Still Wakes the Deep julkistettiin viime vuonna, ja videopätkä keräsi positiivista huomiota. Siinä yksinäinen ja eristynyt öljynporauslautta on joutunut "jonkin" kohteeksi. Pääosassa on ilmeisesti se ainoa eloonjäänyt, skotti Caz McLeary.
Juuri ennen pääsiäistä pääsin osallistumaan ID@Xbox-esitykseen kehittäjä The Chinese Roomin kanssa. Tarkemmin sanoen mukana oli johtava suunnittelija Rob McLachlan, joka kertoi työstään ja näytti 15 minuuttia pelattavuutta. Pätkä sijoittui jonkin aikaa "tapahtuman" jälkeiseen aikaan, mutta tekijät eivät edelleenkään halua kertoa, mitä on oikeastaan tapahtunut. Caz on päätynyt keskelle jotain outoa kylmissään. On siis ensin lämmiteltävä ennen kuin voi aloittaa muiden eloonjääneiden etsinnän ja tilanteen selvittämisen. Sisäisen viestinnän avulla Caz saa yhteyden toiseen öljynporauslautan työntekijään, mutta pian sekin yhteys katkeaa.
Käy ilmi, että kaikki linjat mantereelle ovat poikki. Ja tämä on ongelma, sillä peli sijoittuu 1970-luvulle, jolloin ei ollut internettiä tai kännyköitä. Kehittäjät kertovat halunneensa luoda 1970- ja 1980-luvun kauhuelokuvien tunnelman, jolloin haavoittuvaisen yksinäisen eloonjääneen tarinat olivat vallalla. Innoitukseksi tekijät ilmoittavat The Thingin, mutta myös Stanley Kubrick mainitaan.
Kehittäjät ovat tehneet taustatutkimustyönsä, sillä tunnelma ja ympäristö henkivät haluttua aikakautta. Olen sen verran vanha, että minulle kyse on varhaisen lapsuuden nostalgiasta. Öljynporauslautta Beira D on Skotlannin rannikolla. Tämä on tärkeää, sillä kehittäjät halusivat luoda aikakaudelle tyypillisen tapahtumapaikan, ja tekivät asiaa varten erityisesti työtä. Ääninäyttelijöinä on käytetty skotlantilaisia ääninäyttelijöitä.
Lyhyesti sanottuna pelin suunnittelu on niin hyvää kuin pitääkin. Kylmät ja ahtaat ympäristöt myrskyävällä merellä eristyneellä öljynporauslautalla ovat onnistuneita. Äänimaailma suoltaa jatkuvasti jos jonkinlaista epämiellyttävää nitinää ja natinaa. Ihan kuin kaikki voisi romahtaa milloin tahansa. Still Wakes the Deep näyttää sijoittuvan joulun aikaan, ja näin luodaan suorastaan perverssi vastakkainasettelu. Henkilökunta on yrittänyt luoda juhlatunnelmaa kovin kolkkoon ympäristöön, ja sitten jotain oikein pahaa on päässyt irti.
Sitten Caz on etsimässä kokkia nimeltä Roy. Pian kollega Trots pyytää apua lukitusta huoneesta, joka kummallisesti hohtaa. Pian ääni lakkaa, ja Caz toteaa pahimman tapahtuneen. Öljynporauslautalla on monenlaista erilaista paikkaa, ja näin ympäristöt vaihtuvat.
Haavoittuvuuden tunnetta vahvistetaan siten, että Caz on aseeton, eikä koko pelissä ole aseita. Toisin sanoen uhkaa vastaan ei voi puolustautua. Mitään erikoiskykyjäkään ei ole, ja ainoa varuste on otsalamppu. Pelisuunnittelijat ovat onnistuneet luomaan vaikutelman, että pelaajaa tarkkaillaan jatkuvasti. Riipivyys luodaan paljolti sillä, mitä ei näe, ja mitä ei tiedä. Ajoittain pelaaja näkee välähdykseltä jotain, mutta oliko se sittenkään totta?
Keittiössä Roy on elossa ja kunnossa. Tehdään suunnitelma pelastusveneille siirtymisestä, ja Caz varmistaa ensin reitin. Öljynporauslautta on ottanut osumaa, ja uppoaa ennen pitkää joka tapauksessa. Toisin sanoen pahiksien ohella uhkana on itse hajoava lautta. Caz ryömii tuuletuskanavissa, ja pian näkyykin seinille nostettuja ruumiita veriroiskeiden kera kuin taiteellisessa esityksessä ikään. Hirviötä en vielä nähnyt, mutta ihmiseltä se ei vaikuta.
Sitten seinät romahtavat, ja sisään on päässyt jonkinlainen elollinen hirviö. McLachlanin mukaan pelaaja pääsee hengestään usein, mutta että mukana on yksinkertaisempi Story Mode, jossa ei voi kuolla. Tila on tarkoitettu niille, jotka haluavat vain kokea tarinan ilman sen kummempia riskejä.
Matkalla kohti pelastusveneitä tulee vastaan minipelien kaltaisia tehtäviä, joissa pitää kammeta auki ovia tai kiskoa tuuletuskanavia auki. Esittely päättyy suureen pyykkihuoneeseen, jossa radio kertoo päivän säätiedotusta. Pian katosta alkaakin ilmaantua lonkeroita.
18. kesäkuuta 2024 Still Wakes the Deep julkaistaan PC:lle, Playstation 5:lle ja Xbox Series X:lle (ja S:lle) Xbox Game Passia unohtamatta. Klassisten kauhuelokuvien ystävillä tullee olemaan kivaa.