Star Wars on elokuvien ja sarjojen kautta ajettu pitkälti tonttiin, eikä toivoa paremmasta tulevaisuudesta ole näköpiirissä. Toisaalta viimeaikaiset Star Wars -pelit ovat menneet vain parempaan suuntaan. Viimeisin julkaisu, Ubisoftin kehittämä Outlaws, on tarjoillut kaukaista galaksia pelaajille jo muutaman viikon ajan, ja arviot ovat olleet polarisoituneita parhaasta Star Wars -pelistä höyryävään banthan läjään. Niin tai näin, uusi Star Wars -tuotos on aina merkkitapaus, ja otan sen vastaan mielenkiinnolla.
Katujen kasvatti Kayn pikkurikolliset elämäntavat ovat viimein saaneet tämän isoihin ongelmiin. Viimeisimmän murtokeikan kohde vaatii verta, mikä saa Kayn nopeuttamaan suunnitelmiaan lähteä paremman elämän perään jonnekin kauas pois. Yllättävien käänteiden kautta pakeneminen planeetalta onnistuu, mutta rikollisliigojen pyörittämä ja imperiumin pelottelema galaksi eivät juuri mahdollista kuin rikollispolulla kävelyn parempaa huomista etsiessä.
Star Wars: Outlawsin tarina raottaa inhimillisempää ja helpommin lähestyttävämpää puolta kaukaisista galakseista. Duunareiden ja hämärätyyppien parissa ruohonjuuritasolla puurtaminen antaa hyvää tekemisen tunnetta ja sopivaa särmää kerrontaan, mikä on paljolti puuttunut aiheen viimeaikaisissa televisiotuotannoissa. Kokonaisuus tuntuu yllättävän paljon alkuperäiseltä Star Warsilta, mikä auttaa uppoutumaan peliin ja sen tarinaan entistä enemmän. Se, mikä tosin särähti korvaan heti pelin alkumetreillä, oli maininta poliiseista, mikä ei ainakaan itselleni istu Star Warsin maailmankuvaan.
Päätarinan avautuessa hiljakseen sivutehtävissä ihmisten ja avaruusolioiden auttaminen monin tavoin tuntuu uskottavalta ja ennen kaikkea mielenkiintoiselta. Toisaalta miellyttävän ja tasapainoisen Kayn tapa pölliä kaikki irti lähtevä ja hyödyntää näppäriä taitojaan sekä avaruuslemmikkiään varkauksia tehdessä antaa hieman ristiriitaisen kuvan hahmon moraalista ja kyseenalaistaa tämän miellyttävyyttä. Vaikka kohteena lähinnä ovatkin rikollissyndikaattien arvotavarat tai ilkeän imperiumin omaisuus, on muiden tavaroiden huoleton putsaaminen oman edun tavoitteluksi vähintäänkin arveluttavaa, mitä en voi oikeassa elämässä sietää ollenkaan. Kuitenkin niin pelattavassa kuin vastaan tulevissa hahmoissa on sopivasti syvyyttä ja luonnetta, että käyskentely maailmassa tuntuu kiehtovalta ja merkitykselliseltä.
Outlaws hyödyntää Ubisoftin lukuisissa avoimen maailman peleissä tutuiksi tulleita toiminnallisuuksia hiippailusta kiipeilyyn osana toimintaansa. Pelaajalle avautuu mahdollisuuksia valita hiljainen eteneminen varjoissa salamurhailun parissa tai höyrypäinen raivoaminen aseilla räiskien tehtäväkohtaisesti, mikä muokkaa pelin toimintaa enemmän pelaajan näköiseksi, mutta voi myös muuttaa tarinaa osittain eri suuntaan. Monimuotoista menoa rikastetaan myös hahmon uskollisen avaruusmönkerö Nixin avulla, jota voi käskyttää esimerkiksi hyökkäämään vihollisen kimppuun tai harhauttamaan näiden huomion, mutta myös varastamaan tavaraa tai aktivoimaan laitteita, jotka ovat hahmon tavoittamattomissa. Uskollisen kaverin mukanaolo luo hyvää tiimityöskentelydynamiikkaa, mahdollistaa vaihtoehtoisia ratkaisuja useisiin tilanteisiin ja auttaa ajattelemaan ratkaisuja laatikon ulkopuolelta lukuisissa vastaantulevissa pulmissa.
Star Wars: Outlawsin keräily- ja kehitysjärjestelmä toimii Kayn maailmasta löytämien tavaroiden pohjalta. Irtoroinaa tulee vastaan kohtuudella ja piilossa olevia aarteita on sijoitettu sopivan haastaviin paikkoihin. Järjestelmä luokittelee kerätyt tavarat näppärästi hyödyllisiin crafting -esineisiin ja suoraan myyntiin tarkoitettuihin niin sanottuihin turhiin roiniin. Erilaiset kauppiaat ostavat tavaraa krediittejä vastaan ja myyvät kaikenlaista hyötytavaraa sekä auttavat Kayta tämän mahdollisissa erityistoiveissa. Tavaran pyörittely on tehty pelissä miellyttävän selkeäksi ja se on onnistuneesti osattu pitää sopivan sivussa pääpelistä, ettei tavaravalikoissa tarvitse viettää liikaa aikaa, jos ollenkaan. Kay voi kehittää aseitaan, ajoneuvojaan sekä vaatetustaan, jonka avulla peliin saa uusia ominaisuuksia. Hahmon omia ominaisuuksia voi myös kehittää monipuolisesti saaduilla kehityspisteillä, mutta kyseessä on lähinnä toissijaisia taitoja, kuten parempaa onnea valuutan löytämisessä kuin etenemisen kannalta välttämättömiä ominaisuuksia. Tämä itsessään tekee kehityspuusta mielenkiintoisemman, kun pakottava tarve etenemisen kannalta kehittelyyn on poistettu.
Hahmon liikkuminen ei rajoitu pelkästään apostolin kyytiin. Planeettojen pinnoilla matka taittuu speeder bikellä, jota voi muokkailla ulkonäön lisäksi myös erilaisin varustein esimerkiksi auttamaan pääsyssä muuten tavoittamattomissa oleville alueille tai taistelemaan maantierosvoja vastaan. Kayn avaruusalus mahdollistaa planeetalta toiselle siirtymisen uusien mahdollisuuksien perässä, mutta myös avaruuden tutkimisen ja ikonisten avaruussotien käymisen. Kieltämättä olin positiivisesti yllättynyt pelin monipuolisuudesta ja laajuudesta. Onhan toki laajoja roolipeliseikkailuja nähty aikaisemminkin, mutta toisin kuin esimerkiksi Starfieldissa (Bethesda Game Studios, 2023) Outlawsissa annetut tehtävät ja matkan tekeminen tuntuvat merkityksellisiltä ja ennen kaikkea kiinnostavilta, mutta mikä parempaa, meno pelissä tuntuu sitä paremmalle, mitä enemmän siihen laittaa aikaa.
Pelissä ei kuitenkaan ole kyse pelkästään yksittäisten murtovarkauksien suorittamisesta rikkauksien saantia varten. Taustalla jyllää piristävän monisäikeinen metapeli, joka muovaa tarinankulkua ja avaa erilaisia mahdollisuuksia pelaajan valintojen mukaan. Pelaajan tehdessä keikkaa paikallisille rikollisorganisaatioille hahmon suosio kasvaa näiden silmissä. Usein annetut toimeksiannot ovat ristiriidassa toisten rikollisryhmittymien intressien kanssa, mikä tarkoittaa, että Kayn arvostus laskee näiden silmissä. Rikollisryhmien arvostuksella tai sen puutteella on suora vaikutus hahmoon monin tavoin. Esimerkiksi Kayn ollessa huonossa valossa tietyn rikollisliigan kanssa näiden hallitsemille alueille on pääsy kielletty, mikä tekee liikkumisesta haastavampaa. Toisaalta jos lainsuojattomat työnantajat ovat tyytyväisiä hahmon toimintaan, tälle aukeaa helpomman etenemisen ohella muun muassa pääsy parempiin tavaroihin ja huokeammilla hinnoilla. Tasapainoilusta töiden parissa ja moraalisista valinnoista, kenelle ryhmälle mitäkin on tekemässä, tulee mielenkiintoinen ja syvällisempi strateginen lisämauste yleiselle toiminnalle.
Pelimekaniikat ovat Star Wars: Outlawsin suurin kompastuskivi. Ilmiselvästi hätäiseen kyhätyt toiminnallisuudet välittyvät pelaajalle hahmon hitaana reaktiona käskytykseen ja turhan herkkänä liikkuvuutena. Kayn liikehdintä on töksähtelevää ja epätarkkaa, mitä ei auta monien toimintojen aloittaminen automaattisella liikesarjalla. Toiminta käynnistetään napin painalluksella, jolloin hahmo konemaisesti asettuu tiettyyn kohtaan ja aloittaa toiminnon ilman luonnollista siirtymää. Ampuminen on myös työlästä, sillä sihtaaminen ohjaimen tatilla on toteutettu pienin astein vaatien välillä hermoja haluttuun kohteeseen osumisessa. Toisaalta sädeaseissa ei ammuksia ole, joten silmitön räiskintä vihollisen suuntaan luo autenttista scifitoimintatunnelmaa.
