Free-to-play -mallia on yhä vaikeampi hyväksyä ja nauttia. Nykytrendinä free-to-play tarkoittaa pätevää ja hyvin hienostunutta peliä, jossa on rajoitettu sisältö ja/tai runsaasti mikrotransaktioita, jotta muutoin kurjan oloinen ja väsyttävä eteneminen onnistuu helposti. The First Descendant on toisen asian suhteen rikollinen tässä yhtälössä.
Aloitan toteamalla, että The First Descendantissa on muutamia erittäin positiivisia ja lupaavia elementtejä. Ydinpeli ja räiskintä ovat huippuluokkaa, hyvin reagoivaa ja jännittävää toimintaa sekoitettuna tyydyttäviin aseisiin, jotka luovat todella voimakasta fantasiaa. The Descendants, jotka ovat käytännössä Warframea muistuttavia luokkaan sidottuja hahmoja, ovat erittäin erilaisia sekä visuaalisesti että pelin kannalta, ja jokainen tuo toimintaan jotain hyödyllistä ja hauskaa pitääkseen asiat tuoreena. Kokonaisuudessa on myös loottaus-räiskintä-genren parhaat puolet, ja julkaisu sisältää monia tapoja muokata hahmoa, jolla heidät voidaan muuttaa joksikin todella erityiseksi ja tappavaksi. Koko peli sisältää ääninäyteltyä dialogia, joka on todella miellyttävä tapa syventää ja korostaa kerrontaa. Mukana on myös yhteistyöhön painottuvaa suunnittelua, joka tekee porukassa pelaamisen tuntemattomien ja ystävien kanssa helpommaksi kuin koskaan - tämä on valtava plussa. Tiivistettynä Nexon on laittanut mukaan upeita suunnitteluvaihtoehtoja, joita tulisi painottaa enemmän.
Sen sijaan ongelmia on kaikessa näiden elementtien ympärillä, ja aloitan kampanjasta. Tämä on noin 20 tunnin mittainen tarina, joka on käytännössä yksi iso tutoriaali. Sinua viedään tasaisesti eri paikkoihin, joissa suoritat pieniä tehtäviä. Nämä voidaan suurelta osin rinnastaa samaan laatuun kuin Destiny 2:n partiotehtävät, eli tapetaan muutama vihollinen, puolustetaan objektiivisia, pieniä asioita, jotka voidaan suorittaa noin viidessä minuutissa. Nexon esittelee sinulle jatkuvasti yhä haastavampia pelimekaniikkoja, jolloin suunnataan esimerkiksi vankityrmiin ja Void Interceptin pomokohtaamisiin. Noin viiden tunnin kampanjan etenemisen jälkeen on melko vaikeaa pitää kiinnostusta yllä, ja suoraan sanottuna tekee vain mieli hypätä loppuun, koska juoni ei myöskään houkuttele pelaamaan vähäpätöisen ja melko tylsän tarinankerronnan vuoksi.
Seuraavaksi puhun loppupelistä ja hyppään samalla muutaman pykälän eteenpäin tässä, mutta siihen on hyvä syy, sillä tarjolla ei ole juurikaan parempaa tällä hetkellä. Miksikö? Suurimmaksi osaksi huomaat suorittavasi täsmälleen samoja tehtäviä ja haasteita. Samaa on puitu koko kampanjan ajan, eikä muuta eroa ole kuin lisääntynyt haaste. Miksi näin? Tavoitteena ovat tietysti paremmat saaliit ja varusteet, sekä kerätty valuutta, joita käytetään rakentelu- ja tutkimuspuolella.
First Descendantissa on melko syvä ja laaja loottausjärjestelmä, mikä tarkoittaa, että sinulla ei ole koskaan pulaa mielenkiintoisista ja tehokkaista aseista, mutta jos haluat työhön parhaat työkalut tai haluat avata sen sijaan uuden jälkeläisen, sinun on sulateltava tutkimusjärjestelmää syvemmin. Tämä on yksi ylivoimaisimmista järjestelmistä, joita olen koskaan nähnyt videopeleissä, ja suoraan sanottuna, jos et aio käyttää oikeaa rahaa The First Descendantiin, sinun on parasta tottua viettämään kymmeniä tunteja samojen toimintojen parissa niiden hiomisen toivossa. Sinun pitää myös hankkia äärimmäisen harvinaista askartelumateriaalia, jota voit sitten käyttää ja laittaa osaksi etsimäsi reseptin tutkimustyöhön. Kun olet käyttänyt liian paljon aikaa oikeiden varusteiden keräämiseen, Nexon istuttaa sinut yhden vähemmän suositun mekaniikan ääreen läpi koko The First Descendantin, eli tutkimusajastinta tuijottamaan. Vastaavaan ovat törmänneet esimerkiksi Clash of Clansin ja muiden mobiilipelien harrastajat, ja heille nämä ovat aivan liian tuttuja. Lyhyesti sanottuna, käytät kymmeniä tunteja tarvittavien materiaalien keräämiseen toistamalla samoja toimintoja, joihin käytit kymmeniä tunteja kampanjan suorittamisen aikana, minkä jälkeen joudut odottamaan noin 16 todellista tuntia ennen kuin saat käyttöösi tarvikkeen, jota olet työstänyt. Ymmärrän, että tämä on ilmainen peli, mutta silti tällainen on vastenmielistä pelisuunnittelua.
