Thunderful Development on tehnyt hyvää työtä SteamWorld-sarjansa parissa. Pienemmän mittaluokan sarjassa on enemmän syvyyttä kuin monessa AAA-virityksessä. SteamWorld Heist II jälleen yksi osoitus tästä.
Ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeiseen aikaan sijoittuva Heist II keskittyy Captain Leewayn ja hänen miehistönsä edesottamuksiin heidän tutkiessaan Great Seata ja yrittäessään selvittää, miksi makea vesi on äkkiä muuttunut myrkylliseksi. Sukellusveneellä käydään monissa erilaisissa maisemissa, ja kohdataan vaarallisia merirosvoja. Niin ja laivastoa paetaan unohtamatta sitä, että omaa alusta parannellaan ja kehitetään.
Ensimmäisen pelin malliin pelattavuus on suurimmaksi osaksi vuoropohjaisen strategista taistelua, jossa komennetaan omaa ryhmää taistoissa erilaisia pahiksia vastaan. Jokaisella hahmolla on ainakin kaksi toimintoa omalla vuorollaan, ja silloin voi liikkua ja ampua, heittää kranaattia ja käyttää omaa kykyä tai vaikkapa liikkua ja ladata oma aseensa. Ydin on hyvin helposti ymmärrettävissä, mutta lisää haastetta saadaan ympäristön vaaroista, ylimääräisistä tehtävistä, erilaisista pahiksista, erilaisista hahmoluokista ja niin edelleen. Alkuun siis pääsee helposti, mutta pidemmälle pääseminen edellyttää jo paljon pohdintaa ja oppimista.
Menetetyn jäsenen saa takaisin lyhyen lepäämisjakson jälkeen. Toisaalta jokaisessa kentässä on omat tähtensä kerättäväksi, eikä yhtä tähteä halua menettää oman jäsenen tuhoutumisen vuoksi. Tähtiä puolestaan tarvitaan uusien pelialueiden avaamiseen, ja tarinakin edistyy usein vasta, kun on saanut tarpeeksi tähtiä kyseisellä alueella.
Maailman tutkimisessa Thunderful on tehnyt aimo harppauksia eteenpäin. Kartalla voi liikkua vapaasti omalla sukellusveneellä, ja pahisaluksia vastaan käydään reaaliaikaisen taiston hengessä. Harmillisesti se niin sanottu minimappi puuttuu, ja eksyä voi helposti. Siksi isoa karttanäkymää tulee erikseen katseltua usein. Yksinkertainenkin minimappi auttaisi paljon.
Yksilöinti ja hahmonkehitys on jälleen kerran tehty hyvin. Nyt voi halutessaan esimerkiksi yhdistää Flankerin liikkuvuuden etulinjan Brawlerin kanssa, tai voi vaikkapa luoda Sniperin, jolla on Engineerin rakennuskyvyt. Rajoituksia oman tiimin luomiseksi ei siis oikeastaan ole, ja kuka tahansa hahmo voi käyttää mitä tahansa asetta ja muita käyttöesineitä.
Ulkoisesti pelissä näkyy vuosien mittainen aika, joka kehittäjällä on ollut maailmansa luomisessa. Puhuttua dialogia ei ole, mutta silti persoonaa riittää. Yksityiskohtainen maailma tuntuu elävältä, ja Steam Powered Giraffen soundtrack tuo mukaan lisää omanlaistaan tunnelmaa. Hienoa on tämä.
Ongelmiakin on. Mahdollisuus perua toiminta ennen sen suorittamista auttaisi vähentämään turhautumista. Tähtääminen voisi sekin olla parempi varsinkin tarkkuuskiväärillä. Valituksen aiheet ovat pieniä, sillä suurimmaksi osaksi kehittäjä on luonut hyvin tasapainossa olevan viihdyttävän jatko-osan.
SteamWorld Heist II on siis mahtava strategiapeli ottaen huomioon, että ensimmäinen oli niin ikään upea. Jatko-osa tuntuu edistysaskeleelta siihen nähden, minkä ensimmäinen peli aloitti. On sitten SteamWorldin fani tai ei, kannattaa tätä peliä testata.