Vasta noin kuukausi sitten Ubisoft antoi minulle ensimmäisen kerran mahdollisuuden osallistua The Crew Motorfestiin. Kun olin Los Angelesissa Summer Game Fest -tapahtumassa, minulla oli mahdollisuus kokea noin 30 minuuttia tulevasta kilpa-ajopelistä. Sen lisäksi sain tietää, milloin se debytoi PC:llä ja konsoleilla. Syyskuun puolivälissä tapahtuvan julkaisun myötä Ubisoft on jälleen päästänyt minut irti O'ahun saarella Havaijilla, tällä kertaa lähes vapaassa esikatselutapahtumassa, joka kesti huimat neljä tuntia.
Kun sain maistaa The Crew Motorfestia aiemmin, olin innoissani nähdessäni vähemmän lineaarisen ja kontrolloidun version pelistä. Älä ymmärrä minua väärin - nautin siitä, mitä sain kokea LA:ssa, sillä se oli erittäin näyttävä esitys, jossa sain erittäin hienostuneen kuvan maailmasta ja pelin tarjoamasta toiminnasta. Tällä kertaa luvassa oli paljon enemmän. Aloitusvaihe muistutti räikeästi Forza Horizonin avausta, joka antaa sinulle katkelman pelin maailmasta ja erilaisista autoista, joilla voit kilpailla, aina siihen asti, että voit työskennellä useiden pelistä löytyvien kampanjoiden välillä. Minulla oli täydellinen vapaus tutkia O'ahun saarta, kuten katsoin sopivaksi välillä, joten tämä tuntui läpikotaisin The Crew -peliltä.
Pääsin hetkessä käsiksi tehtävälistoihin ja avoimeen maailmaan ja siellä tarjolla oleviin aktiviteetteihin, mutta anna minulle hetki aikaa puhuakseni varsinaisesta pelaamisesta. En ollut kovin vaikuttunut LA:ssa näkemistäni ajomekaniikoista, mutta peliä pidempään pelattuani olen alkanut todella nauttia sen pelihallimaisesta, nopeammasta ja jännittävämmästä tyylistä. Tämä ei ole peli, jossa autot toimivat edes marginaalisesti odotetulla tavalla, eikä se myöskään koskaan yritä huijata sinua ajattelemaan niin. Tällä rintamalla pelin kulku ja ajotuntuma sopivat todella hyvin The Crew Motorfestin sävyyn ja teemaan, joka lopulta tuntuu yhdistelmältä Forza Horizonin festivaalitunnelmaa, Gran Turismon kulttuuria ja autohistorian elementtejä sekä Riders Republicin räikeää stunt-meininkiä ja ajoneuvojen monipuolisuutta. Silti, näin sanottuna, en ole voimakkaiden liukumekaniikkojen fani, kun näen autoni taipuvan automaattisesti kääntyessäni liian aggressiivisesti nurkkaan. Tämä ominaisuus tarkoittaa kevyille, mutta tehokkaille autoille liukumista jokaisen kulman takana - eikä näytä silmistäsi yhtä siistiltä kuin Drift King -pelissä.
Driftaukseen liittyen - koska sain jo hyvän maistiaisen Motorsports-, Vintage Garage- ja Automobili Lamborghini -tehtävälistoista LA:ssa, ajattelin tällä kertaa, että olisi parasta katsoa ensin Made in Japan -tehtävälistaa. Tässä on kyse japanilaisista autoista tai niiden tuonnista, kuten Fast and Furiousin Brian O'Conner sanoisi. Huomaat, että kilpailet niillä kaupunkiradalla, joka on koristeltu japanilaisilla tarroilla, kuten Torii-porteilla ja valtavilla lohikäärmeillä. Joskus voit jopa suunnata erämaahan ja harjoittelemaan ajelehtimista alas vuoristoisella pujottelusprintillä, mikä todella muistutti minua samanlaisista kohtauksista Tokyo Driftin parissa. Kaiken kaikkiaan tämä tehtävälista ei tuntunut kovin erikoiselta, eikä siinä ollut tarpeeksi koukuttavia tekijöitä, mutta teema ja autot, joilla pääset ajamaan, ovat kaikki riittävän jännittäviä, että ajantaju katoaa nopeasti noin tunnin mittaisia haastetita tavoiteltaessa.
Tehtävälistojen tarkoitus ei ole vain kokeilla uusia autoja ja oppia autojen historiaa, vaan The Crew Motorfestissä eteneminen edellyttää kilpailujen ja tavoitteiden suorittamista, jonka myötä ansaitset rahaa. Sitä voit käyttää ostamiseen, autojen avaamiseen ja saadaksesi käyttöön muita tehtävälistoja, samalla kun avaat pääreittiä kohti uusia haasteita ja sosiaalisia ominaisuuksia. Tavoitteita suorittamalla voit parantaa mitä tahansa omistamaasi autoa, esimerkiksi asettamalla autoon hieman laadukkaampia renkaita tai moottorin osia, joka muistutti minua Riders Republicin harvinaisuudesta sekä loottausjärjestelmästä. Tämä ei varsinaisesti paranna peliä, mutta tarjoaa tapoja muokata kokemustasi entisestään.
