Suomi
Gamereactor
arviot
Spacecom

Spacecom

Avaruuslaivueen komentajan rooli houkuttelee hetkellisesti mukaansa, mutta sisällön puute ei onnistu pitämään mielenkiintoa yllä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Spacecomissa pelaajalla on käsissään oma armadansa, jonka tehtävänä on avaruuden valloitus. Varsin pienehköillä kartoilla on monia aurinkokuntia, joista jokaista kiertää rajallinen määrä planeettoja. Aurinkokunnissa on myös ennalta määrätyt tehtävät, joihin lukeutuvat resurssien kerääminen, alusten rakentaminen tai niiden korjaaminen. Jokainen omistettu planeetta nostaa pelaajan alusrajoitusta yhdellä, joten suuren imperiumin ylläpito antaa myös edun alusten määrässä.

HQ

Pelissä on tarjolla kolmea erilaista alustyyppiä: taistelu-, pommitus- ja valtaamisaluksia. Taistelualukset toimivat parhaiten alusten välisissä taisteluissa, pommitusaluksilla pystyy tekemään aurinkokunnista toimintakelvottomia, kun taas valtaamisaluksilla niistä saa täyden hyödyn. Jokaiselle aurinkokunnalle on mahdollista myös rakentaa energiakilpi ja puolustustykistö, jotka molemmat lukeutuvat "aluksiksi" alusrajoitusta varten. Tämä luo taktisen elementin, sillä pelaajan täytyy tasapainotella alusten ja puolustusmekanismien välillä.

SpacecomSpacecom

Taistelujärjestelmä on verrattavissa Risk-lautapeliin. Pelaaja lähettää tietyn määrän aluksia aurinkokuntaan, ja ryhtyvät sotimaan toisen pelaajan aluksia kohdatessaan. Jokaisella aluksella on oma kestävyys- ja latauspalkkinsa, jotka määräävät sodan kulun. Aina kun latauspalkki täyttyy, tekee alus yhden pisteen vahinkoa satunnaiseen viholliseen. Alus saa vihollisen tuhottuaan aina ylennyksen, joka pienentää aluksen latauspalkkia. Pommitusalukset kylvävät vapaasti tuhoa planeetoille, kunhan mikään vihollisalus ei ole niitä estämässä. Valtaamisaluksilla pelaaja voi puolestaan hyökätä planeetoilla olevien maajoukkojen kimppuun. Jokaiselle planeetalle mahtuu yksi maajoukko, joten suurien aurinkokuntien valtaaminen on vaikeampaa kuin pienempien.

Spacecomin käyttöliittymä tempaisee väkipakolla mukaansa, sillä rauhoittavan siniset taisteluelementit yhdistettynä tunnelmalliseen avaruusmusiikkiin luovat hyvin aihepiiriin sopivan ilmapiirin, jossa pelaaja voi hyvin kuvitella itsensä avaruuslaivueen komentajaksi. Pelin ohjaaminen tapahtuu helposti pelkällä hiirellä, eikä hektisyyttä tarvitse pelätä.

Tämä on mainos:

Mutta mitä Spacecom tarjoaa pelattavuuden kannalta? Loppujen lopuksi varsin vähän. Varsin lyhyitä yksinpelitehtäviä on vain kolmetoista, joista noin puolet ovat opastusta pelin käyttöliittymään. Vaikka tekoäly huijaa mekaniikoillaan, ei se tarjoa vaikeimmallakaan asetuksella vastusta oikealle pelaajalle. Peli ei tarjoa suurta valinnanvaraa strategioissa, sillä kaikkien taisteluiden voittajaksi selviää se, kummalla on isompi taistelulaivue. Tasavertaiset taistelut, jotka muutenkin ovat harvassa, ovat silkkaa onnenpeliä. Pelaaminen ei ole mieluisaa, sillä peliä on varsin mahdotonta voittaa, jos vastustaja onnistuu luomaan alussa pienenkin etumatkan. Tämän vuoksi verkkopelit eivät kestä yleensä montaa minuuttia.

Spacecomin idea on mukava, mutta itse peli jää keskeneräiseksi. Moninpelissä karttoja on alle kymmenen, ja joukkuepohjaisien pelimuotojen puuttuminen tekee pelistä varsin tylsän ja lyhytikäisen. Jos kehittäjät olisivat viitsineet kehittää sitä hieman enemmän, olisi julkaisusta saatu paljon mieluisampi, eikä verkkopeleissä kohtaisi aina samoja naamoja.

Spacecom
Tämä on mainos:
04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Tunnelmallinen musiikki, verrattain miellyttävä käyttöliittymä
-
Varsin puutteellinen kokonaisuus, pidemmän päälle tylsä, aivan liian suoraviivainen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

SpacecomScore

Spacecom

ARVIO. Kirjoittaja Petro Miikkael Tissari

Avaruuslaivueen komentajan rooli houkuttelee hetkellisesti mukaansa, mutta sisällön puute ei onnistu pitämään mielenkiintoa yllä.



Ladataan seuraavaa sisältöä