Massive Entertainmentin Star Wars Outlaws julkaistaan vuonna 2024. Ensin nähtiin Xbox Games Showcase -lähetyksessä elokuvallinen traileri, ja sitten Ubisoft Forward -tilaisuudessa mittavasti sitä oikeaa pelattavuutta. Pääsin kuulemaan lisääkin tekijöitä itseään, ja hype on todella vahvana tälle Star Wars -pelille.
Kyseessä on yksin pelattava avoimen maailman toimintaseikkailu, jossa pääosassa on salakuljettaja Kay Vess elokuvien The Empire Strikes Back ja Return of the Jedi välissä. Mukana seurana Vessilla on lemmikki Nix, joka on paitsi söpö, myös tarinallisesti ja pelattavuuden kannalta tärkeä. Nix voi aiheuttaa hajaannusta kesken taistelun, painella nappeja ja kytkimiä tai ehkä noutaa uuden aseen kentältä. Kyseessä on siis pelillisesti uudenlainen työkalu.
Taistelumekaniikkaa on verrattu Unchartediin elokuvallisen tyylinsä ansiosta. Toisin sanoen taistelut tuntuvat hyvin lavastetuilta huolimatta siitä, että peli sijoittuu avoimeen maailmaan. Taistelut tapahtuvat hyvin rajatuilla alueilla monine suojineen ja korkeuseroineen, jolloin saa käyttää niin sädeaseita kuin nyrkkejäkin. Kay saattaa joutua etsintäkuulutetuksi, joten alueelta pakeneminen tuo mieleen niin Assassin's Creedin kuin Grand Theft Auton.
Kaikki alkaa pieleen menneestä työtehtävästä, ja Kaysta tulee galaksin yksi etsityimmistä. Samaan aikaan on mahdollista suorittaa yksi uskaliaimmista ryöstöistä. Lähtökohta on mielenkiintoinen, ja taustalla toimii mainemittari. Toisin sanoen keskusteluissa tehdyt valinnat ja ratkaisu "taistelu vai hiiviskely" vaikuttavat Kayn suhteisiin erilaisten rikollisryhmittymien kanssa.
Rikollisjoukkioita on lukuisia, kuten Huttit, Pyket ja uusi Ashiga Clan. Kaikki haluavat hyötyä täysin mitoin galaksissa vallitsevasta sisällissodasta. Han Solon lailla odotan tekeväni niin hyviä kuin pahojakin sopimuksia unohtamatta niin Imperiumia kuin Kapinallisiakaan. Pelinkehittäjät ilmoittivat, etteivät pelaajan tekemät valinnat johda peruuttamattomiin seurauksiin loppuratkaisun suhteen. Kysymys on enemmänkin ruohonjuuritason reaktioista, joilla tarinaa ja erilaisia kohtaamisia väritetään.
Pelin kolme pääpilaria ovat "tiheät elävät kaupungit", "vaikuttavat avoimet ympäristöt" ja "mahdollisuuksien ja uhkien avaruus". Ajan myötä Kaysta tulee taitava lentäjä, ja aluksen nimikin on Trailblazer. Tärkeäksi seuraksi osoittautuu tällöin droidi ND-5. Näin ollen isoin kysymys on tietenkin pelin koko. Kehittäjät eivät halunneet paljastaa vielä yksityiskohtia, mutta vihjauksena kyseessä on rajattu päähenkilönsä tarina. Toisin sanoen tarina ohjaa pelaajan kulkua olkoonkin, että suoritusjärjestyksen voi valita itse. Tulossa vaikuttaa siis olevan ensimmäinen aito avoimen maailman Star Wars -peli, mutta samalla kunnianhimo on pidetty aisoissa, ja pääpaino tarinassa.
Kayn maa-ajokki muistuttaa 1980-luvusta, ja sen avulla maan pinnalla liikutaankin. Erilaisia temppuja voi tehdä omaksi iloksi, sillä kokemuspisteitä tempuilla ei kerätä. Kiivaissa ajokkitaistoissa voi aikaa hidastaa, ja merkitä kohteita tuhoavan hyökkäyksen tekemiseksi.
Kay ja Nix voivat vierailla Star Warsista tutuissa paikoissa uusista ja oudoista paikoista puhumattakaan. Mukana on Tosharan kuu, joka toki kiertää Toshaal Systemissä. Mirogana on iso kaupunki. Jaunta's Hope on mukana, samoin Akiva's orbit ja niin edelleen. Kysyin kehittäjiltä Voiman käytöstä, ja vastauksena oli, että Voima on kaikkialla. Peli tuntuu tavoittavan alkuperäisen trilogian huumorin ja tunnelman, eikä vähiten venezuelalaisen Humberly Gonzálezin ansiosta.
Star Wars Outlaws kertoo julkaisupäivänsä aikaisintaan vuoden kuluttua, ja jo nyt menestyksen avaimet näyttävät olevan paikoillaan.