On olemassa nopeampi tapa kiertää tämä, ja tässä yhtälössä mukaan tulee kaupallistaminen. Minulla ei ole ongelmia ilmaisten pelien rahastuksessa, mutta Nexon on ylittänyt rajat The First Descendantissa. Uuden hahmon avaaminen maksaa noin 14 puntaa (noin 16,56 euroa, eikä se koske edes hahmon Ultimate-versiota), ja sen lisäksi saatavilla on myös tonneittain kosmetiikkaa. Toki voit ostaa tyypillisesti hinnoiteltua Battlepassia saadaksesi joitain herkkuja, mutta jos haluat muita kosmeettisia tuotteita, sinun pitää olla valmis rikkomaan säästöpossusi. Ja kun puhun kosmetiikasta - The First Descendant ottaa mukaan trendin, jota näemme usein aasialaisten kehittäjien tekemissä peleissä, sillä naishahmoilla on hyvin tyypillisesti suhteettoman täydelliset vartalot jotka on selvästi tehty houkuttelemaan tiettyä yleisöä. Kävimme tämän keskustelun huhtikuussa Stellar Bladen kanssa, ja nyt The First Descendant on täällä lisäämässä öljyä tuleen...
Uskon vahvasti, että The First Descendantissa on liian monia järjestelmiä ja valuuttoja saatavilla, mutta niihin voi silti tutustua ja niitä voi oppia ymmärtämään. Samaa voidaan sanoa myös käyttöliittymästä ja HUD:sta, jotka tarjoavat valtavan määrän tietoa, mutta ne eivät useinkaan tunnu merkityksellisiltä tai tärkeiltä. Se ei vain tunnu intuitiiviselta. Tässä on ehdottomasti parantamisen ja virtaviivaistamisen varaa, sillä se tekisi ihmeitä, mikäli tämä nimike tuntuisi lähestyttävämmältä.
Haastavampiin korjattaviin asioihin kuuluvat tasosuunnittelu ja varsinainen taistelumekaniikka. Pelin kulku, ammunta ja räjäyttely tuntuu hyvältä, mutta sen tekemisessä ei ole koskaan paljon syvyyttä. Monilla muilla loottaus-ampumapeleillä on paljon palapelimäisiä järjestelmiä, jotka on päihitettävä taistelun aikana, jotta pelaajat saadaan pidettyä varpaillaa. Paras The First Descendantin tarjoama mekaniikka on suojajärjestelmä, joka on luotu pomon yläpuolella kelluvista palloista. Kun nämä tuhotaan ja kilpi putoaa, voidaan puhua toimivasta järjestelmästä. En pistäisi pahakseni jos se olisi vähemmän yleinen, koska tällä hetkellä se näyttää olevan ainoa ainutlaatuinen mekaaninen vihollinen, jota pelissä on käytetty. Tarvitaan enemmän, jotta toiminta pysyy tuoreena. Tämä on samanlainen ongelma tasosuunnittelussa, sillä paikat, joiden välillä seikkailet, ovat periaatteessa vain Destiny 2 -paikkoja, paitsi ilman kaikkia salaisuuksia, lisäherkkuja ja haasteita, joita Bungie piilottaa pinnan alle. The First Descendant tuntuu tällä hetkellä hyvin yksiulotteiselta ja huutaa monimutkaisempaa toimintaa, kuin yhtä kiskoa pitkin mentäessä, joka ajaa pelaajat äärimmilleen.
Nyt saatat ajatella "tulevatko Void Intercept -taistelut mukaan yhtälöön?" Kyllä ja ei. Void Intercept on aktiviteetti, jossa pelaajat kohtaavat massiivisen pomon. Ajatuksena on parantaa hahmoasi, jotta voit selviytyä ja kaataa tämän pomon 10 minuutin aikarajan puitteissa. Se on yleensä melko haastavaa pomojen valtavien elämämittarien takia, mutta mitä tulee mekaaniseen syvyyteen, ei jää paljoa kerrottavaa. Muutama järjestelmä ja mekaniikka tekevät vaikutuksen, mutta suurimmaksi osaksi juokset tylsällä areenalla pumppaamassa lyijyä suureen kohteeseen. Se ei ole The First Descendantin tylsin tarjoama toiminta pitkällä tähtäimellä, mutta se ei myöskään tunnu hyvältä esimerkiltä tämän pelin mahdollisuudet huomioiden.
First Descendant hyötyisi myös vapaammasta tasosuunnittelusta, jossa voit liikkua saumattomasti kunkin sijainnin osa-alueiden välillä ilman ylimääräisiä latauksia, samalla tavalla kuin Destiny 2:ssa. Myös ammustalous tarvitsee pientä säätöä, koska tällä hetkellä se ei tunnu kovin tasapainoiselta. Lisäksi äänimaailman sekoitus on hieman epätasainen, sillä jotkut äänet ovat liian voimakkaita ja toiset hieman hiljaisia, ja ääninäyttelijä (niin loistava kuin se onkin, että koko pelin aikana on täydellinen VO) on liiaksi käytetty tiettyjen dialogien kanssa. Monet puheenparret kestävät useita minuutteja ja jotkin esitykset tuntuvat hieman kiusallisilta (hullu ja saranaton roisto on täällä aivan liian usein käytetty repliikki). Mutta totta puhuen, kaikki nämä kritiikit ovat vain pieniä ja melko merkityksettömiä pelin suorituskyvyn ja optimoinnin kannalta.
Olen pelannut elämäni aikana kourallisen AAA-pelejä, jotka toimivat huonommin kuin tämä julkaisu. Jatkuvasti näkee valtavaa suorituskyvyn laskua ja massiivista freimien putoilua huolimatta siitä, että käytät PC:tä, jonka laitteisto ylittää korkeimmat järjestelmävaatimukset. Tästä huolimatta törmätään jatkuvasti pätkimiseen, loputtomiin matchmaking-jonoihin, heikosti toimiviin valikkojärjestelmiin, ja toistuviin palvelinyhteyksien katkeamisiin. Olen käynnistänyt pelin uudelleen, ladannut pelin uudelleen, poistanut graafiset asetukset, lisännyt graafisia asetuksia, kytkenyt päälle ja pois päältä Ray-Tracingin, G-Syncin, DLSS:n ja niin edelleen, päivittänyt PC:n ja näytönohjaimen ajurit, jopa nollannut laajakaistayhteyteni , ja kaikesta tästä huolimatta peli toimii odotetusti vain noin 50 % ajasta. Olen testannut Destiny 2:ta, Call of Duty: Modern Warfare III:ta, Apex Legendsiä, Counter-Strike 2:ta, Baldur's Gate III:a ja Atomic Heartia sen jälkeen, eikä mikään näistä peleistä antanut minulle minkäänlaista vaikutelmaa suorituskykyongelmista. The First Descendant on vain huonosti optimoitu nykyisessä tilassaan.
Vaikka The First Descendantilla on outo estetiikka, joka ei näytä oikein tietävän, mitä se haluaa olla - kenties omituinen sekoitus korkeaa fantasiaa ja karkeaa scifiä. Tässä pelissä on elementtejä, jotka saivat minut jatkamaan pelaamista. Ammuskelu, Descendant-vaihtoehdot, rakentelu, visuaalisuus ja grafiikat, toiminta, yhteistoiminnalliset järjestelmät - nämä kaikki toimivat käsi kädessä ja tekivät tästä lupaavan kokemuksen. Tämä kaikki on vain niin kovin rajoitettua monissa muissa paikoissa, jotka saavat minut turhautumaan ja väsymään pelaamiseen. Suorituskyky- ja optimointiongelmat ovat suuri ongelma tällä hetkellä, mutta ne voidaan korjata ja todennäköisesti korjataan pian. Sen sijaan kaupallistaminen, ankara vihollisten ja pomojen suunnittelu, tasaisuus tehtävärakenteissa, uuvuttava edistyminen ja täyttämätön tarina ovat todelliset ydinongelmat, jotka tällä hetkellä pidättelevät The First Descendantia ja estävät minua haluamasta viettää enemmän aikaa Nexonin maailmassa.