Suomi
Gamereactor
arviot
Surviving Mars

Surviving Mars

Marsin uudisraivaajien karu arki

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kun ensimmäistä kertaa kokeilin Marsin uudisasuttamista, kokemus vaikutti siltä kuin tyypillinen kaupungin rakentamiseen keskittyvä peli olisi vain siirretty avaruuteen. Asukkaille täytyi hankkia resursseja, heidät piti pistää tekemään töitä ja kaikki vaikutti aika tavanomaiselta. Kunnes yhtäkkiä jouduin keskelle meteorimyrskyä, joka tuhosi elinpitoon tarvittavat laitteet ja jätti urheat asukkaat ilman happea ja vettä. Sen jälkeen ymmärsin, ettei tämä todellakaan tulisi olemaan mikään kepeä rakentelupeli.

Nimikin sen jo kertoo, eli Surviving Mars keskittyy nimenomaan Marsissa selviytymiseen. Tarkoituksena on luoda sinne kestävä yhteiskunta, mutta punaiselta planeetalta on turha odottaa suurempia myönnytyksiä. Ympäristö on todella vihamielinen, ja suunnitteluvirheet esimerkiksi resurssien käytön suhteen voivat johtaa katastrofaalisiin lopputuloksiin.

Kolonisaatio aloitetaan vaatimattomasti. Aluksi planeetalle rahdataan muutamia hyödykkeitä, kuten osia erilaisiin koneisiin, polymeerejä ja elektroniikkaa. Planeetalta löytyy yleensä betonia ja metallia, joten niitä ei tarvitse raahata mukanaan. Näistä peruspalikoista rakennetaan ensimmäiset rakennukset, joiden tarkoituksena on lähinnä louhia betonia ja tuottaa sähköä kyseisen tehtaan tarpeisiin. Kun betonia on tarpeeksi kasassa, on aika rakentaa ensimmäinen kupolimainen rakennus eli dome ja kutsua ensimmäiset rohkeat asukkaat punaiselle planeetalle. He voivat sitten alkaa hoitamaan vaativampia tehtäviä kuten vaikkapa maanviljelystä, tieteellistä tutkimusta ja malmien louhimista.

Ennen ensimmäisten asukkaiden saapumista täytyy kuitenkin huolehtia siitä, että domeen virtaa myös happea ja vettä. Ilman näitä uudisasukkaiden elämät jäävät kovin lyhyiksi. Ilmakehästä pystyy kaappaamaan happea ja tiivistämään vettä, tosin etenkin veden tuotanto tätä kautta on hyvin hidasta puuhaa. Mikäli sattuu löytämään maanalaisen vesiesiintymän, tarjoutuu mahdollisuus pumpata huomattavasti suurempia määriä tätä nestemäistä kultaa siirtokunnan tarpeisiin. Kunhan vain muistaa sen, että maanalaiset esiintymät tyrehtyvät joskus. Kannattaa siis olla varasuunnitelma, sillä veden loppuminen on hengenvaarallista.

Tämä on mainos:
Surviving MarsSurviving MarsSurviving Mars

Kunhan alun on saanut rullaamaan, tuntuu elämä hetken aikaa helpolta. Tiedemiehet tutkivat elämää helpottavia teknologioita, joiden avulla voi esimerkiksi viljellä parempia kasveja, kierrättää kaivostoiminnan sivutuotteena syntyvää jätettä betoniksi tai edistää uudisasukkaiden mielenterveyttä pistämällä kupolit resonoimaan tietyllä taajuudella. Samaan aikaan läheinen kaivos tuottaa metallia, josta tehdas valmistaa koneen osia ja toinen tuottaa pumpatusta vedestä polymeerejä.

Siirtokunnan koon kasvaminen tuo myös uusia ongelmia. Toki tällä hetkellä maasta ei tarvitse tuottaa polymeerejä, mutta muistithan ottaa huomioon sen, että vähäiset vesivarat hupenevat nyt myös entistä nopeammin? Entä oletko muistanut kasvattaa vesi- ja happivarastojen kokoa? Ajoittain puhkeavat pitkät hiekkamyrskyt kun pistävät stopin hapen ja veden tuottamiselle ilmasta. Peli opettaa kantapään kautta tekemään varasuunnitelmia, ja parhaimmillaan erilaisia suunnitelmia jopa näiden varasuunnitelmien epäonnistumisten varalle. Opin pelistä sen, että mitä suurempi siirtokunta on kooltaan, sitä suurempi on todennäköisyys että jokin kriittinen osa pettää tässä hauraassa ja monimutkaisessa ekosysteemissä.