Hätäisestä kyhäilystä kielivät myös pelin useat bugit, mitkä usein ilmenevät juuri hahmon liikuttelun yhteydessä. Esimerkiksi heti pelin alussa jäin jumiin baaritiskin ja seinän väliin. Jotkin tietokonehahmot estivät eteenpäin pääsyn seisoskellen käytävän keskellä tai jopa osittain tavaroiden sisällä. Itse jouduin myös kesken tulitaistelun vuoren sisään, josta ei päässyt pois kuin lataamalla edellinen tilanne. Peli myös kaatui kokonaan katsastamalla torikauppiaan tarjontaa.
Teknisesti Star Wars: Outlaws on hieman epätasapainossa. Maailma on rakennettu hienosti jokaista yksityiskohtaa myöten tuntuen autenttiselta Star Wars -elokuvien ympäristöltä. Alueet ovat sopivasti kulahtaneen oloisia ja käytetyn näköisiä. Tuulessa vimmaisesti heiluvat kasvit ja satunnaiset hiekkamyrskyt antavat huomattavaa uskottavuutta tunnelmaan. Harmillisesti ympäristö ei juurikaan reagoi pelaajan toimintoihin taistelualueille sijoitettuja punaisia räjähtäviä tynnyreitä lukuun ottamatta. Välillä maailma näyttää ainoastaan keskinkertaiselta tekeleeltä, kun taas osa alueista näyttää viimeisen päälle tyylikkäiltä, joihin Dolby Vision -efektit antavat upean viimeistelyn. Avaruusoliot ja stormtrooperit on luotu yksityiskohtaisesti ja näyttävästi, mutta ihmishahmojen kasvot ovat pahasti vanhentuneen näköisiä. Animointi on kuitenkin kauttaaltaan realistista, joskin siinä näkee epämääräisiä nytkähdyksiä, luonnotonta patsastelua ja robottimaisia vaihdoksia, kun siirtymät liikkeistä toisiin ovat osittain bugisia. Xbox Series X pyörittää näyttävää galaksia sujuvasti, mutta pitää aikamoista ääntä tuulettimien pöhöttäessä kiihkeään tahtiin. Lataukset pysyvät maltillisen lyhyinä, jotta tunnelma ei pääse katoamaan pelisession aikana.
Äänipuoli on kaikin puolin kunnossa. Äänimaisemat tukevat uskottavasti nähtyä kuvaa aina tuulisilta tasangoilta kaikuviin avaruusaseman halleihin. Sädeaseilla ampumisessa on tunnetta ja avaruusalukset kuulostavat voimakkailta ja ennen kaikkea scifiltä. Ääninäyttely on kauttaaltaan luontevaa ja uskottavan tunnepitoista. Taustahahmojen keskustelut marketeilla tai erilaisilla avaruusasemilla kiinnittävät huomion arkisilla pohdinnoillaan, ja avaruusolioiden omat höpinät tehostavat tunnelmaa. Musiikki vetää onnistuneesti inspiraatiota klassisista John Williamsin sävellyksistä ja modernista elektrofiilistelystä luodessaan omaperäistä mutta vakuuttavaa tunnelmaa Outlawsin kokemiseen. Hyvin tilanteisiin istuvat sävellykset mukailevat sopivasti hahmon kokemia tunnetiloja miellyttävästi elektronista musiikkia painottaen.
Star Wars: Outlaws tuntuu joutuneen muoti-ilmiöhaukkumisen kohteeksi. Pelin laajuus ja monipuolisuus tekevät vaikutuksen ja tekijät ansaitsevat hatun noston pystyessään pitämään tämän kaiken mielenkiintoisena. Mitä pidemmälle pelissä etenee, sitä mielekkäämmäksi se tuntuu tulevan, eikä pelaamista malta lopettaa. Valituksen aiheet tulevat lähinnä keskeneräisen teknisen toteutuksen jälkeen jättämistä bugeista. Nämä kuitenkin tuntuvat varsin pieniltä ongelmilta hienon kokonaisuuden edessä ja saadaan varmaan nopeasti korjattua päivityksellä. Kyllä sanoisin, että Outlaws on Starfield, jota emme koskaan saaneet odotellessamme seuraavaa Mass Effectiä.