Juuri ennen pääsiäistä Gamereactorilla oli tilaisuus jututtaa Supermassive Gamesin Pete Samuelsia, joka antoi myös ennakkoa tulevasta kauhupelistä The Dark Pictures Anthology: Little Hope. Kyseessä on Man of Medanin jatko, ja samalla toinen kaikkiaan kahdeksasta suunnitellusta lyhyestä kauhujulkaisusta. Little Hope sijoittuu Massachusettsin pieneen hylättyyn kylään nimeltä Little Hope.
Tarina keskittyy huonosti tiedostettuun menneisyyden kansanmurhaan eli noitavainoihin. Nämä toimet tapahtuivat niin sanotuissa sivistyneissä maissa, ja niitä ajoivat pääasiassa erilaiset uskonnolliset ryhmät kristillisen uskon nimissä. Toistaiseksi ei ole tiedossa, millä tavalla peli käsittelee tätä vaikeaa aihetta. Samuels kertoi kuitenkin, että Arthur Millerin The Crucible on toiminut yhtenä vahvana innoittajana. Vaikuttaakin siltä, että tekijät ovat opiskelleet aiheensa huolella. Jo tapahtumapaikka on historiallinen.
Tarina jakautuu erillisiin aikajaksoihin, ja kerronta vaihtelee menneen ja nykyhetken välillä. Joukko nuoria päätyy keskelle ei mitään ikävien sattumusten seurauksena. He päätyvät Little Hopen hylättyyn kylään, jolla on synkkä menneisyys. Kauhutarina siis ankkuroituu oikeaan historiaan.
"Kerronnallinen haaste oli saada eri aikakausien tapahtumat toimimaan johdonmukaisesti yhdessä," kertoi Samuels puhuttaessa vaikeuksista kertoa kahden eri aikakauden tarinaa rinnakkain. Suurin osa varsinaisesta pelattavuudesta tapahtuu nykyajassa, ja menneisyyden vaikutus on siellä nähtävissä.
Tunnelma ja jännitys on edelleen kaiken keskiössä. Ammattitaitoisten näyttelijöiden ohella grafiikka on ensiluokkaista, ja kiinteillä kamerakulmilla pystytään luomaan juuri niin painostava tunnelma kuin mitä tekijät ovat halunneet. Ratkaisu ei toki miellytä kaikkia, vaikka se hyvin toimiikin. Little Hope haluaa olla edeltäjiäänkin elokuvallisempi pelikokemus.
Man of Medanista on parannettu muun muassa siten, että pelaajan näkymä on omiaan luomaan jännitystä. Näkyvissä on vain se, mitä pelaajan halutaan näkevän, ja kuvan ulkopuolella on sitten jotain muuta. Saadakseen paikalleen sidotun kameranäkymän toimimaan paremmin, on mukaan lisätty myös toisenlainen kamera, joka otetaan käyttöön avainkohdissa. Tavoitteena on saada pelaaja paremmin kiinnostumaan henkilöhahmojen kohtaloista. Näkymää voi tekijöiden ilmoituksen mukaan käännellä tällöin vapaasti.
Studio osaa edelleen luoda vaikuttavia näkymiä, ja tämä tulee selväksi jo ensiminuuttien aikana. Sekin tulee nopeasti selväksi, että peli liikkuu useiden eri tarinalinjojen välillä. Tällä tavalla tehtynä on aina se riski, ettei katsoja pysy perillä eri aikakausien tarinoissa. Supermassive Games näyttää kuitenkin osaavan kiertää myös tämän sudenkuopan. Kahdelle pelaajalle suunnitteleminen on ollut tarkkaa työtä. Toisin sanoen kaverin kanssa tehtävä co-op-pelaaminen tekee paluun myös Little Hopessa.
Little Hope on ollut tekijöilleen suuri haaste juuri useiden rinnakkain kulkevien tarinoiden kertomisen vuoksi. On jatkuvasti pidettävä mielessä, että pelaajilla tulee olla riittävästi tietoa tarinan ymmärtämiseksi. Siksi Supermassive haluaa välittää aiempaa enemmän tietoa pelin kuluessa. Ei ainoastaan siitä, mitä on tapahtunut ja mitä on menossa, vaan myös siitä, mitä tulee tapahtumaan, jos valitsee tehdä niin tai näin. Kaikkiaan ensimmäisen osan opit hyödynnetään toisen osan kehityksessä, jonka opit taas aiotaan hyödyntää edelleen kolmannen osan kehityksessä.
The Dark Pictures Anthology: Little Hope julkaistaan PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle myöhemmin tänä kesänä.