Oman mausteensa tuovat pelin aikana ilmestyvät salaperäiset tapahtumat, jotka ovat saaneet innoituksensa tieteiskirjallisuudesta. En lähde paljastamaan niistä yksityiskohtia, sillä niiden tuomat yllätykset piristivät merkittävästi omia pelikokemuksiani.

Tämä on mainos:

Ilahduttavasti jokaisella pienellä asukkaalla on myös hieman persoonallisuutta erilaisten luonteenpiirteiden myötä. Osa saattaa kaivata töiden jälkeen liikuntaa, kun taas toinen haluaa käydä ravintolassa. Joidenkin mieli saattaa järkkyä, kuten kävi yhdelle omalle kuuluisalle asukkaalleni. Hän päätti hakea lohtua lasin pohjalta, mikä nyt ei ollut mitenkään kestävä ratkaisu tulevaisuuden kannalta. Pahimmillaan pienet asukkaat saattavat jopa riistää omat henkensä, joten heidän henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan täytyy pitää huolta. Mistään todella monimutkaisesta järjestelmästä ei kuitenkaan ole kyse, sillä erilaisten luonteenpiirteiden määrä on aika rajattu. Niiden erilaiset yhdistelmät kuitenkin antavat hieman lisää väriä pieniin ihmisiin.

Surviving MarsSurviving MarsSurviving Mars

Olen jälleen yllättynyt siitä, miten hyvin Paradox on onnistunut tällaisen monimutkaisen strategiapelin kääntämisessä konsolille. Ohjaus toimii hyvin ja toimintojen sijoittelu konsoliohjaimen vaatimattomaan nappivalikoimaan tuntuu loogiselta. Erilaiset valikot löytää nopeasti ja niiden selaaminen käy kätevästi. Ulkonäöltään peli on värikäs, eikä ruudunpäivitys nikottele vaikka toimintaa siirtyisi katselemaan kirjaimellisesti Marsin pinnalta. Äänet koostuvat enimmäkseen rakentamisen kilkkeestä ja koneiden kalkkeesta, ja taustamusiikille on muutama erilainen radioasema.

Kaikesta positiivisuudesta huolimatta Surviving Marsissa on yksi asia, joka saattaa vaikuttaa sen elinikään. Kaikkien siirtokuntien alkuvaiheiden kehityskaari on nimittäin hyvin samanlainen. Tietyt rakennukset rakennetaan tietyssä järjestyksessä ja niin edelleen. Tämä alkuvaihe kestää yllättävän kauan, eikä se tuntunut juurikaan muuttuvan pelikertojen välillä edes osittain satunnaisesti avautuvien tieteellisten tutkimuskohteiden myötä. Tämä ainoa nillitykseni juontaa siitä, että alussa tehtyjen virheiden vaikutukset kostautuvat usein moninkertaisesti mitä enemmän aikaa kuluu. Niinpä jouduin aloittamaan alusta useita kertoja huomattuani jonkin virheen omissa suunnitelmissani, minkä myötä sain jauhaa samoja alkurutiineja hyvinkin paljon. Nykyisellään uuden pelin aloittaminen ei ole ongelma, sillä mielessäni on erilaisia suunnitelmia ensimmäisten kupolien sisältämien rakennusten suhteen, enkä enää haaskaa resursseja turhuuksiin.

Kokonaisuutena Surviving Mars on kuitenkin mainio peli. Marsin asuttaminen on vaarallista puuhaa, ja pelaajan virheet voivat helposti koitua jopa koko siirtokunnan kohtaloksi. Kyllä tätä voi suositella kaikille, jotka ovat kaivanneet hieman monimutkaisempaa strategiapeliä kotikonsolilleen.

