Suomi
Gamereactor
ennakot
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Vertailua puoli vuotta sitten Wii U:lla pelattuun versioon

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Jo aikoinaan Wiillä Zeldan oli määrä tähdittää Nintendon uutta konsolia. Sama on tapahtuva jälleen tänä vuonna maaliskuun alussa. Breath of the Wild on avoimen maailman Zelda, jossa muistinsa menettänyt Link pääsee tutkimaan vapaasti maisemia. Tämä tietenkin edellyttää ensin riittävän voimakkuuden, varusteiden ja tietojen hankkimista. Pääasiallinen esine on nimeltään Sheikah Slate, joka on selkeä viittaus sekä Wii U:n että Switchin kannettaviin ominaisuuksiin. Sheikah Slatea käytetään vuorovaikuttamiseen ympäristön kanssa, ja sen lisäksi telekinesian tyylisenä magneettiaseena.

Sisällön puolesta Lontoossa nähty Switchin demo ei tarjonnut mitään uutta: pelattavana oli täsmälleen sama alkuosio kuin viime vuonna E3:ssa, eikä uuden testauksen aikana ilmennyt pelillisesti mitään uutta. Demo alkaa aivan alusta, kun Link herää luolasta bokserit yllään. Prinsessan äänen herättämänä hän pukeutuu lähimpänä saatavilla olevaan kolttuun, mikä havainnollistaa samalla varusteiden päälle pukemisen tärkeyttä. Mukaan tarttuu myös Sheikah Slate, ja eikun tutkimaan suurta ja avointa maailmaa. Koska pelillisesti luvassa ei ollut mitään uutta, kykeni siksi loistavasti keskittymään ennen kaikkea uuden Zeldan tekniseen suoriutumiseen.

Luolasta poistuttaessa auringonsäteiden sokaiseva kirkkaus on aina yhtä vaikuttava hetki. Maisema on selvästi aiempaa parempi 900p-resoluution ja pidemmän piirtoetäisyyden ansiosta. Sekä Wii U että Switch-versiot tarjoavat saman kartan tutkittavaksi, mutta tarkempi grafiikka helpottaa kaukaisuuksien tähyilyä. Tämä tietenkin helpottaa oman toiminnan suunnittelua.

Romahtaneen Temple of Timen juurella ruohikossa samoileminen auttaa kiinnittämään huomion siihen, että pintojen tekstuurit ovat aiempaa tarkemmat. Merkittävin muutos on silti aiempaa selkeämpi värien kirkkaus. Kyse on tietenkin makuasiasta, mutta toisaalta Zeldaan kuuluu tietynlainen kirkkaiden värien käyttö.

Tämä on mainos:
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Switchin ruutu käsiin otettaessa ainoastaan uuden version värien kirkkaus säilyy, sillä kannettavassa muodossa resoluutio laskee 900p-tasosta lukemaan 720p, mikä on Breath of the Wildin Wii U -version normaalitila. Ennakkoon ei ollut selvää varmuutta, riittääkö moinen tarkkuus pienemmällä ruudulla pelattuna. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että pelkällä Switchin ruudulla pelatessa saavuttaa riittävän hyvän nautinnon verrattuna isolla TV-ruudulla pelaamiseen. Omaa asemaansa pelin maailmassa voi onneksi aina määrittää majakanomaisten merkkikokkojen avulla. Ruudun sivuille kiinnitettyjen joy-con-ohjaimien käyttäminen tuntuu luonnolliselta, ja nappien asettelu Zelda-peliin hyvin istuvalta. Näin ollen kokemus Switchin kannettavassa muodossa osoittautui selvästi ennakkovaikutelmaa paremmaksi.

Tuottaja Eiji Aonuman mukaan Switchin latausajat ovat lyhyemmät kuin Wii U -versiossa. Kiitos tästä kuuluu uudelle tavalle käyttää pelikasettia (tai siis muistikorttia) optisen levyn sijasta. Alun karttaruudun lataamisen jälkeen pelaaminen pysähtyy hyvin harvoin mustaan ruutuun pelin lataillessa.

Wii U:lla uusi Zelda näytti ajoittain hieman rosoiselta, mutta Switchin versiota moiset seikat eivät enää vaivaa. Edellä mainitut erot ovat merkille pantavia, mutta mitään suurta vaikutusta pelikokemukseen niillä ei ole. Sen suhteen Wii U:lle Zeldan hankkivien ei tarvitse olla huolissaan. Ostopäätös tuleekin tehdä sen mukaan, onko taloudessa jo Wii U vai haluaako pelata Breath of the Wildia kannettavassa muodossa. Valinnasta riippumatta The Legend of Zelda: Breath of the Wild on oleva yksi vuoden 2017 suurista pelijulkaisuista.

Tämä on mainos:
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä