Suomi
Gamereactor
ennakot
Super Mario Bros. Wonder

Super Mario Bros. Wonder painottaa moninpeliä

Nintendon paluu tarkkuutta vaativaan kaksiulotteiseen tasoloikkaan on pian totta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Super Mario Bros. WonderSuper Mario Bros. WonderSuper Mario Bros. WonderSuper Mario Bros. Wonder

Gamescomin humussa pääsin suljetun oven takana kokeilemaan joitakin kenttiä Super Mario Bros. Wonderia moninpelin hengessä kahden muun pelaajan kanssa. Peli haluaa selvästi miellyttää niin kovan luokan tasoloikkijaa kuin satunnaisempaakin pelaajaa. Olin yllättynyt monipuolisuudesta, hassuttelusta ja yksityiskohdista.

Pelin fysiikkamallinnusta on muokattu merkittävästi. Toisin kuin New Super Mario Bros. -sarjan peleissä aikoinaan, kanssapelaajaan ei voi enää törmätä niin kuin ennen. Jos joku seurueesta pelaa Yoshilla, voi kaverin selkään hypätä, mutta siinä se. Ratkaisu vaikuttaa tietenkin niin kilpailulliseen kuin yhteistyötäkin painottavaan pelaamiseen. Tuntuma on kaikkiaan vakuuttava. Esineitä ei voi varastaa pelikavereilta, ja kerätyt tavarat järjestyvät ylälaitaan vasemmalle valmiiksi käyttöä varten. Kaikki seitsemän pelattavaa hahmoa käyttäytyvät samalla tavalla, mikä on syytä muistaa.

Laskin aloitusruudussa kaikkiaan yhdeksän pelattavaa hahmoa. Toistaiseksi tiedossa ovat Mario, Luigi, Peach, Daisy, Red Toad, Blue Toad, Yellow Toad, Yoshi ja Nabbit. Muilla tärkeintä on se pelattavan hahmon ulkonäkö, kun taas Yoshi ja Nabbit on tarkoitettu hyväksi avuksi. Nämä kaksi kun eivät kuole osumista. Kokemattomille pelaajille tarkoitetut pelihahmot eivät voi käyttää esineitä. Yoshi on melkein voittamaton pystyen samaan kuin kaikki muutkin, ja sen ohella Yoshi pystyy tekemään kurottavamman hypyn ja kaappaamaan kilpparin kuoren kielellään.

Tämä on mainos:

Super Mario Bros. Wonder toimii myös verkossa. Tällöin maailmankartalla voi olla kaikkiaan 11 muutakin pelaajaa isännän lisäksi. Sitten mennään eri kenttiin, ja aktiivisena olevat vilkkuvat tämän merkiksi. Mukaan liittyvä pelaaja siirtyy suoraan toiminnan tuoksinaan, joskin rajoitus on vain neljä pelaajaa kenttää kohden. Muut pelaajat näkyvät aavemaisina siluetteina. On tietysti mahdollista luoda oma peliaula ja kutsua kavereita pelaamaan asettaen vaikka salasanan pääsyvaatimukseksi. Menossa olevan kentän voi muuttaa myös aikaa mittaavaksi kilpajuoksuksi.

Mukana on runsaasti erilaisia käyttöesineitä. Mukana ovat ne perinteiset, mutta niiden ohella uutta, kuten Elephant ja Drill. Norsu on paitsi kookkaampi ja voimakkaampi, voi kärsällä myös torjua kohti tulevia esineitä, rikkoa esteitä ja imeä vettä esimerkiksi kukista. Pora on oiva maanalaisissa kentissä, ja tuo mieleen Super Mario Galaxy 2:n Spin Drillin. Näin pääsee läpi niin lattiasta kuin katosta, ja hattu suojaa putoavalta roinalta.

Badges ovat erikoiskykyjä, jotka suo kaikille pelaajille Prince Florian. Auki näitä saa suorittamalla erityisiä Badge Challenge -kenttiä, jotka toimivat samalla opastusosiona kyseiselle Badgelle. Uusi kyky voi olla esimerkiksi mahdollisuus suorittaa todella korkea hyppy kyyristymällä ensin. Yksi kyky on Sensor, joka oletettavasti auttaa kentän salaisuuksien etsimisessä. Niin ja se Wonder Flower muuttaa niin pelihahmoja kuin ympäristöäkin hulvattomilla tavoilla. Testaamassani pätkässä kaikki pelihahmot muuttuivat goombiksi ja ryhtyivät hiiviskelemään.

Super Mario Bros. Wonder näyttää tekevän ulkoisesti irtioton sarjan perinteistä. Uusia liikeanimaatioita on runsaasti, ja erilaisia yksityiskohtia riittää. Näin maailma herää eloon uudella tavalla. Vaikeustaso näyttää osaavan vedota veteraanipelaajiin, ja uusille annetaan sitten erilaisia ohjeita. Lisäksi kentän vaativuus kerrotaan ennen sen aloittamista.

Tämä on mainos:

20. lokakuuta ei voi tulla liian nopeasti.

Super Mario Bros. WonderSuper Mario Bros. WonderSuper Mario Bros. WonderSuper Mario Bros. Wonder

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä