Suorituskyky
Wii U:n vääntövoimasta on spekuloitu runsaasti, mutta kaiken kuulemamme perusteella se vaikuttaa olevan verrattavissa Playstation 3:n suorituskykyyn - parempi joissain asioissa, huonompi toisissa. Pelit käyttävät 720p:n tai 1080p:n HD-kuvanlaatua pelistä riippuen. Konsolissa on kovalevyn sijasta sisäänrakennettu flash-muisti tallentamista varten, ja muistia voi laajentaa joustavasti SD-muistikorteilla. Edessä on kaksi USB-porttia, joita on kaksi lisää konsolin takana. Sieltä löytyvät myös kytkennät Wii Sensor Barille ja HDMI 1.4:lle. Pelit talletetaan Nintendon omalle levyformaatille, jonka kapasiteetti venyy 25 gigatavuun saakka. Grafiikkakortti on Radeon-johdannainen AMD:ltä, kun taas keskusprosessori on moniytiminen IBM Power 7. Kummastakaan ei ole paljastettu kellotaajuuksia.
Pelit
Vaikka teknologia olisikin kohdallaan, ovat pelit Wii U:n suurin vetonaula. Superstara Mario palaa taas New Super Mario Bros. U:n merkeissä, Wii-versiota pelanneille tutuissa meiningeissä. Pikmin 3 julkaistaan samaan aikaan konsolin kanssa, ja se on yhtä aikaa fiksu ja mukava, kuin myös tasoloikka Scribblenauts Unlimited. E3:ssa Nintendo puhui lämpimästi laajasta tuesta kolmansien osapuolten peleille, ja näin voimmekin alkaa vartoa pelejä kuten Zombi U, Assassin's Creed III, Call of Duty: Black Ops II ja Batman: Arkham Asylum.
Valikoituja yksityiskohtia
1. Kamera etupaneelissa
Wii U Gamepadin etupaneelia koristaa kamera, joka on lähinnä tarkoitettu videochattia ja valokuvia varten, mutta sitä voidaan myös käyttää peleissä pelaajan skannaamiseksi mukaan toimintaan.
2. Kunnolliset ohjaintatit
Kun Wii U esiteltiin viime vuonna, Gamepadissa oli samanlaiset Sliders-ohjaimet kuin Nintendo 3DS:ssä, mutta yhtiö otti kritiikistä opikseen ja vaihtoi ne kunnollisiin analogitatteihin, jotka ovat Nintendolla ensimmäistä kertaa myös klikattavissa.
3. Merkittävä näyttö
Näkyvin seikka Wii U Gamepadissa on sen 6,2-tuumainen kosketusruutu, joka tarjoaa nopean pääsyn valikoihin, karttoihin ja monenlaisiin minipeleihin. Ruutu on melko matalaresoluutioinen (854 x 480) eikä se tue multitouchia. Ruutua voi käyttää Wii U -pelien pelaamiseen television ollessa varattu.
4. Toimii kaukosäätimenä
Wii U Gamepadia voi myös käyttää universaalina kaukosäätimenä television ja muiden laitteiden ohjailuun. Nyt äänenvoimakkuuden säätely ja televisiokanavilla piipahtaminen onnistuu pelin lomassa ilman television kapulan etsimistä.
5. Wii U Pro Controller
Usean alustan pelien tukeminen on ajanut Nintendon julkaisemaan Pro Controllerin, joka muistuttaa Xbox 360 -ohjainta kaikkine perusominaisuuksineen. Vielä ei ole selvää, myydäänkö tämä Wii U:n kanssa vai joutuuko sen ostamaan erikseen.
6. Tatit ylös
Sony sijoitti alunperin analogitattinsa hätäratkaisuna ohjaimen alalaitaan ensimmäisen Playstationin aikakautena. Microsoft on puolestaan suosinut epäsymmetrisiä asetelmia, ja nyt Nintendo on heittänyt tatit ohjaimen ylälaitaan, mikä on sekä ergonominen että omaperäinen veto.
7. Mikrofoni ja gyroskooppi
Wii U Gamepadiin on pakattu monenlaista teknologiaa, kuten mikrofoni, gyroskooppi ja kiihtyvyysanturi. Se tukee myös Near Field Communicationia eli NFC:tä, jolla Wii U voi lukea yhteensopivia kortteja ja figuureja, kun ne asetetaan ohjaimen päälle.
8. Yhteensopiva Wii-lisälaitteiden kanssa
Kaikki vanhat Wii-lisälaitteesi toimivat myös Wii U:n kanssa, aina Wii-kapulasta Wii Fit -lankkuun saakka. Koska konsoliin saa vain kaksi Gamepadia, voivat toiset pelaajat käyttää muita ohjaimia osallistuakseen moninpeleihin. Enimmillään mukaan pääsee viisi pelaajaa.
9. Viisi tuntia akkukestoa
Wii U Gamepadin ruutu imee melkoisesti virtaa, ja siitä saa irti viitisen tuntia peliaikaa yhdellä latauksella. Tämän jälkeen se tarvitsee 2,5 tuntia latausaikaa, joten pelisessionsa kannattaa suunnitella ennalta.
_______________________________________________________
(Video: Rayman Legends näyttää mallia Wii U:lla pelaamisesta)
ENSIVAIKUTELMA - Kirjoittaja: Eerik Rahja
Wii U Gamepadin mielenkiintoisin ominaisuus on pikkunäytön tuoma uusi ulottuvuus pelimaailmaan. Se kiteytyy moninpelatessa: Rayman Legends antoi erinomaisen maistiaisen Gamepadin potentiaalista, tarjoten pelikavereille kaksi selvästi erilaista pelikokemusta, jotka yhdistyvät yhdeksi kimppaseikkailuksi.
Itse Raymanin ohjaaminen oli tuttua tasoloikkahupia Rayman Originsin malliin, eikä Pro Controller vaatinut Xbox-pelaajalta totuttelua. Vetovastuu jäi Gamepadin kosketusnäyttöä tottelevalle Murphy-henkiolennolle, jonka tehtävä oli raivata reitti muille pelaajille pelimaailman esineitä koskettamalla ja liikuttamalla.
Yhteistyössä on voimaa, ja juuri tällaisia innovatiivisia pelejä Wii U tarvitsee menestyäkseen.