Halo: Combat Evolvedin kehitys on itse asiassa melko merkittävä tarina, ja jossain vaiheessa se oli Apple-formaateille tarkoitettu RTS, ja myöhemmin myös kolmannen persoonan nimike. Kuten saatat kuvitella, tämä tarkoittaa, että ennen kuin se lopulta julkaistiin Xboxille loistavana FPS:nä, jonka tunnemme ja rakastamme, paljon sisältöä oli heitettävä roskiin.
Nyt 343 Industries ja modiryhmä Digsite työskentelevät yhteisessä projektissa palauttaakseen osan tästä ennennäkemättömästä Bungien kehittämästä Halo-sisällöstä, ja osa siitä on tulossa Halo: The Master Chief Collection -sarjaan:
"We went deep into the archives and uncovered Milestone builds of Halo PC which had material that never made it to the retail release. Of particular interest to us were design/production docs, Bungie feedback notes, tags, compiled maps, and source data for previously unseen multiplayer maps.
Some of these were cut before they even had a name more evocative than gbx_map#. Nevertheless, two were interesting enough to playtest and bring over the finish line within MCC."
Havaittiin myös, että Gearboxissa (joka teki Halo: Combat Evolvedin PC-version) oli myös käyttämätöntä sisältöä, joka tulee nyt näkemään päivänvalon yli 20 vuoden kuluttua sen syrjään siirtämisen jälkeen:
"Gearbox had made a bunch of brand-new textures that were not being used whatsoever. I felt it would be a shame if these textures never got used, so I decided to remix Indoor into a brand-new map that could better utilize these newfound bitmaps."
Löydät vielä paljon muutakin, ja jos olet kiinnostunut Halo- ja/tai videopeliarkeologiasta, siirry osoitteeseen Halo Waypoint, sillä se on melko mielenkiintoinen tarina. Ja lisää on tulossa.
Kiitokset: PCGamesN