamatta hyökkääviä naapureita. Tämä rohkaisee pitämään parempaa huolta omasta valtakunnasta. Kansan tyytymättömyydellä on suuret seuraukset.
Taisteluissa egyptiläisten sotavaunut ovat keskeisessä roolissa, ja tämä ratsain liikkuvien joukkojen kanssa nostaa taistelujen tempoa. Hiekkamyrskyt ja sen sellaiset ovat lähinnä kiva pikku lisä, mutta muilla tavoilla menoon saadaan enemmän muutosta. Sääolosuhteet antavat lähinnä etua tai haittaa, mutta taitava pelaaja voi käyttää esimerkiksi tuulen suuntaa ja tuolinuolia edukseen. Ympäristön käyttäminen on kovan luokan strategiaa, ja se vaatii pelaajalta keskittymistä. Toimiessaan meno on mahtavaa.
Aiemmin ongelmana on tavannut olla jalkaväen yksipuolisuus, mutta tähänkin on hiljakseen tulossa muutos. Muutakin voi tehdä kuin laittaa raskaan jalkaväen eteen, jousimiehet mäelle ja kevyen jalkaväen koukkaamaan vihollisen selustaan. Nyt haarniska menee rikki ajan kanssa, ja tämä on otettava huomioon. Erikoistuminen tietynlaiseen pelityyliin on aiempaa paremmin mahdollista, ja vaihtoehtoja muutenkin on enemmän. Eri ryhmittymillä on kuitenkin erilaiset aseet, joten se on huomioitava.
Piiritystilanteita on päivitetty aiempaa dynaamisemmiksi ja viihdyttävämmiksi. Ja hyvä niin, sillä joskus aiemmin piiritykset ovat tuntuneet samanlaisilta kuin muutkin taistot, vaikka välissä onkin ollut jokunen muuri.
Arvioprosessin aikana en kokenut teknisiä ongelmia, joskin peli kuormittaa tietokonetta vahvasti. Kannattaa siis varata teho-PC alle.
Total War: Pharaoh on pelimekaanisesti hyvä päivitys pitkäikäiselle pelisarjalle, ja mahdollisuus tuunata kampanjaa mieleisekseen on sekin hienoa. Jos vain käyttöliittymäkin olisi voitu päivittää, hyvä olisi ollut. Pharaoh on se paras historiallinen Total War pitkään aikaan.