Suomi
Gamereactor
ennakot
Tales of Berseria

Tales of Berseria

Kuudestoista kerta toden sanoo

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ensisilmäys voi joskus olla petollinen. Korean Final Fantasy XV:n jälkeen Tales of Berseria näyttää valjulta, mutta pinta kätkee allensa sujuvasti etenevän japanilaisen roolipelin, jolla on pitkä ja monisyinen historia.

Todetaan heti kärkeen, että en ole itse koskaan pelannut Tales-sarjan muita pelejä. Berserian kohdalla mennään jo kuudennessatoista osassa, joten mahdollisuuksia olisi kyllä ollut. Näin ollen tämä ennakko on sarjaan ensi kertaa tutustuvan henkilön vinkkelistä kirjoitettu, vaikka muita roolipelejä onkin tullut pelattua yhteensä tuhansia tunteja.

Tales of Berseria on kolmannesta persoonasta kuvattu rakenteeltaan varsin perinteinen japanilainen roolipeli. Se ilmestyi Japanissa jo elokuussa ja länsimainen julkaisupäivä siintää tammikuun lopussa. Käytössämme oli rajallinen ennakkoversio, joten pitkällisiä loppupäätelmiä pelistä ei voinut vielä tehdä. Tapahtumat sijoittuvat Tales of Zestirian kanssa samaan maailmaan, mutta kauas sen menneisyyteen. Juonta sen enempää paljastamatta luvassa on petoksia, demoneita ja valtataistelua. Ainekset ovat siis hyvin perinteiset, mutta onnistuvat olemaan ainakin pelin alkupuolella riittävän hyvin kokoon keitettyjä mielenkiinnon säilymisen kannalta.

Päähenkilö Velvetiä ja tämän seuruetta ohjastetaan varsin lineaarisesti kohtauksesta ja kylästä toiseen kostoretkellä. Mielenkiintoisesti päähenkilön asema maailmassa on ainakin ensimmäisten tuntien perusteella jossain hyvän ja pahan välimaastossa, koska tämä taistelee kyliä ja kaupunkia suojelevia Manaajia vastaan. Mukaan tarttuvaa jengiä on varsin paljon eksentrisistä maageista demonisamuraisotureihin asti. Final Fantasy XV:stä poikkeavana mukavana yksityiskohtana hahmojen ulkoasua voi pelin edetessä muokata mukavasti, jos esimerkiksi cowboy-hattu sopii mielestäsi erinomaisesti japanilaisen soturin päähän.

Tämä on mainos:
Tales of Berseria

Taistelut pyörivät reaaliajassa sarjan Linear Motion Battle -järjestelmässä. Koko systeemin kuvailu tässä veisi A4-arkin verran tekstiä, mutta lopputulos muistuttaa hieman taistelupelien toimintaa komboineen päivineen. Perusmätöt alkavat ja loppuvat nopeasti, joten alueen voi tyhjentää siellä sompailevista öttiäisryhmistä varsin nopeasti rojun ja kokemuspisteiden toivossa. Isommat väännöt vaativat sitten kertaluokkaa enemmän parannusesineiden ja taktiikan hyödyntämistä.

Erikoisesta sanastosta ylitse pääseminen voi kestää hetken. Eri iskut ovat esimerkiksi nimetty "Arte":iksi ja mana sieluiksi. Alun jargonviidakko alkaa seljetä onneksi pian. Sarjan faneille eri termit lienevät jo valmiiksi tuttuja. Eri arteista koostuvat iskusarjat päättyvät voimakkaisiin mystic arteihin ja Soul Break -iskuihin, joilla kombomittarin voi ulottaa kertaluokkaa korkeammaksi. Hauskana yksityiskohtana viimeisen iskun jakanut hahmo saa sitä enemmän bonuskokemusta taistelusta, mitä korkeammaksi kombokertoimen on saanut tahkottua. Animaatioiden yhteen soljumisessa ja perusliikkumisessa on hieman kulmikkuutta, mikä vähentää taisteluiden näyttävyyttä jonkin verran. Pidin järjestelmää kuitenkin miellyttävän tehokkaana jo nyt. Toivottavasti kokonainen versio kykenee laajentamaan sitä vielä piirun verran monipuolisemmaksi.

Audiovisuaalinen anti jää hieman valjuksi. Tekstuurit ovat PC:lläkin hieman suttuisia ja maastot varsin tasaisia vailla kunnon aluskasvillisuutta tai pinnanmuotoja. Tämän vastapainona peli lataa itsensä ja uudet pelialueet todella vikkelästä, mikä on miellyttävää vaihtelua moniminuuttisten lataustaukojen tuijottelun jälkeen. Vaikka hahmot eivät ole erityisen yksityiskohtaisia, ne erikoisine asusteineen ovat varsin persoonallisia. Erikoismaininnan Berseria ansaitsee tärkeimpiä juonenkäänteitä esittelevistä animejaksoistaan, jotka on sekä ohjattu että piirretty tyylikkäästi.

Tämä on mainos:

Pääosaa juonesta edistetään pelimoottorilla tehdyillä pätkillä, joissa peli ei aivan kykene tuottamaan tarpeeksi uskottavaa ilmeilyä tai animaatiota. Ääninäyttely on japanilaisella puolella erinomaista ja englanniksi kelvollista. Jälkimmäinen tuntuu kärsivän hieman vajavaisesta ääninäyttelijävalikoimasta, minkä takia "kylän vanha mies" kuulostaa noin kolmekymppiseltä. Ainakin alkuperäiskielellä hahmojen välisissä keskusteluissa oli sellaista hyväntuulista ivailua ja persoonallisuutta, jota tällaiselta peliltä odotinkin.

Päätin ennakkoversion pelaamisen positiivisemmissa tunnelmissa kuin sen aloittamisen. Alun valjun ulkoasun harmittelu muuttui mielenkiintoisen juonen sekä ainakin ensimmäisillä tunneilla miellyttävän taistelujärjestelmän myötä odotukseksi tulevasta. Tales of Berseria ei ole kenties kedon kaunein kukkanen, mutta sen konepellin alla sykkivät järjestelmät yhdessä juonen kanssa lupaavat lopusta hyvää.

Tales of Berseria
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä tänään Tales of Berseria

GR Livessä tänään Tales of Berseria

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

GR Livessä otetaan tänään työn alle perjantaina julkaistava Tales of Berseria, jonka arvio on saapuva Gamereactoriin aivan lähiaikoina. Liity mukaan katsomaan ja...

0
GR Livessä tänään Tales of Berseria

GR Livessä tänään Tales of Berseria

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tales of berseriasta tuli julki taannoin demo, jonka Anders ottaa tänään työn alle GR Livessä kahden tunnin ajaksi. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00...



Ladataan seuraavaa sisältöä