Suomi
Gamereactor
arviot
The Last of Us: Part I

The Last of Us: Part I

Merkkiteoksen pariin palaaminen tuntuu paremmalta kuin koskaan varsinkin, kun uudelleenkäsittely on viimeisen päälle huoliteltua.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

The Last of Usin ei pitäisi esittelyjä kaivata. Naughty Dogin yhdeksän vuoden takainen elokuvallinen seikkailupeli nauttii suurta suosiota niin pelaajien kuin arvostelijoiden joukossa eikä suotta, sillä kyseessä on varsin merkittävä teos. Nyt kun Naughty Dog käynnisti peliensä Playstation 5 -masterointikäännökset Uncharted-sarjansa kanssa oli vain ajan kysymys, milloin The Last of Us saisi myös kasvojenkohotuksen nykypäivään. Kyseessä ei kuitenkaan ole pelkkä 4K-tarkkuuden lisääminen, vaan Naughty Dog näyttää hienoa esimerkkiä siitä kuinka legendaarinen peli saa arvoisensa ja oikeasti sydämellä tehdyn päivityksen.

20 vuotta raivonnut ihmisiä hirviöiksi muuttava tauti on jättänyt jälkensä maailmaan. Ihmiskunnan rippeet taistelevat paikastaan leviävää tautia ja sen luomia hirviöitä vastaan inhimillisyyden hiljalleen haihtuessa pois. Menneisyyden menetysten kovettama Joel saa tahtomattaan saattotehtävän, joka vie hänet kohti vaaroja pitkin autioitunutta maailmaa. Tehtävän onnistuminen toisi mahdollisuuden ehkä maailman parannukseen mutta suurella hinnalla, jota Joel ei välttämättä ole valmis maksamaan.

The Last of Us Part I:n perinteisestä roadtrip-seikkailusta erityisen ikimuistoisen tekee juuri sen tarina hahmoineen. Vahva kerronta sisältää rohkeita ratkaisuja, uskottavia hahmoja ja koskettavaa draamaa, joka on parhaimmillaan raadollisen kaunista seurattavaa. Hahmojen välisen suhteen kehittyminen, menetyksen tuska ja suojelun tarve on kirjoitettu upeasti ja koskettaa syvältä. Peli ei myöskään pelkää pysäyttää menoa ja jättää pelaajalle aikaa heijastella tapahtumia omasta näkökulmasta. Uusi versio ei sisällä tarinallista lisäilyä, mutta mukana julkaisussa tulee sentään erillinen Left Behind -lisäosa, joka avaa lisää historiaa The Last of Us -pelin hahmoista ja tapahtumista.

The Last of Us: Part IThe Last of Us: Part I
Tämä on mainos:

Vaikuttavaa tarinaa tehostaa pelissä sen mainiot toiminnalliset osiot. Kolmannen persoonan perspektiivistä tutkaillaan hienosti luotuja kenttiä, jotka kaikessa rajoittaneisuudessaankin antavat pelaajalle hieman vapauksia valita reittejä tai löytää piilotettuja tavaroita. Vastaan tulee erilaisia vihollisia, joita voi joko niputtaa kaikessa hiljaisuudessa yksi kerrallaan, räiskiä menemään erilaisin asein tai jopa välttää kokonaan piilosta toiseen edeten. Kutkuttavan jännittävät piiloleikit selkäpiitä karmivaa naksuttelua aiheuttavien olioiden kanssa tai tulitaistelut jengiläisiä vastaan luovat useita mieleenpainuvia tilanteita samalla muistuttaen pelin monipuolisuuteen taipuvista mekaniikoista. The Last of Us Part I hyödyntääkin oivasti Playstation 5:n Dualsense-ohjaimen ominaisuuksia osana hahmon toimintoja. Mukautuvat liipaisimet antavat realistista tunnetta aseiden käsittelyyn jäykistäessä nappeja kuin oikeissa aseissa ikään, ohjaimen kaiutin tehostaa hahmolle oleellisia ääniä ja alueelliset tärinät muistuttavat mielenkiintoisten kohteiden suunnasta. Uusien ominaisuuksien hyödyntämisestä huolimatta on ohjaus edelleen hieman jäykkää. Lievällä viiveellä komentoihin reagoiva hahmo tuntuu toki luonnolliselta liikkeineen, mutta nopeisiin tilanteisiin ei oikein ennätä mukaan ja varsinkin asteittainen tähtäys aseella saa herkästi ampumaan ohi päälle rynnistävistä vihollisista.

Haastetta kaipaaville mainittakoon, että The Last of Us Part I:een on lisätty erillinen Speedrun-tila. Nimensä mukaisesti peli mittaa läpäisyajan pois lukien välivideot ja siirtymät, jonka tulosta voi yrittää luonnollisesti parannella uusintakierroksilla tai verrata muiden pelaajien kanssa netin välityksellä.

Pelin uudistettuun versioon on myös paranneltu tekoälyä. Nyt viholliset tuntuvat organisoidummilta ja luonnollisemmilta. Vastustajat keskustelevat keskenään havainnoista, osaavat kiertää vaara-alueelle suoran lähestymisen sijaan ja muutenkin ovat varovaisempia silloin, kun esimerkiksi toverin ruumis on löydetty. Kaikkia alkuperäisiä tekoälyongelmia ei ole kuitenkaan saatu kitkettyä pois, mikä näkyy esimerkiksi paikallaan seisovista vihollisista ja rasittavista tekoälykumppaneista, jotka saattavat edelleen juosta aivan vihollisten edestä ilman, että pahikset näistä välittäisivät. Kuitenkin käydyt taistelut tai niiden välttelyt ovat selkeästi dynaamisempia ja luonnollisempia kuin aikaisemmin, mikä auttaa entisestään uppoutumaan jännittävään tunnelmaan.

