Suomi
Gamereactor
ennakot
The Lord of the Rings: Living Card Game

The Lord of the Rings: Living Card Game

Korttipeli näyttää kääntyvän onnistuneesti digitaaliseen muotoon.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Se alkoi kehittyvänä, ja samaan aikaan yksinkertaisena korttipelinä, jossa kohdattiin pelimestari tarinassa tai jossain tehtävässä. Vuosien kuluessa laajennuksia lisättiin, joka teki pelistä alati houkuttelevamman tapauksen. Nyt tulossa on digitaalinen versio, jonka kehittää Fantasy Flight Interactive ja julkaisee Asmodee Digital. Gamereactor istahti alas Fantasy Flightin ohjaajan Timothy Gerritsenin kanssa heidän studiossaan Pariisissa. Testiin pääsi niin ikään pelin betaversio.

Peliä ei pidä ajatella TCG:nä eli siis Trading Card Gamena. Alkuperäisen malliin mukana on ennalta määrätty tarina, ja painopiste on vahvasti maailman PvE-menossa. Kilpailullista pelaamista ei ole lainkaan tässä uudessa versiossa. Vertailua ei siis pidä tehdä Hearthstoneen tai Gwentiin. Sen sijaan Hand of Fate on jo lähempänä.

Kerronta on keskeisellä sijalla The Lord of the Rings: The Card Gamessa, ja peli muuttuu tehtyjen päätösten mukaan. Toiminta sijoittuu trilogian ensimmäisen kirjan aikoihin, joskin studio itse painottaa joustavuutta voidakseen kertoa haluamansa tarinan mahdollisimman vapaasti.

Ensimmäinen tarina on nimeltään Lost in Mirkwood Forest, ja sijoittuu siis Mordorista pohjoiseen. Tehtävä Escape the Spider Colony on sattuvasti nimetty: tavoitteena on paeta Lord of Darknessin kahdeksanjalkaisia palvelijoita pysymättä liiaksi paikoillaan. Mahdolliset kulkureitit näkyvät laudalla token-paikkoina, ja niitä ampuessa siirrytään kyseiselle reitille. Harmillisesti myös viholliset seuraavat perässä. Edistyminen avaa sisältöä, tavoitteita, kulkureittejä ja reittejä estäviä tai suunnan muuttamiseen pakottavia hirviöitä. Kaikki on tehty sitä silmällä pitäen, että jokainen osuus tuntuisi omanlaiseltaan.

Graafisesti peli ei ole poikkeuksellinen, mutta silti kauniin näköinen erityisesti korttipakkojen takapuolien osalta. Välivideoita ei ole, eikä myöskään ääninäyttelyä tai muutakaan visuaalista pelikokemusta rikastamassa. Pelaajan täytyy olla tyytyväinen muutamiin tekstiriveihin latausruutujen aikana ja valikoissa. Odotettavasti myöhemmin tehtävät lisäykset monipuolistavat tätä puolta pelissä, mutta tällaisten päivämäärä on vielä tuntematon.

Tämä on mainos:
The Lord of the Rings: Living Card GameThe Lord of the Rings: Living Card GameThe Lord of the Rings: Living Card Game

Tekoälyn toimivuus on niin ikään vielä kysymysmerkki. Peleissä on toki tavallista se, että tekoälyn ohjaamat hahmot saattavat itsensä pulaan valinnoillaan. Betan testaamisen aikana vastustajaksi tuli Sauron itse, eikä hän ollut erityisen pelottava tai vaikea. Sauron ei kuitenkaan noudata samoja sääntöjä kuin pelaaja, joten taistelusta saattaa tulla mielenkiintoinen. Paitsi tietysti silloin, jos pelaaja keksii jonkin helpon keinon käyttää pelin jotain bugia hyväkseen.

Quest-tehtävät ja päivittäiset haasteet ovat paikoillaan pitämässä pelaajien mielenkiintoa yllä, ja sama pätee toki moninpeliinkin. Yhdessä kavereiden kanssa pääsee ottamaan mittaa Lord of Darknessista. Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että niin sanottu hyveellinen kierre on sekin paikoillaan: vaihtoehtoisilla tavoilla tehtävän suorittaminen avaa käyttöön kortteja, joilla voi kokeilla uudenlaisia taktiikoita. Toisin sanoen tekemistä riittää niille, jotka haluavat kaiken tehdyksi saada.

Free-to-play-pelaamisesta huolimatta korttipaketteja avatessa satunnaisuudelle on laitettu jarruja. Paketin ostaessaan tietää suunnilleen, mitä sieltä saa. Toki sattuman elementti on aina olemassa, mutta joka tapauksessa pelaajien ei tarvitse uhrata hurjaa määrää aikaa ja vaivaa tietyn kortin saamiseksi. Toisaalta korttien luomista tai niiden vaihtamista ei ole lainkaan. Korttipaketteja voi ostaa joko oikealla rahalla tai pelin sisäisellä valuutalla. Palantir-järjestelmällä avataan lisää sisältöä, mutta tämä on erittäin satunnaista.

Tämä on mainos:

Pelattavuus on peruskauraa. Kortteja lätkitään vastustajan vastaavia vastaan, ja korkeampi tulos voittaa. Korteilla on omat hyökkäys- ja puolustustilastonsa, ja kokonaishinta. Pakan rakentaminen tarjoaa hieman enemmän vapautta kuin joissakin lähimmissä kilpailijoissa, mutta perustuu kuitenkin varsin perinteiseen pohjaan. Mukana saa olla kolme sankarikorttia eikä enempää kuin kaksi samanlaista korttia, ja yhteensä 35 korttia. Suurin muutos perinteisiin on, ettei loitsukortteja ole kovinkaan paljoa (tai ainakaan niitä ei vain muuten näkynyt). Voitto perustuu omien sankareiden arvoon, joskin heidän sijoittelunsa pelilaudalla vaihtelee joskus riippuen tehtävän laadusta.

Kokonaisuutena muuntuminen pahvisesta muodosta digitaaliseksi ei näytä keksivän juurikaan asioita uusiksi, mitä tulee omien valintojen seurauksena muuttuvaan korttipeliin. Kyseessä on kuitenkin yksinkertaista Hearthstone-seikkailua monipuolisempi juttu (jossa pomotaistot seuraavat toistaan). Kilpailullisen ja PvP-pelaamisen puuttuminen on valinta, ja tuloksena on virkistävän erilainen kokemus lajityypin muihin edustajiin verrattuna. Toivottavasti moinen ei myös merkitse vain pienen piirin iloksi jäävää peliä.

The Lord of the Rings: Living Card Game julkaistaan pian Steamin Early Access -palvelussa, mutta ainoastaan yksinpelin kera. Virallisesti peli julkaistaan myöhemmin vuoden 2018 aikana.

The Lord of the Rings: Living Card Game
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä