Turkulaisstudio Rival Gamesin esikoispeliin on vuodatettu litrakaupalla verta, hikeä ja kyyneliä. Ensimmäisen osansa puolisentoista vuotta sitten saaneen The Detailin oli alunperin tarkoitus olla viisiosainen, mutta seikkailu sai loppunsa jo kaksi episodia aikaisemmin rahoitusongelmien vuoksi. Hitaan julkaisutahtinsa vuoksi tämä voidaan kuitenkin nähdä helpotuksena.
Kolmas episodi alkaa kertauksella edellisistä osista ja niissä tapahtuneista valinnoista, jonka myötä jatketaan suoraan siitä, mihin edellisessä osassa jäätiin. Sivukujan jätesäiliöstä löytyneestä ilotytön ruumiista löytyvät johtolangat viittaavat ilotalossa tapahtuvaan kidutukseen. Samalla Reggie kuitenkin joutuu kamppailemaan oman moraalinsa kanssa, kun poliisivoimat näkevät hänet seuralaisensa kanssa. Korkkitaulun avulla muistin virkistäminen toimii jälleen, sillä vuoden tauko saa helposti unohtamaan tarinan kulun.
Devil in the Detail on kestoltaan hieman mittavampi edellisiin osiin verrattuna, kellottaen itsensä noin 75 minuutin mittaiseksi. Tarina kuitenkin tuntuu lyhyemmältä; suurimman osan ajasta aikaa kului turhanpuoleisien faktojen läpikäymiseen, jotka eivät kuitenkaan nousseet ilmi keskustelun jälkeen oikeastaan lainkaan. Keskellä tarinaa on huomattavissa kohta, jossa siirryttiin "kolmannesta" osasta "viimeiseen" osaan, ja vaikka tämä siirtymä tapahtuikin samassa jaksossa tapahtuneiden tarinankäänteiden vuoksi, muu ympäristö tuntui unohtuvan täysin.
Kolmas osa oli myös julkaisussaan erittäin buginen. Jo alun kertaus onnistui alkuperäisellä tallennuksellani jumittumaan, ja jouduinkin kertaamaan tapahtumat kakkostallennuksellani, jossa tekemäni valinnat olivatkin aivan erilaiset. Lisäksi jouduin tekemään parissa kohdassa valintani uudelleen, sillä joissain kohdissa peli ei vain suostunut jatkamaan eteenpäin klikkailustani huolimatta. Taustalle jäi myös elementtejä testiversioista, ja joissain kohdissa hahmoni saattoi kulkea muiden taustapiirustuksien läpi. Välikohtauksissa peli myös väläytti lataamansa kuvituskuvat ennen niiden esittämistä. Näiden eri seikkojen vuoksi tunnelma latistui huomattavasti, jonka vuoksi päädyin myös kiinnittämään huomiota pikkuseikkoihin, kuten taaksepäin kelaamisen puuttumiseen.
Episodi vaikuttaa hyvinkin hätäisesti tehdyltä, mikä kuulostaa ironiselta, sillä edellisestä osasta on aikaa jo melkein vuosi. Monet pienet sivutarinat lyötiin ohimennen lukkoon, ja tarinan loppu tuli varsin äkkiseltään. Rival Games mainitsi blogissaan, että myyntitulokset eivät olleet riittävät viiteen episodiin, mikä on harmillista, sillä kolmas episodi yritti pakata liian monta asiaa yhteen nippuun, eikä kehittäjien visio selvästikään käynyt toteen.
Rival Gamesin jäsenet ovat kuitenkin aktiivisesti olleet Steamin keskustelukanavilla yhteydessä pelaajiin ja korjanneet episodin ongelmia päivityksillä, joten toivoa vielä on. Lisäksi tiedossa on yhtiön mukaan uusi projekti yhtiön nimikkotyylillä. Vaikka The Detail loppukiireiden vuoksi hieman lässähti, haluan silti nähdä lisää samanlaista. Toivottavasti "nimikkotyyliin" ei kuitenkaan kuulu pitkä odotus episodien välillä.