Pari vuotta sitten julkaistu Street Fighter V sai arviossaan sekä kehuja että läpsäytyksiä ympäri korvia. Hahmoja oli auki vain kourallinen, tasapainotus ei ollut aivan kohdallaan ja pelimuotoja olisi voinut olla enemmän. Arcade Edition paketoi yksiin kansiin kaikki julkaisun jälkeen nähdyt hahmot, ja lisää mukaan vielä uusia pelimuotoja, erilaisen visuaalisen ilmeen ja vaihtoehtoiset V-Trigger-hyökkäykset.
Hahmokavalkadi ei pelin julkaisussa ollut kovinkaan laaja, mutta sittemmin lisää taistelijoita on nähty kausipassien myötä. Kamppailijoita on voinut avata joko pelin sisäisellä Fight Money -valuutalla tai ostamalla kausipassit oikealla rahalla. Tämän myötä hahmojen määrä on kasvanut jo 28 kappaleeseen. Arcade Editionissa kaikki nämä hahmot ovat avattuina heti alusta lähtien. Lisäksi kolmannen kauden ensimmäinen taistelija Sakura on jo nyt avattavissa.
Tasapainotus tuntui olevan kohdallaan, sillä en havainnut verkkopeleissä tietyn ottelijan suosimista. Kohtasin tasaisesti eri hahmoilla pelaavia, joten kaikkien taistelijoiden liikerepertuaarien tuntemus on erittäin tärkeää pärjäämisen kannalta. Vanhojen konkarien kannattaa myös varautua pieniin yllätyksiin uusien V-Trigger-hyökkäysten myötä. Valinta usein kahden hyvin erilaisen V-Triggerin välillä riippuu sekä omasta tyylistä että vastustajasta. Onneksi netissä vastaan tulee samantasoisia pelaajia, joten pelikokemus säilyy hyvänä. Mikään ei olisi aloittelijan motivaation kannalta musertavampaa kuin ottaa jatkuvasti turpaan huippupelaajilta.
Uusina pelimuotoina nähdään kolikkopelihalleista muistuttava vanha kunnon Arcade, useamman taistelijan tiimitaistelut sekä Extra Battle Mode, josta voi voittaa erikoispalkintoja. Arcadessa voi eräällä tavalla elää uudelleen sarjan historiaa. Tarjolla on liuta minikampanjoita, jotka kukin kietoutuvat Street Fighter -sarjan tietyn osan ympärille. Niissä piestään kyseisestä osasta tuttuja hahmoja, tosin mukaan on myös ujutettu muita hahmoja. Esimerkiksi ensimmäisessä kampanjassa voi mätkiä Balrogilla, joka nähtiin oikeasti vasta sarjan toisessa osassa. Lisäksi kakkosesta puuttuu hahmoja: esimerkiksi Blanka joka nähdään kolmannessa kausipassissa. Yhden kampanjan pituus vaihtelee 4 ja 11 ottelun välillä, ja läpäisystä palkitaan erilaisilla kuvilla. Osa vaatii avautuakseen enemmän taitoa, vaikkapa taistelujen läpäisemisen ilman häviöitä ja vaikeammalla vaikeustasolla.
Tiimitaistelussa kasataan kaksi joukkuetta, jotka ottavat toisistaan mittaa kahdella eri tavalla. Ensimmäisessä häviäjän hahmot tippuvat yksitellen pois ja viimeisenä tolpillaan pysyvä on voittaja. Toisessa hahmot taistelevat pareittain ja jokaiseen otteluun valitaan uusi vuoropari. Enemmän otteluita yhteensä voittanut kruunataan katujen kuninkaaksi. Pelimuoto on hauskaa ajanvietettä, mutta valitettavasti sitä voi pelata ainoastaan samalla ruudulla kaverin kanssa tai vaihtoehtoisesti tietokonetta vastaan. Nettiin nämä tiimimätöt eivät rantautuneet. Mukana on myös outo suunnitteluvirhe, sillä taistelijat esitellään aina ennen ottelua tyyliin "hahmo 1 vastaan hahmo 2". Olisi ollut paljon luontevampaa sanoa vaikka "Ryu vastaan Vega". Ehkäpä tämä korjataan päivityksessä tulevaisuudessa?
Extra Battle Mode tarjoaa mahdollisuuden saada hahmoille täysin uusia vermeitä. Nämä ovat aikarajoitteisia haasteita, joissa täytyy voittaa kuukauden sisällä neljä taistelijaa. Taitojaan voi kokeilla myös yksittäisissä vaihtuvissa haasteotteluissa, joista aluksi vastaan asettui voimakas Akuma. Extra Battle Moden juju on siinä, että jokainen yritys maksaa pelin sisäistä valuuttaa. Näitä ei kannata lähteä yrittämään, mikäli taidot ovat vähänkään ruosteessa. Tuloksena on vain nopea häviö, ja käytetyt rahat menevät hukkaan.
En oikein lämmennyt näille maksuille, sillä Fight Money on hieman kiven takana. Toki sitä saa aluksi helposti läpäisemällä hahmojen tarinat ja Survival-pelimuodot, mutta tämän jälkeen rahaa tulee vähänlaisesti. Sitä kun ropisee vain voitetuista nettipeleistä ja viikoittaisista tehtävistä. Onneksi jälkimmäisestä saa kasattua aina helposti jonkin verran pätäkkää, mutta tehtävien läpäiseminen vaatii netissä pelaamista. Toki nettipelit ovat tämän pelin keskeistä sisältöä, mutta joitain se voi harmittaa.
Pelissä on myös muita pieniä puutteita. Valikkoja on hieman liikaa ja esimerkiksi viikoittaisten haasteiden löytämiseksi saa nähdä hieman vaivaa. Olisi ollut mukavaa, jos niihin olisi päässyt suoraan päävalikosta. Uusi visuaalinen ilme luottaa kullan kimallukseen, eikä se oikeastaan säväyttänyt suuntaan tai toiseen. Lataustauot ovat myös todella pitkiä. Ongelmaa yritetään peittää heittämällä niiden päälle erilaisia animaatioita, mutta täysin tässä ei onnistuta.
Street Fighter V: Arcade Edition on puutteistaan huolimatta erittäin pätevä paketti. Erilaisia katutappelijoita on tarjolla reilusti, joten jokaiselle löytyy omaan pelityyliin sopiva hahmo. Lisäksi verkkopelejä karsastaville on nykyään enemmän tekemistä Arcaden ja tiimitaistelujen myötä. Kokonaisuutena peli on nyt sillä tasolla, millä sen olisi pitänyt olla jo julkaisupäivänään. Runsas hahmokavalkadi ja useat pelimuodot jaksavat viihdyttää varmasti pitkään. Tässä vaiheessa on hyvä hypätä mukaan, mikäli taistelupelit kiinnostavat etkä ole viidettä Street Fighter -peliä vielä kokeillut. Aivan täydellinen ja kattava paketti se ei vieläkään ole, mutta ehkäpä tulevaisuudessa julkaistaan Street Fighter V: Hyper Arcade Ultra Edition, joka sisältää sitten oikeasti kaiken avattavan sisällön, ja korjaa pelin puutteet?