Planescape: Torment on kulttiklassikoksi muodostunut roolipeli, jota pidetään tietyissä piireissä edelleen mittatikkuna videopelien tarinankerronnalle. Kun vuonna 2013 inXile Entertainment pystytti joukkorahoituskampanjan luodakseen pelille henkisen jatko-osan, se rikkoi kaikki aiemmat Kickstarter-ennätykset. Useiden lykkäyksien jälkeen Torment: Tides of Numenera on vihdoin täällä.
Peli sijoittuu "yhdeksänteen maailmaan" miljardi vuotta tulevaisuudessa. Tuona aikana maailma on ehtinyt täyttyä kuolleiden sivilisaatioiden jälkeen jättämästä teknologiarojusta eli numenerasta. Futuristisesta tapahtumavuodestaan huolimatta pelimaailma toimii päälisin puolin kuin mikä tahansa muu perinteinen miekka & magia -tyylin fantasiamaailma sillä erotuksella, että numenerat vastaavat taikuutta ja alkemiaa. Numenerat ovatkin niin kehittynyttä teknologiaa, että vähemmän koulutetut yhdeksännen maailman asukit kohtelevat niitä taikaesineinä. Tästä syystä pelimaailma onkin mielenkiintoinen sekoitus tieteisestettiikkaa ja fantasiapuitteita.
Edeltäjänsä malliin Numenereassa iso osa viehätyksestä perustuu pelimaailman tutkimiseen ja eriskummallisuuteen. Pelaaja törmää matkansa aikana toinen toistaan oudompiin hahmoihin, olioihin ja tapahtumiin. Tavallisesti nämä ovat erilaisten metafyysisten asioiden ilmentymiä. Esimerkiksi kuollessaan voi mennä oman mielensä sopukoihin puhumaan matkan aikana kohdatuille hahmoille. Erään mahdollisen matkakumppanin mukana kulkee lukematon määrä eri versioita hänestä itsestään erilaisista rinnakkaistodellisuuksista. Miljööt vaihtelevat futuristisista laboratorioista ja avaruusaluksista saastaisiin viemäreihin ja alati muotoaan muuttavaan groteskiin lihakaupunkiin asti. Eksotiikkaa ja esoteriikkaa siis riittää.
Pelin parasta antia ovat sen pitkät filosofiset keskustelut eri uskontokuntien, poliittisten järjestöjen, akateemikkojen ja kulttien edustajien kanssa. Numenera ansaitseekin kiitosta: se on onnistunut säilyttämään kuuluisan edeltäjänsä mieltä kutkuttavan ja uniikin otteen kliseiden kyllästämässä lajityypissä. Lukemista piisaa useamman kirjan verran, joten virtaviivaista luolastoräimintää kaipaaville peliä ei voi suositella. Kirjoittajat selvästi luottivat vahvasti pelaajien kykyyn käyttää mielikuvitustaan. Usein dialogissa kuvataan henkilöitä ja tapahtumia hyvin seikkaperäisesti, vaikka pelin kauniit ja seikkaperäiset grafiikat varmasti pystyisivät välittämään saman viestin kuvallisesti.
Torment: Tides of Numenera on tietokoneroolipelien perinteisiin nojaava tuote, sillä, edetäkseen täytyy kiinnittää erityistä huomiota keskusteluihin pysyäkseen kartalla. Lokikirjassa on onneksi kaikki tarpeellinen, mutta moderneista roolipeleistä tuttuja minikarttoja ja tehtävänuolia ei ole. Pelaajan täytyy siis itse olla hereillä ja päätellä, minne mennä seuraavaksi. Mekaanisesti peliä on virtaviivaistettu monilla osa-alueilla. Esimerkiksi kaikki vuorovaikutettavat kohteet ja hahmojen nimet voi tuoda esille nappia painamalla. Tämä nopeuttaa merkittävästi esineiden ja ihmisten etsimistä. Peliä on myös yksinkertaistettu. Esimerkiksi hahmonkehitys on selvästi yksioikoisempi: enää ei voi varastella vapaasti tai tappaa satunnaisia ohikulkijoita.