The Last of Us: Part IThe Last of Us: Part IThe Last of Us: Part I
Tämä on mainos:

Koska pelillistä lisäsisältöä ei ole tehty, iso osa uudelleenjulkaisun hyödyllisyydestä on Playstation 5:n tehojen hyötykäytössä. Tällä saralla Naughty Dog ei ole jarrutellut. Vaikka jo alkuperäinen peli oli julkaisussaan aivan omalla tasollaan näyttävyydessä, on hienoa nähdä, että uusintaversio on tästä huolimatta rakennettu lähestulkoon kokonaan uusiksi nykypäivän mahdollisuuksia hyödyntäen. Erittäin yksityiskohtainen maailma yhdistettynä autenttiseen valaisuun, 4K-tarkkoihin tekstuureihin ja monipuolisiin partikkeliefekteihin pääsee jo todella lähelle fotorealistista ilmettä. Muun muassa erilaiset heijastuspinnat peileistä vesiin heijastavat ja taittavat ympärillä olevaa maailmaa hahmoja myöten, dynaamiset varjot seuraavat luonnollisesti hahmoja, sääolosuhteet muuttavat maailmaa ja kenttien elementit hajoavat niihin ammuttaessa nostaen ilmaan ylimääräistä sälää.

Graafiset uudistukset eivät kuitenkaan ole jääneet maailman ehostamiseen, mitä voidaan pitää staattisuutensa vuoksi niin sanotusti helppona hommana. The Last of Us: Part I:n hahmot ovat saaneet täyden uudelleenkäsittelyn, jossa erityishuomiota on laitettu kasvoille. Kasvoanimaatioita on lisätty tuntuvasti, jonka ansiosta hahmot voivat elehtiä entistä autenttisemmin mikroilmeitä myöten. Tosin tusinavihollisten kasvot tuntuvat hieman irtonaisilta muihin verrattuna yksinkertaisuutensa takia lähietäisyydeltä nitistäessä. Yksityiskohtien määrä hahmoissa on nyt myös niin suuri, että samoja malleja käytetään niin välianimaatioissa kuin pelissäkin, minkä ansiosta elokuvamainen kerronta on entistä saumattomampaa. Samalla animaation tasoa on monipuolistettu ottamaan huomioon enemmän liikkeitä erilaisissa tilanteissa, kuten nopeat muutokset ympäristöön reagoidessa. Vihollisten liikehdintä on esimerkiksi huomattavasti luonnollisemman oloista kuin aikaisemmin. Täytyy todeta, että The Last of Us: Part I on tähän mennessä yksi näyttävimmistä, jos ei jopa näyttävin peli, mitä olen pelannut. Se kertoo paljon masteroinnin tasosta, kun huomioidaan, että kyseessä on todellakin lähes kymmenen vuotta vanha peli. Yleisesti Playstation 5 pyörittää tätä hämmästyttävän näyttävää kokonaisuutta ongelmitta, mutta huomasin pieniä nykäyksiä aina silloin tällöin, kun hahmolla tekee nopean 180 asteen käännöksen lähes ympäristössä kuin ympäristössä. Mainiota on kuitenkin, ettei ihasteluun pääsemistä tarvitse odotella juuri ollenkaan latausruuduissa.

The Last of Us: Part IThe Last of Us: Part I

Iso osa tunnelman luomisesta tulee taidokkaasta ääninäyttelystä. Pää- ja sivuhahmonäyttelijät todella heittäytyvät rooleihinsa, minkä ansiosta hahmot tuntuvat aidoilta ja heidän tekojensa seuraukset entistä painavammilta. Erityisesti päähenkilöiden välinen kemia on todella vetovoimaista ja kiehtovaa seurattavaa. Ääniefekteistä mieleen jää erityisesti hirviöiden luonnoton ääntely, jossa orgaanisten äänien sekoittelu luo jotain todella ahdistavan, mutta samalla ikimuistoisen kuuloista ääntelyä, josta haluaa pysyä mahdollisimman kaukana. Pelin musiikillinen tarjonta on hyvin vähäeleistä ja pienimuotoista, mutta onnistuu tehostamaan kohtauksia hienosti kaihomielisillä sävelillään.

Viinin tavoin The Last of Us tuntuu vain parantuvan vanhetessaan, eikä tämä pelkästään johdu laadukkaasta masteroinnista. Itselleni ainakin peli tuntui nyt entistä paremmalta verrattuna edelliseen pelikertaani. Tunteella näytelty syvällinen tarina tekee edelleen vaikutuksen brutaalin uskottavalla ja yllättävällä sisällöllään, ja vaikka tekoäly on paikoittain hieman kujalla ja pelimekaniikat vaatisivat lisää dynaamisuutta, on pelaaminen silti kutkuttavan jännää ja palkitsevaa touhua. Naughty Dog todella näyttää osaamisensa peliensä päivityksessä, sillä vanhempikin peli näyttää ja tuntuu täysiveriseltä nykysukupolven ison rahan peliltä. Pelin klassikkostatusta on turha lähteä kiistämään ja näin laadukas uudelleenkäsittely antaa oikeasti vahvaa painoarvoa kokea elämys uudelleen tai viimeistään nyt ensimmäistä kertaa.

HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Ensiluokkainen masterointi, upea tarina ja tunnelma, hienosti näytelty, kutkuttavan jännä
-
Tekoälyn sählinkiä ajoittain, pelimekaniikat hieman tahmeat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä