Kuluvan vuoden suurimmat yllätykset ovat olleet Palworld ja Helldivers II. Vaikuttaa siltä, että se kolmas yllätys on eteläkorealaisen Shift-Upin Playstationin yksinoikeuspeli Stellar Blade. Pääsin kokeilemaan pelattavaa demoa ennen sen julkaisua 29. maaliskuuta 2024. Varsinainen julkaisu koittaa sitten 26. huhtikuuta.
Demossa on pääsy kahteen erilaiseen osioon. Ensimmäisessä päähenkilö EVE saapuu Maahan osana 7th Air Squadronia ja joutuu taistoon. Näin päästään harjoittelemaan taistelumekaniikkaa. Kun oikealla hetkellä painaa lähestyvän hyökkäyksen edessä L1, tapahtuu "parry", joka täyttää Beta-taitopalkkia. Tällä sitten tehdään erikoisempia tehohyökkäyksiä.
Tachi on EVEn asetoveri demon ensimmäisessä osassa, ja toimii oppaana. Taiston tuoksinan opettamisen ohella Tachi myös avustaa. Juonen kannalta keskeisessä osassa on pahis nimeltä Naytiba Alpha, joka muuttaa muotoaan. Demossa ei juuri ollut vaihtelua, mutta ainakin jokaisella naytiballa on omat liikeanimaationsa, voimansa ja heikkoutensa. Näin ollen jokaista taistoa on lähestyttävä eri tavalla. Ulkoisesti EVE näyttää pätevältä soturilta, ja ulkonäöllä on myös tarinallinen merkityksensä.
Demon toinen osuus sijoittuu Eidos 7:n hylättyyn kaupunkiin Adamin kanssa. Alueella on vuorovaikutteisia paikkoja, jotka on selvästi merkitty keltaisella maalilla. Apu on tarpeen, sillä muuten tällaiset paikat hukkuisivat yksityiskohtien sekaan. Toisessa tehtävässä ympäristöä voi tutkia aiempaa enemmän puhumattakaan valikoiden ja varusteiden ihmettelystä. Hahmonkehityksen osalta kykypuita näyttää olevan viisi, joskin demossa auki oli vain kolme. Löysin maastosta Beta-ytimen, joka kohottaa EVEn maksimiterveyttä. Samalla päästään katsomaan sellaisten ihmisten muistoja, jotka menehtyivät Naytiba-hyökkäyksessä. Puhelinkopit toimivat pelissä pikamatkustuspaikkoina, ja niitä on melkoisen harvassa.
Avoimemman maailman osuus tuo mieleen Yoko Taron Nier: Automatan. Ajoittain joudutaan taistoihin, ja sitten päästään turva-alueille, jotka toimivat samalla tallennuspaikkoina. Dark Soulsin muistoa on, että levätessä kaikki viholliset ilmaantuvat takaisin. Tavallisen leirin ohella on myös tarvikeleiri (supply camp), jossa pääsee päivittämään EVEn varusteita ja kykyjä.
Even liikeanimaatiot ovat loistavat. Pahiksen toiminnan värin mukaan on tehtävä joko vastahyökkäys tai väistö. Muuten liikkuessa animaatio riippuu siitä, mitä on tekemässä. Jopa kadulla suunnan vaihtaminen näyttää luonnolliselta oman liikeanimaationsa ansiosta.
Taitojen tuntuma on melko hyvä, ohjaus tottelee käskyjä kuin ajatus ja tarkkuus on juuri niin kuin olla pitää. Tulossa tuntuisi olevan risteymä Nierin ja From Softwaren Sekiro: Shadows Die Twicen kanssa. Demon läpäisyn jälkeenkään en vielä ymmärtänyt sitä oikeaa luonnollista hetkeä "parrylle". Jokaisella pahiksella on oma tapansa liikkua ja hyökätä, joten aikaa liikkeiden oppimisessa kuluu.
Demon viimeinen vastus on sähkömiekoilla aseistettu demoni, jonka päihittäminen vaatii suurta tarkkuutta tehdä väistö oikeaan aikaan "parrysta" puhumattakaan. Näin mieleen tulee jälleen Dark Souls. Vaikeustasoja on ilmeisesti useita, joten Stellar Blade on näin kaikkien pelattavissa. Tietenkin paneutuneimmat pelaajat palkitaan suurimmin. Demon päätteeksi avautuu Boss Challenge, jossa voi testata kykyjään edistyneemmillä kyvyillä. Mutta vain, jos demon on läpäissyt Normal-vaikeustasolla.
Stellar Blade vaikuttaa erittäin lupaavalta, ja ansaitsee paikkansa Soulslike-pelaajien keskuudessa.