Hahmokehitys onkin osa-alue, jonka roolipelifanit saattavat kokea Numenerassa puutteelliseksi. Mitään kosmeettisia muutoksia ei voi tehdä sukupuolen valintaa lukuun ottamatta. Hahmoluokkia on valittavana vain kolme. Dungeons & Dragonsin ominaisuuspistejärjestelmä on typistetty kolmeen eriliseen ominaisuuteen, jotka ovat mahti, nopeus ja älykkyys. Erilaisiin kykyihin - kuten vilppiin tai laitetietouteen - pystyy erikoistumaan kahden pisteen verran. Yksinkertaisuutta lisää pelin keinotekoinen rajoitus uuden tason saavuttamisen jälkeen: kasvatatko älykkyyttä vaiko voimaa, valitse kaksi uutta kykyä kolmesta ja niin edelleen. Systeemi on suunniteltu siten, ettei pelaaja voi käyttää kaikkia kokemuspisteitään vain tiettyjen ominaisuuksien kehittämiseksi. Eri tasoilla täytyy siksi kehittää eri osa-alueita, jotta hahmoista tulisi tasapainoisia.
Numeneran roolipelimekaniikoissa on omat ansionsa. Peli nimittäin käyttää aivan omaa järjestelmää hahmojen ominaisuuksissa. Älykkyyttä, sosiaalisia taitoja tai fyysisiä ominaisuuksia vaativissa haasteissa pelaaja voi hyödyntää käytössä olevista pisteistään osan onnistumisen todennäköisyyttä parantamaan. Esimerkiksi kaksi älykkyyspistettä voi nostaa huijauksen onnistumisprosenttia, jolla voi puhua itsensä ulos pinteestä. Pelaajan onkin mahdollista kehittää sekä vaivaa että särmää. Vaiva nostaa pistemäärää käytettäväksi yksittäiseen tehtävään, kun taas särmä lisää käytettävien pisteiden määrää tiettyä ominaisuutta vaativissa tehtävissä. Joihinkin tehtäviin käytetyt pojot saa takaisin nukkumalla. Tämä tietysti maksaa niin rahaa kuin aikaakin, jolloin osa tehtävistä voi jäädä tekemättä. Pelaajan valinnoilla voi siis olla kauaskantoisia seurauksia.
Torment: Tides of Numeneran vastine hyvän ja pahan tasapainoa osoittavalle mittarille ovat pelin nimen innoittamana vuorovedet: eettiset valinnat johdattavat kohti viittä eri hahmotyyppiä kuvastavaa väriä kohden. Ajan kuluessa näillä vuorovesillä vaikuttaa ympärillä oleviin hahmoihin.
Numenera tekee pesäeroa edeltäjäänsä myös vuoropohjaisella taistelujärjestelmällä. Määrän sijaan kehittäjät päättivät panostaa laatuun, sillä pakolliset kärhämät ovat harvassa ja diplomatialla pääsee pitkälle. Pelaajalla on käytössään kaksi toimintoa jokaisella vuorollaan. Vaihtoehtoina ovat hyökkäys, parantavan esineen käyttäminen ja liikkuminen tai liikkuminen ja kentällä olevan kohteen käyttäminen. Hahmojen sijainnin tärkeys taistelukentällä ja siihen vaikuttavat muuttujat - kuten juoksuetäisyys ja loitsujen kantama - tuovat systeemiin taktista syvyyttä.
Ottaen huomioon kentällä hyödynnettävät kohteet ja pelaajan käytössä olevat taidot, edellyttävät taistelut miellyttävän paljon taktikointia. Järjestelmä on myös mukavan selekä, sillä kaikki tehtävään vahinkoon ja osumatarkkuuteen vaikuttavat asiat ovat näkyvissä. Noottia täytyy kuitenkin antaa paikoitellen hitaasta tahdista. ja muutaman pomotaistelun liian pulmapelimäisestä suunittelusta.
Vaikka pelillisesti Numenera on hieman köykäisempi kuin edeltäjänsä, on kyseessä kaiken kaikkiaan hatunnoston arvoinen suoritus. Torment: Tides of Numenera onnistuu toistamaan yhden historian ainutlaatuisimmista ja hienoimmista pelikokemuksista. Planescape: Tormentin pelanneille voi jopa iskeä paikoitellen déjà vu, sillä pelit ovat lopulta hyvin samanlaisia keskenään.
Valitettavasti tarina kompastuu samaan kulmakiveen kuin moni muukin roolipeli. Päähahmo on jumalhahmon jälkeläinen, minkä vuoksi tarina ei vetoa tunteisiin samalla tavalla kuin henkilökohtaisempi Planespace: Torment. Tides of Numeneran tarina on silti hyvin kirjoitettu.
Nähtäväksi jää saavuttaako Torment: Tides of Numenera edeltäjänsä kaltaisen kulttiaseman. Peliä voi suositella lämpimästi kaikille niille, jotka ovat lopen kyllästyneitä mielikuvituksettomiin tusinaroolipeleihin.