Surviving MarsSurviving MarsSurviving MarsSurviving Mars
HQ
HQ
HQ
Surviving Mars
Surviving Mars
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Hieno teema, kestävän siirtokunnan luominen on haastavaa puuhaa, pakottaa suunnittelemaan pitkällä tähtäimellä, kunnon strategiapeli kotikonsolille
-
Pelin alkuvaihe kestää hieman liian kauan ja tuntuu joka kerta turhan samanlaiselta, alussa tehdyt virheet voivat myöhemmin pilata koko pelin
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Matti Isotalo

Päällisin puolin perinteiseltä kaupunginrakentelulta vaikuttava Surviving Mars pääsee omilleen parhaiten korkeammilla vaikeustasoilla PC:llä. Punainen planeetta on vihamielinen ja anteeksiantamaton ympäristö ihmisille, joiden selviytymisen eteen on tehtävä runsaasti töitä. Alun pienen kolonian mikromanagerointi on vielä varsin suoraviivaista ja helppoa, mutta sen skaalaaminen ylös monisatapäiseksi asutukseksi ei tapahdu helposti resurssien rajallisuuden ja niiden lisäämisen hitauden ansiosta. Rakentelussa helposti tapahtuvien virheiden takia peli kannattaa ensin ainakin aloittaa helpolla vaikeustasolla ja siirtyä sitten vaikeampien pariin, kun perusketjut ovat hallussa.

Laitokset tukkivaa punaista hiekkaa, meteoreja, veden loppumista ja kolonistien huolia vastaan taisteleminen on mielenkiintoista ja sopivan hidastempoista. Peliä voi toki nopeuttaa, jos seuraavan asuinkuvun rakentaminen tuntuu kestävän iäisyyden. Itse nautin robottien kuljetusreittien seuraamisesta, yksittäisten kolonistien päivärutiinien tuunaamisesta ja laajennussuunnitelmien tekemisestä perusnopeudella korvaten samalla pelin sinänsä asiallisesta taustamusiikista vastaavat radiokanavat podcasteilla. Jopa katastrofit tapahtuvat yleensä useiden minuuttien viiveellä, joten hiirtä ei tarvitse heilutella e-urheilijan tahtiin, jos ei halua. Vastavuoroisesti pelin alkupuoli on turhankin hidastempoinen sitä kolmatta tai neljättä kertaa läpi pelatessa.

Teknisesti hyvässä kunnossa olleessa arvioversiossa ruokaa tuntui tulevan ovista ja ikkunoista samalla, kun elektroniikkaa piti rahdata maasta tonneittain joka avustusraketin mukana, mikä verotti käyttövaroja inhasti. Lopullinen versio paikkaa todennäköisesti näitä tasapainotusongelmia parempaan kuosiin. PC:llä pelaaminen tuntuu juuri niin sujuvalta kuin osasi odottaakin, vaikka käyttöliittymä olisi kaivannut vielä pieniä viilauksia nappuloiden asetteluun ja pelin harvoissa valikoissa navigoimiseen.

Surviving Mars on hyvä lisä harvalukuiseen kaupunkirakentelugenreen. Sen oikeaan tieteeseen nojaavat, uskottavat keksinnöt ja pelimekaniikat heijastelevat hyvin elokuvanakin nähtyä Yksin Marsissa -kirjaa ja Marsin asuttamisen raakaa realismia. Kovemmat vaikeustasot ja reilusti isojen kolonioiden ylläpito lisäävät uudelleenpeluuarvoa, vaikka suuntaviivat jokaisen asutuksen kanssa pysyvätkin pitkälti samoina. Perusteet opittuaan pelaajan on aavistuksen turhan helppo päätyä samoille, hyväksi todetuille urille seuraavilla pelikerroilla ja sitä kautta heikentää pelin pitkäikäisyyttä.

8/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Toinen mielipide Surviving Marsista

Toinen mielipide Surviving Marsista

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Gamereactorin avustaja Matti Isotalo pelasi Surviving Marsia PC:llä, ja kertoo nyt omat aatoksensa. Lue toinen mielipide Leevin arvion alta täällä.

Arviossa Surviving Mars

Arviossa Surviving Mars

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Gamereactorin avustaja Leevi Rantala arvioi avaruudellisen Surviving Marsin, joka yllätti strategisuudellaan ja onnistuneella konsolikäännöksellään. Lue arvio täältä. ...



Ladataan seuraavaa sisältöä