Vuosi sitten Nintendo juhlisti maskottinsa 30-vuotista taivalta julkaisemalla nyt jo klassikoksi muodostuneen Super Mario Makerin Wii U:lle. Ensimmäistä kertaa innokkaat pelaajat pääsivät toteuttamaan luovuuttaan omien Mario-kenttien tekemisessä. Muutamassa kuukaudessa Super Mario Makerista tuli suuri menestys antaen lisäpotkua muuten niin kovin vaatimattomasti myyneelle Wii U:lle. Pöytäkoneen tuottaman menestyksen turvin Nintendo on nyt siirtänyt Super Mario Makerin 3DS-käsikonsolille. Pääpiirteittäin kyse on samasta pelistä, mutta mukana on juuri 3DS-ympäristöön sovitettuja loistavia uudistuksia.
Ensimmäinen muutos on seikkaperäinen opastusosio klikatessa Create-valikkoa. Wii U -versiossa oli oma ohjekirjansa, mutta sitä ei ollut sisällytetty osaksi peliä itseään. 3DS:n opastusosion voi onneksi halutessaan ohittaa kokonaan. Tutoiaalin isännöi pulu nimeltä herra Namamura ja hänen avustajansa Mashiko. Kokonaisuus opettaa helposti perusasiat, ja veteraaneillekin on hyötyä videoiden katselusta.
Create-tilassa valitaan yhteensä neljästä erilaisesta Mario-teemasta, ja kuudesta erilaisesta ympäristöstä. Teemat ovat peleistä Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World ja New Super Mario Bros. U. Ympäristöt taas ovat ulkoilmaa, alamaailmaa, veden alla olemista, kummitustaloa, lentävää laivaa ja Bowserin linnaa.
Työkaluista puolet on avoinna käyttöön heti alussa, ja toisen puolen eteen on avattava erilaisia saavutuksia. Nämä tehtävät ovat Play-valikon alla, jossa voi rakennella vapaasti ilman rajoituksia. 3DS-versio käyttää stylus-kynää ohjaukseen, joka toimii jopa paremmin pienellä ruudulla Wii U:n isompaan näkymään verrattuna.
Omien tuotoksien jakaminen tapahtuu joko verkon kautta Nintendon palvelimilla, Street Pass -toiminnolla tai paikallisesti kavereiden kesken. Lisäominaisuudet ovat Nintendon mukaan mukana siksi, että suurin osa pelaa 3DS-masiinaansa ollessaan menossa jonnekin ja siksi yleensä internet-yhteyden ulottumattomissa. Selitys on jokseenkin ontuva, sillä päästäkseen käsiksi suureen määrän tavaraa yhdessä Wii U -version pelaajien kanssa, on silti oltava yhteydessä Internetiin.
Vaikka pelaajien itsensä tuottama sisältö on tärkeä osa kokonaisuutta, on pelissä itsessäänkin tavaraa. Super Mario Challengessa kohdataan 18 maailmaa, jotka selvittämällä saa mahdollisuuden pelastaa prinsessa Bowserin kynsistä. Jokaisen tehtävän suorittaminen avaa seuraavan askeleen, ja jo tehtyyn toimeksiantoon avautuu Memobot-muoto. Tässä tilassa tehtäviä voi pelata haluamassaan järjestyksessä, ja onpa mukana itsekin tehdyt tasot nimellä Levels from the world. Valikon alle saa halutessaan myös kaverin tekemät radat, joko Street Passin kautta tai paikallisesti lataamalla.
Super Mario Maker 3DS suosittelee pelaajien itsensä tekemää sisältöä. Toisin kuin ennen radoille ei anneta arvosanaa: suositus määrittyy sen mukaan, kuinka paljon tasoa on pelattu ja millä vaikeustasolla. Valinnanvaraa todellakin on, sillä radat ovat pääosin yhteisiä Wii U -version sisällön kanssa. Kaikkea ei kuitenkaan voi pelata 3DS:llä: kaikkein monimutkaisimmat radat on jätetty käsikonsolin ulottumattomiin. Rajoituksesta huolimatta tarjolla on käytännössä loputtomasti pelattavaa. Verkosta ladatut kentät voi tallentaa omaan Memobotiin pelattavaksi silloin, kun verkkoyhteyttä ei ole saatavilla.
Mahtavuudestaan huolimatta Super Mario Maker 3DS.ssä on omat ongelmansa. Kaikkia ratoja ei voi jakaa verkossa. Pelatakseen Mario Challengea ja Levels from the world -muotoja on laitteen oltava verkkoon kytkettynä, joskin ladattujen ratojen tallentaminen Memobotiin helpottaa tuskaa. 3DS-versio ei myöskään hyödynnä laitteen 3D-toimintoa lainkaan. Ilmeisesti Nintendo on hiljalleen hylännyt oman vehkeensä kolmiulotteisuustoiminnon.
Pienistä mokistaan huolimatta Super Mario Maker 3DS on pakko-ostos. Peli soveltuu paremmin käsi- kuin kotikonsolille eikä ole pelkkä suora versiointi pienemmälle laitteelle. 3DS-versio parantaa jo ennestään hyvää Wii U -pohjaa, minkä seurauksena tarjolla on jotain todella ainutlaatuista ja mahtavaa.