"Pelinkehityksen aikaisessa vaiheessa päätimme, että haluamme kertoa tarinan Milesin kehityksestä Spider-Maniksi. Näin Miles oppii uusia voimiaan yhdessä pelaajan kanssa. Kyseessä on siis matka Spider-Maniksi." Näin peliohjaaja Cameron Christian kuvaa vuoden 2018 Spider-Man-pelin jatko-osan lähtökohtaa. Spider-Man: Miles Morales olikin ehkä Playstation 5 -konsolin se odotetuin julkaisupeli.
Itse peli oli kehityksessä vuoden 2018 puolesta välistä lähtien eli silloin, kun se ensimmäinen Spider-Man oli kehityksensä loppusuoralla. Kehitystiimi oli jatko-osassa pienempi, mutta "kuitenkin edelleen tiimi". Sekä tarinan osalta että pelimekaanisesti rakennuspalikat olivat jo alkuvaiheessa paikoillaan. Tämä helpotti painetta kehittäjän osalta. "Emme olleet huolissamme lajityypistä tai pelin kestosta. Halusimme vain kertoa hyvän tarinan", kuvaili Christian. "Meille tärkeintä oli kertoa Milesin tarina keskittyen hänen kehittymiseensä ihmisenä, eikä pelkästään perinteisen Spider-Manin kopiona."
Tarina oli siis tiedossa, ja pelattavuuden tuli tukea tätä. Tällä tarkoitettiin ennen kaikkea biosähköistä Venom-kykyä ja naamioitumiskeinoa. Molemmat kyvyt muuttavat taistelumekaniikkaa, ja yhdessä uuden tarinan ja tapahtumapaikkojen kanssa nämä antavat Spider-Man: Miles Moralesille edeltäjästä poikkeavan identiteetin. Kyvyt olivat mukana alusta alkaen. "Sarjakuvista sai paljon virikkeitä lisätä mukaan asioita pelimekaanisesti", kertoi Christian.
Edelleen Christianin mukaan Venom-kyvyt osoittautuivat koko pelin haastavimmiksi kyvyiksi saada mukaan. "Halusimme kehittää taistelumekaniikkaa menettämättä sitä, mikä teki siitä niin hyvän alun perin. Toisin sanoen Venom-hyökkäyksien piti olla tyydyttäviä käyttää, ja sopia perushyökkäyksien sekaan. Samalla halusimme kunnianhimoisesti tehdä hyökkäyksistä visuaalisesti näyttävämpiä. Kun pelaaja käynnistää Venom-hyökkäyksen, kamera menee lähelle, ja samalla aika hidastuu hetkeksi. Pelaaja tuntee silti edelleen, että hän hallitsee taiston kulkua. Toiminnan saamisen tuntumaan juuri oikealta oli suuri haaste."
Naamioinnin osalta haasteena oli saada kyky sellaiseksi, että sitä voi käyttää sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa. Tekijät siis halusivat osoittaa, että keinoa voi käyttää myös muuhun kuin vain tilanteista poistumiseen. Siksi kykyä voi kehittää esimerkiksi siten, että pelaaja pääsee antamaan enemmän iskuja ennen kyvyn loppumista.
"Olemme nähneet vasta kaiken alun, joten mahdollisuudet laajentaa Dualsensen käyttöä ovat merkittävät. Tulevaisuudesta tulee hienoa."
Spider-Man: Miles Moralesin isoimmat asiat ovat uusi tarina ja uudet erikoiskyvyt, mutta mukana on myös pienempiä uudistuksia. Christian kutsuu sitä temppusysteemiksi, joka havainnollistaa Milesin persoonallisuutta lisäten hauskan lisäelementin pelissä liikkumiseen. Muitakin vanhoja asioita tekee paluun. Rhino on taas mukana, ja tämä oli suunniteltu pelinkehityksen alusta alkaen. Kuitenkin mukana oleva pomotaisto lisättiin mukaan vasta myöhemmin. Mahdollisuus tuli esille pelaamisen ja testauksen aikana.
Spider-Man: Miles Morales julkaistiin sekä Playstation 4:lle että Playstation 5:lle. Uuden konsolin etuina ovat "SSD ja mahdollisuus ladata salamannopeasti unohtamatta toki Dualsensen haptista värinää. Nämä ovat minulle isoja edistysaskeleita", sanoo Christian. "Kun painaa Venom-nappia (L1), voi tuntea värinän ohjaimen vasemmalla puolella, joka hiljakseen siirtyy oikealle puolelle. Kun sitten isku osuu, sen voi tuntea ohjaimessa." Myös adaptiivisia liipaisimia käytetään, kun Miles liikkuu New Yorkissa. Insomniacin piti säätää liipaisimen vastusta hieman pienemmäksi, koska sen pitkäaikainen käyttö muodostui pelaajalle rasittavaksi. Christian on selvästi innoissaan Sonyn uudesta ohjaimesta. "Olemme nähneet vasta kaiken alun, joten mahdollisuudet laajentaa Dualsensen käyttöä ovat merkittävät. Tulevaisuudesta tulee hienoa."
Kyseessä on siis uusi supersankari, uusi konsoli, uusi ohjain ja uusi pelaamisen aikakausi. Spider-Man: Miles Moralesin arvion voi lukea täältä.