Kun nykyaikainen laitteisto ei ole varsinaisesti halpaa, ja sylitietokoneet varsinkin joutuvat tasapainoilemaan tehokulutuksen ja lämmön kanssa, monet huomaavat, että heidän laitteistonsa ei ole täysin tilanteen tasalla, kun koettaa saada pelit toimimaan niin ulkoisesti vaikuttavasti kuin samalla pitää yllä korkeaa FPS-tasoa.
Joten otetaan varsin käytännöllinen esimerkki: Acer Nitro 16. Se on hyvähintainen, sisältää nykyaikaisen raudan, mukaan lukien NVIDIA RTX 4060, NVMe-ajuri, DDR5-muisti, ja kaiken mitä voi odottaa sylitietokoneelta, joka on suunniteltu pelaamiseen.
Monet pelaavat vielä vanhemmilla laitteilla, on se sitten sylitietokone tai pöytäkone, mutta sukupolvien välinen loikka on kasvanut vuosien varrella. Nykyisen sukupolven NVIDIAn näytönohjaimet sisältävät sisäänrakennettuna paljon sellaista rautaa, mitä vanhemmissa näytönohjaimissa ei ole, ja vielä mukana on ohjelmisto, joka on suunniteltu suorituskyvyn maksimoimiseksi. Kun NVIDIA koettaa päivittää vanhempia näytönohjaimia parhaansa mukaan, yleensä 10 vuoden arvosta ajuripäivityksiä, uusin rauta kuljettaa joitakin käänteentekeviä ominaisuuksia. Kiitos tämän raudan, jopa alemman tason mallit ovat selvästi parempia suorituskyvyltään verrattuna vanhempiin malleihin.
Yksi keskeinen myyntivaltti NVIDIAn näytönohjaimille on niiden kertakaikkinen kyky laskea heijastettua valoa, mikä on erittäin hyödyllistä säteenseurannan peleissä,ja niissä on prosessorit, jotka voi ohjelmoida yksilöllisesti, se oikea illan tähti on kuitenkin monille syvällisesti monimutkainen mutta samalla erittäin tehokas ylösskaalaamisen keino nimeltä DLSS. Se ei anna ainoastaan enemmän ruudunpäivitystä kera hyvin pienen graafisen tason menetyksen, vaan myös enemmän kuin tarpeeksi paikkaa ruudunpäivityksen laskua, mitä voi kokea peleissä, joissa säteenseuranta on erittäin korkealla tasolla. Se jopa onnistuu laskemaan ruudut ruutujen välissä, mikä on erittäin kätevää, jos peli tukee uusiksi tehtyjä valonsäteitä, joka siis on hyvin kuormittavaa sinun laitteistollesi. Lyhyesti nämä teknologiat sallivat erittäin korkeatasoiset asetukset, ja samalla pitää ruudunpäivityksesi riittävän korkealla, että tuloksena on täysin sujuva pelikokemus.
Mutta mitä se on?
No, ytimeltään, se on kuvan uudelleenrakennus-ja se on itse asiassa helpompi selittää kuin voisi luulla. Ruutujen luominen videopeleihisi, varsinkin korkealla resoluutiolla ja laadukkaalla tasolla, vie paljon prosessointikykyä näytönohjaimelta. DLSS tekee sen, että se mallintaa jokaisen tarvittavan kuvan paljon pienemmällä resoluutiolla (mikä vaatii vähemmän prosessointikykyä) ja sitten tekee erittäin hyvän arvauksen siitä, miltä kuva näyttäisi isonnettuna paljon suurempaan resoluutioon, mukaan lukien 4K. Tämä saattaa kuulostaa kummalliselta, mutta tietokonesirulle on vähemmän kuormittavaa tehdä arvaus perustuen melkein äärettömään määrään olemassa olevaa tietoa kuin luoda oikeasti kuva, jonka se tarvitsee jokaiselle ruudulle.
Se on myös se, joka mahdollistaa NVIDIAn 40-sarjan näytönohjaimien ruudunluonnin. Periaatteessa peli kertoo näytönohjaimelle, miltä kahden kuvan pitäisi näyttää, ja näytönohjain voi tehdä sen päätelmän itse, miltä kuva näiden kahden kuvan välissä pitäisi näyttää.
Mutta puheet sikseen-katsotaan joitakin käytännöllisiä esimerkkejä.
Jos aloitetaan puhtaasta suorituskyvyn erosta sukupolvien välillä-eikä sanaakaan ylösskaalaamisesta. Acer Nitro on varustettu varsin hyvällä IPS-näytöllä, joka toimii tasolla 165Hz, 1920x1200, joten hieman korkeammalla kuin...
Vastaesimerkki on jokseenkin korkean tason sylitietokone kera RTX 2070 ja hinnaltaan yli 2,5 kertaa Acer Nitro 16 R7:n verran, ja se on meidän verrokki. Se on paljon hintaerossa koneelle, joka on ollut muutaman vuoden markkinoilla. Se on huomattava, että jotkut nimikkeet ovat jo nyt melkein maksimissaan.
Alla olevat taulukot näyttävät RTX4060M Vs RTX2070 - ero kerrottuna %
Ja nyt se tärkein osuus-ylösskaalaaminen. Annamme esimerkkien puhua puolestaan, kun käytettynä on Acer Nitro V16, sillä DLSS mahdollistaa sinun muuttaa hyvähintainen pelisylitietokone ruutuja runnovaksi monsteriksi, joka syö jopa uusimmat pelit, ja samalla antaa sinun nauttia 165Hz IPS -paneelista, joka Acer Nitro V16:ssa mukana on, huolimatta grafiikan Ultra-asetuksista.
Dragon Age: Veilguard kulkee natiivisti 45 FPS-se on uusi AAA-peli korkeilla vaatimuksilla-mutta kun päälle laitetaan DLSS, ja silloin 111 FPS saavutetaan ilman ulkoista huononnusta. Horizon Forbidden Dawn hiipii juuri 60 FPS yläpuolelle, mutta jälleen kerran saavuttaa 111 FPS kera DLSS:n. Ghost of Tsushima saavuttaa juuri 62 FPS, mutta kulkee aina 96 saakka näyttäen mahtavalta DLSS:n kanssa.
Vanha, säteenseurannassa rankka peli kuten Cyberpunk 2077 ei ole sekään poikkeus antaen ainoastaan 30,57 FPS kun käytössä on säteenseurannan Ultra-asetus, mutta saavuttaa 81,88 FPS kera DLSS:n—äkkiä muuttuen pelikelvottomasta täysin sujuvaksi huolimatta siitä, että kuvan laatu on asetettu maksimiin.
Joten lyhyesti kyseessä ei ole ainoastaan massiivinen sukupolvien välinen loikka raa'assa prosessitehossa, vaan nykyaikainen ylösskaalaaminen tekee myös jopa aloittelijan tason koneista kykeneviä korkeisiin ruudunpäivitystasoihin siinä missä uudet, vaativimmat tai eniten säteenseurantaa vaativat pelit markkinoilla.
Voit poimia tämän nimenomaisen mallin Gigantti täältä