Thunder Lotus Gamesin ensimmäinen peli Jotun sai hyvän vastaanoton PC:llä vuonna 2015. Yhtiön toinen peli Sundered lainaa joitakin samoja osasia Jotunilta, joista erottuvin on käsin piirretty kaunis ulkoasu. Sundered on niin sanottu metroidvanian kaltainen seikkailu, jossa tutkittava maailma muodostuu satunnaisesti matkan edetessä.
Testissä oli varhainen alfaversio ja vain yksi kenttä tai maailma. Ottaen huomioon alueen satunnaisesti muodostuvan luonteen, iloa irtosi pidemmäksikin aikaa samoissa maisemissa. Kuoleman korjatessa palataan takaisin keskusmaailmaan eli hubiin, jossa kerättyjä resursseja voi käyttää erilaisten kykyjen avaamiseen. Tämä keskusalue näytti vielä selvästi keskeneräiseltä, mutta se toimittaa juuri sitä virkaa kuin tällaisessa pelissä voi odottaakin.
Ainakin aluksi kuultuna ajatus käsin piirretystä grafiikasta yhdessä satunnaisesti muodostuvan kentän kanssa tuntuu ristiriitaiselta. Sundered pyrkii saavuttamaan tasapainon säilyttämällä tietyt avainalueet vakioina, ja niiden väliin jäävät osiot muodostuvat sitten satunnaisesti. Hyvänä puolena on tietenkin se, että luvassa on uuden löytämisen tunne jokaisella pelikerralla. Toisaalta kaikkea leimaa tietynlainen satunnaisuuden tunne, mikä ei ole hyvä asia. Kyse voi myös olla siitä tietoisuudesta, miten peli on rakennettu. Vain kerran kunkin kentän pelaavalle moista tunnetta ei ehkä tule lainkaan. Harmillisesti Sunderedissa ei ollut samaa tutkimisen meininkiä kuin esimerkiksi Castlevania: Symphony of the Nightissa.
Satunnaisuuden mukana katoaa väistämättä jotain metroidvanialle ominaisesta tunnelmasta, ja jatkuvasti uudelleen syntyvät viholliset ovat lopulta enemmänkin hidasteita kuin tervetulleita haasteita. Pahikset liikkuvat kentällä vähät välittäen esteistä tai alueista, joihin pelaaja itse ei pääse.
Riviviholliset eivät itsessään ole erityisen haastavia, mutta niillä on paha tapa tulla joukolla kimppuun. Silloin on aika kaivaa taskusta käsikanuuna, ja ryhtyä harventamaan laumaa. Suurin osa ajasta tosin hakataan neliönappia miekalla huiskien. Pelikokemus olisi ollut parempi, mikäli vihollisia olisi ollut määrällisesti vähemmän, ja niiden piekseminen olisi vaatinut hieman enemmän taitoa. Päähenkilö pystyy kyllä tekemään näyttäviä iskuja akrobatian kera. Mukana on niin seinäjuoksua, tuplahyppyä kuin ilmassa tehtäviä iskuyhdistelmiäkin. Toisin sanoen liikkumisen vapautta on Sunderedissa riittävästi.
Jokainen päähenkilön kyky on "korruptoiva". Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen pomovastuksen jälkeen omia kykyjään pääsee päivittämään. Tempulla on silti hintansa: pelaajan ihmisyys vähenee joka kerralla, ja päivitykset vaikuttavat aikanaan myös viimeiseen pomotaisteluun. Jos siis sellaisia päivityksiä on valinnut matkan aikana tehdä.
Sunderedissa on useita todella massiivisen kokoisia pomoja, joiden liikeradat ja toimintamallit on opittava kaadon suorittaakseen. Alfatesti ei paljoa näitä hurjia kohtaamisia tarjonnut, mutta luvassa on mitä ilmeisimmin mieleen jäävää menoa. Toivottavasti kentän lopussa odottava pomotaisto riittää häivyttämään pelaajan mielestä sen tylsyyden, joka ajoittain iskee varsinaista kenttää kolutessa. Odotetusti mukana on myös salaisia alueita ja kykyjä löydettäväksi.
Thunder Lotus Gamesin Sunderedissa on selvästi ainesta, ja menestys Kickstarterissa mahdollistaa myös betatestin järjestämisen viimeisiä viilauksia varten. Nyt kokeillussa alfaversiossa oli vielä selvästi parantamisen varaa. Jos lopullinen hiominen onnistuu, on Sunderedilla aineksia jopa klassikoksi. Kehitys on vielä kesken, mutta hyvää näyttäisi olevan tulossa.