Made in Japan -kokemus takataskussani kiinnitin huomioni toiseen tehtävälistaan, jossa oli kyse tutkimisesta. Tässä kilpailujen tuloksilla ei ollut väliä, sillä tehtävälista toimi ennemminkin tapana testata Havaijille sopivia omituisia autoja ja matkustaa kaikkiin O'ahun saaren upeisiin näkymiin ja paikkoihin. Tämä tehtävälista vaikutti täydelliseltä aloittamaan The Crew Motorfest -matkan.
Tämän jälkeen päätin testata Main Stage -ominaisuutta, jossa kävi selväksi, että tämä toimii samalla tavalla kuin Forza Horizonin kausijärjestelmä, jossa pelaajat pystyivät ennalta määrätyn ajan suorittamaan haasteita ja ansaitsemaan kokemusta palkintojen avaamiseksi. Päälavalta löytyi myös live-pelitilat, mukaan lukien 32 pelaajan romurallin kaltainen Demolition Royale ja jopa megalomaaninen 28 pelaajan kilpailu. Tämä toi jälleen mieleen Riders Republicin heijastuksia.
Ennen kuin päätin ottaa viimeisen tehtävälistan käsittelyyni ja tutkia avointa maailmaa jonkin aikaa, katsoin autotalliin nähdäkseni, minkä tyyppisten ajoneuvojen lukituksia on mahdollista avata. Valittavissa oli klassikkoautoja, moottoripyöriä, pikaveneitä ja kaksitasoja, mutta myös virallisia Formula 1 -autoja, kuten Ferrareita ja Lamborghineja. Ja jotta kaikki miljardöörit olisivat mustasukkaisia, lista vain jatkui ja jatkui. Samalla Ubisoft lupasi, että tämä ei ollut edes täydellinen valikoima autoja, jotka ovat saatavilla ennen julkaisua.
Nopean ostosmatkan jälkeen päätin lähteä vapaan ajon tilaan ja huomasin, että O'ahun saari on täynnä kaikenlaista Forza Horizon -pelin kaltaista pientä toimintaa. Tarjolla oli nopeuskameroita ja pujottelutavoitteita teillä ja viidakoissa, ilma-aktiviteetteja pilvissä ja jopa muutamia herkullisia alueita ympäröivässä valtameressä. On monia tapoja tappaa aikaa ja saada lisää kokemusta erilaisia kilpailuja ja tehtävälistoja ajatellen. Ja jos et ole koskaan pelannut The Crew -peliä, saatat ihmetellä, kuinka voit vaihtaa auton, veneen ja lentokoneen välillä, eikö niin? Yksinkertaisella analogisen sauvan napsautuksella voit vaihtaa kolmen ajoneuvon välillä milloin tahansa avoimessa maailmassa seikkaillessasi.
Kun aika loppui, halusin maistiaisen tulevaisuudesta ja päätin ottaa selvää, mistä hälinä sähköautojen ympärillä johtuu, joten aloitin Electric Odyssey -tehtävälistan. Koska Motorsportissa on kyse renkaiden kulumisen hallinnasta ja Vintage Garagessa klassisen auton vahingoittamisesta, Electric Odyssey tuo tarjolle uuden peliominaisuuden. Vaikka yleensä autot regeneroivat turboa ajan myötä, The Crew Motorfestin sähköautot eivät toimi näin, vaan sinun täytyy ajaa hehkuvien vaaleanpunaisten aitojen välistä aina kun niitä on saatavilla. Pohjimmiltaan, vaikka sähköautot haastavat tehokkaasti polttomoottoriautoja kiihtyvyyden suhteen, sinun on oltava hieman viisaampi turbon käyttöönotossa, koska sähköautoilla ei ole täällä samaa vapautta kuin tavallisilla autoilla. Tätä ajatellessa ainutlaatuiset sähköautot tuntuvat ja näyttävät tämän tehtävälistan tapahtumien aikana kuin ukkosmyrskyltä vaaleanpunaisten salamaniskujen aikana. Tämä kaikki teki Electric Odysseysta yhden ainutlaatuisimmista kokemuksista. Tehtävälistat osoittivat jälleen kerran, että nämä minikampanjat voivat tuoda paljon sisältöä pöytään, kun niitä tarjotaan näin luovasti.
Koska olemme jo pitkällä Forza Horizon -pelien välissä, ei todellakaan ole parempaa aikaa The Crew Motorfestille. Älä ymmärrä minua väärin, tämä peli ei näytä kilpailevan Playgroundin nimikkeen kanssa, mitä tulee itse esitykseen ja grafiikkaan. Siitä puuttuu myös julkaisun muita hienouksia, mutta mitä tulee avoimen maailman ajopeliin, tässä sarjan osassa on paljon rakkautta. Huolimatta siitä, minkä tyyppisten autojen puoleen yleensä käännyt, The Crew Motorfest tarjoaa kaiken, ja minusta tämä on edelleen yksi syyskuun odotetuimmista nimikkeistä.
Crew Motorfest julkaistaan 14.9.2023 PC-, Playstation- ja Xbox-konsoleille.