Suomi
Gamereactor
ennakot
Soul Calibur V

Soul Calibur V

Rasmus testasi taitojaan Soul Calibur V:n parissa, ja jutteli kehittäjien kanssa näiden suunnitelmista taistelupelille

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kun Soul Calibur julkistettiin toukokuussa, siitä ei annettu julkisuuteen juuri muuta kuin nimi ja logo. Se oli silloin pienoinen pettymys, mutta tällaiset pettymykset on sittemmin korvattu ruhtinaallisesti uusien kuvien, trailereiden ja tietojen muodossa, ja Gamescomissa kehittäjät olivat jo niin varmoja tuotteestaan, että he kutsuivat lehdistön kokeilemaan sitä.

Ennen kuin pääsimme puikkoihin kuulimme muutamia uusia faktoja aiheesta. Ensinnäkin neljä edellisistä peleistä palaavaa taistelijaa nimettiin, ja ne olivat Tira, Maxi, Voldo ja Hilde. Mättöfanaatikot varmasti muistavat Hilden pahan maineen ylivoimaisena hahmona joka kiellettiin Soul Calibur IV -turnauksista. Project Soul -kehittäjät luottavat niin vahvasti uuteen tasapainotukseen, että hänet on otettu takaisin remmiin.

Tämän lisäksi näimme pari uutta lisäystä taistelujärjestelmään. Ensinnäkin siinä on uusi väistösysteemi, jossa parilla nopealla tönäisyllä ylös tai alas voi välttää hyökkäyksen. Väistö täytyy ajoittaa oikein, melkein vastahyökkäyksenä, mutta siitä voi tienata parikin ilmaista iskua.

Soul Calibur V
Tämä on mainos:

Critical Edge puolestaan on uusi voimakas hyökkäystyyppi, joka voi muuttaa koko taistelun suunnan. Se vaatii täyden Edge-mittarin, joka kasautuu onnistuneiden hyökkäysten ja blokkien kautta, ja lähtee liikkeelle parilla varttipyöräytyksellä eteenpäin ja oikean liipasimen painalluksella. Lopputulos on valtaisa, värikäs, animoitu hyökkäys joka syö kolmanneksen tai kaksi viidesosaa vastustajan kestosta, jos tämä ei saa torjuttua sitä.

Kun nämä tiedot oli jaettu kaikille, otettiin acrade-tikut esiin. Namco tietää mitä kansa haluaa - vähemmän puhetta ja enemmän toimintaa - ja esittelijät rohkaisivat innokkaina kaikkia kokeilemaan peliä.

Ensimmäisenä pieni saksalainen naisjournalisti otti mittaa kaksi kertaa kookkaammasta amerikkalaisesta virkaveljestään, ja luonnollisesti pieksi tämän maanrakoon. Kaksi muuta journoa käytti vielä vuoronsa ennen kuin pääsin omimaan tikun itselleni.

Soul Calibur V
Tämä on mainos:

Valitsin Hilden, naissoturin joka kantaa peistä ja miekkaa, ja on kevyesti haarniskoitu. Vastakappaleeni valitsi Siegfriedin joka on suuri, kahden käden miekkaa heiluttava ritari täyshaarniskassa. Perhoset mylläsivät mahassani latausruutujen välkkyessä. Taistelimme toki vain kunniasta, mutta teimme niin maailman isoimmassa pelitapahtumassa, huoneessa joka on täynnä pelijournalisteja kaikista maailman kolkista. Helpompiakin asioita olen tehnyt.

Ensimmäinen erä meni hongikkoon. Olin pitänyt liian pitkän tauon Soul Caliburista, enkä ehtinyt löytää vanhoja rutiineita ennen kuin Hilde oli jo kaadettu ketoon. Toinen erä meni jo paremmin ja kuroin etumatkaa kiinni, mutta sitten vastustajani teki nopean hyökkäyksen joka rikkoi Hilden kypärän. Kehittäjät vakuuttivat tosin, että tämä on puhtaasti kosmeettista. Kaksi-nolla, mutta onneksi voittamiseen tarvittiin kolme viidestä.

Rikottu kypärä täytyi kostaa vaikka Hilde näyttääkin paljon siistimmältä kutrit valtoimenaan. Kahdesta tappiostani huolimatta minulla oli hyvä varasto Edge-energiaa, ja avasinkin kolmannen erän Critical Edge -hyökkäyksellä. Se upposi suoraan sisään yleisön hurratessa taustalla. Pidin vastustajani etäällä koko loppu erän ajan käyttäen peistäni, ja voitin selvästi. Oli neljännen erän vuoro.

Soul Calibur V

Vastustajani maksoi potut pottuina ja laukaisi Critical Edgensä minua vastaan...ja ampui ohi. Rankaisin häntä tästä heti ja otin johdon. Hän ei silti ollut luovuttamassa, ja kävimme tasaisimman matsimme tähän mennessä. Voitin sen, juuri ja juuri, vain iskujen päässä tappiosta.

Viides ja viimeinen. Osuimme molemmat CE-hyökkäyksillä, mutta käytin jälleen peitseni pidempää kantamaa hyödykseni, kunnes olin valmis rei'ittämään vihollisen miekallani. Siegfried kaatui. Kättelin vastustajaani ja onnittelin häntä hyvästä matsista, tarkoittaen jokaista sanaa. Gamereactorin kunniaa oli puolustettu onnistuneesti, ja istuin alas tyytyväisenä, pulssin vielä takoessa korvissani.

Muutkin huoneessa saivat vuoronsa, ja esittely päättyi. Namco antoi pelin puhua puolestaan, eikä jakanut enää paljoa enempää tietoa. Neljän uuden Gamescomissa nähdyn hahmon lisäksi demossa oli kourallinen muitakin, mutta on selvää että voimme odottaa vielä useita lisäyksiä lopulliseen peliin. Yksi viihdyttävimmistä oli Pyrrha, edellisen pelin Sophitian tytär, joka kantoi äitinsä varusteita. Hän vaikutti olevansa todella pahoillaan piestessään vihollisensa, ja huuteli kovaan ääneen anteeksipyyntöjä samalla kun nykäisi vihollisen päällensä maahan, antaen miekkansa samalla lävistää tämän.

Jätin esittelyhuoneen iso hymy naamallani. En tiedä miksi Namco on niin piilotellut korttejaan tätä ennen, koska heillä ei ole mitään hävettävää. Soul Calibur V vaikuttaa varmalta voittajalta.

Soul Calibur V

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Soul Calibur VScore

Soul Calibur V

ARVIO. Kirjoittaja Joni Eriksson

Namco Bandain Project Soul -tiimi on kaikessa rauhassa hionut Soul Caliburin viidennestä osasta varsin vakuuttavan taistelupelin.



Ladataan seuraavaa sisältöä