Suomi
Gamereactor
arviot
Sonic Mania

Sonic Mania

Segan sininen siili tekee mahtavan kaksiulotteisen paluun.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Sonic Manian alkaessa eteen avautuu aivan samanlainen aloitusruutu kuin silloin joskus muinoin. Valittavina ovat joko yksinpeli tai matsin ottaminen kaveria vastaan. Moninpeliosuus on selvä muistuma vanhoista peleistä: ruutu on jaettu kahtia, ja kisan aiheena on kentän loppuun mahdollisimman nopeasti juokseminen. Moninpelistä ei sitten olekaan muuta sanottavaa. Paitsi ehkä se, että tarjolla on hieman vaihtelua yksinpeliin, joka on selvästi Sonic Manian pääohjelmanumero.

Ennen aloitusta pääsee valitsemaan Sonic & Tales, vain Sonic, vain Tails tai vain Knucklesin. Kaikilla kolmella hahmolla on omat kykynsä, jotka muuttavat tarvittavaa pelityyliä. Sonic on tietenkin nopea ja hyppii korkealle. Tails pystyy lentämään, ja Knuckles voi kiivetä seinillä ja liitää ilmassa. Yhdistelmällä Sonic & Tails pelatessa kaveri voi ottaa Tailsin hallintaansa lentäen Sonicin kanssa. Näin pääsee käsiksi muuten liian korkealla oleviin paikkoihin.

Jokaiselle kolmelle hahmolle on lisäksi tarjolla lukuisia parannuksia eli power uppeja, joilla pääsee yhdistelemään heidän kykyjään paremmiksi. Tarjolla on esimerkiksi kilpiä, konsti imeä rinkuloita kauempaa, kyky hengittää veden alla tai vaikka hypätä korkeammalle. Nämä yhdistettynä mielenkiintoisiin ja vaihteleviin pomotaistoihin saavat pelin tuntumaan tuoreelta loppuun saakka. Pomotaistot ovat omanlaisensa jatkumo siitä, mihin kehitys jäi Mega Driven aikaan. Kaikki ne toimivat hienosti.

Hahmovalinnan jälkeen itse peli alkaa. Mieleen tulee hakematta Sonic 3, jossa seisotaan lentokoneen siivellä valmiina loikkaamaan viidakkoon. Kovasti tohtori Eggmanin näköinen robotti on kaivamassa maasta jalokiveä, mutta pian se varsinainen pelaaminen alkaa Green Hill Zonesta. Ohjaus on mitä mahtavin, ja tuntuma on juuri sellainen kuin pitääkin. Tekijät ovat tavoitelleet klassisten Mega Driven pelien tuntumaa, ja siinä on onnistuttu. Tuttuja maisemia, kuten Green Hill Zonea, on kehitetty ja laajennettu. Joskus kentät tuntuvat jopa liian suurilta, sillä aika meinaa loppua kesken. Puolet Sonic Manian kentistä on otettu vanhoista Sonic-peleistä, ja se toinen puolikas on sitten kokoelma täysin uusia maisemia.

Tämä on mainos:
Sonic ManiaSonic ManiaSonic ManiaSonic Mania

Pelissä on kaikkiaan 12 aluetta, joiden läpi paahtamiseen menee noin 8-12 tuntia aikaa. Näin siis, jos haluaa pelata ja kerätä kaiken. Ylimääräisiä bonuskenttiä on odotetusti paljon. Kun koskettaa välitallennustolppaa kerättyään ensin tietyn määrän rinkuloita, pääsee suoraan Sonic 3 & Knucklesista otettuihin ylimääräisiin kenttiin. Näitä kenttiä on noin 40, ja ne riittävän hyvin selvitettyä saa päävalikkoon auki pelaamista muuttavan valikon.

Kentissä on myös suurikokoisia rinkuloita, joiden poimimisella pääsee alkuperäisiin bonuskenttiin. Näissä on määrä ottaa kiinni U.F.O., joka kuljettaa seitsemää smaragdia. Kaikkien seitsemän jälkeen voi muuttua vanhojen pelien malliin Super Soniciksi. Ongelma on siinä, että isot rinkulat on huolella piilotettu jo muutenkin massiivisen kokoisiin kenttiin. Tämä johtaa siihen, että ehkä vasta kolmannella tai neljännellä läpipeluukerralla löytää kaikki isot rinkulat.

Ulkoasu on suora muunnos HD-tasoon klassiselta 16-bittiseltä Mega Drivelta, ja peli näyttää hyvältä isolla ruudulla. Kentät ovat värikkäitä, ja meno rullaa 60 ruudun sekuntivauhdilla. Ajoittain näytöllä tapahtuu niin paljon, että on vaikeaa pysyä menossa mukana. Jokaisella 12 alueella on oma teemansa, joskin vanhoista peleistä laajennetut ovat selvästi parempia kuin kokonaan uudet. Sama pätee musiikkiin: uudet versiot vanhoista kappaleista ovat parempia kuin kokonaan uudet biisit.

Tämä on mainos:

Sonic Manian ongelma on se, että kenttiä on liian paljon. Suunnilleen puolivälissä alkaa tuntua siltä, että maisemat toistavat itseään. Näin ollen vain 9-10 eri aluetta olisi toiminut sekin hienosti. Alue 12 ansaitsee erityismaininnan, sillä se on turhauttavin alue Sonic-peleissä koskaan. Sen läpäisyssä meni enemmän aikaa kuin kaikkien aiempien 11 alueen suorittamisessa yhteensä. Kaiken lisäksi loppuvastus ei ollut samaa tasoa aiempien kanssa.

Sonic Mania on oiva valinta niille, jotka haluavat elää uudelleen ne 90-luvun kultaiset Sonic-päivät. Sonic Mania ottaa vanhat ideat, ja kehittää niitä edelleen pääosin onnistuneesti. Toivottavasti tulevaisuus tuo tullessaan Sonic Mania 2:n, joka keskittyisi enemmän laatuun kuin määrään.

Sonic ManiaSonic ManiaSonic ManiaSonic Mania
Sonic ManiaSonic ManiaSonic ManiaSonic Mania
HQ
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Ohjaus, grafiikka ja äänet, suuret ja vaihtelevat kentät
-
Liikaa alueita, viimeinen alue on kauhea, antikliimaksinen loppu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Ossi Mykkänen

25 vuotta sitten Sega kehitti Sonic the Hedgehogin pistämään kampoihin voittamattomalta tuntuvalle Nintendon Mariolle. Hetken aikaa näyttikin, että tämä salamannopea sininen siili pärjää punaista putkimiestä vastaan. Ajat kuitenkin menivät kultavuosista eteenpäin. Sonicin uusimmat pelit olivat toinen toistaan kehnompia tekeleitä upottaen vauhtisiilin syvälle turhien pelien suohon. Fanikunta kuitenkin säästyi, ja niitä alkuaikojen kultaisia vuosia muistellen yrittää Sega nyt tuoda siilinsä jälleen kerran pelikansan olohuoneisiin. Luotto uusiin konsepteihin on kuitenkin mennyt, ja tekijät pelaavat varman päälle yhdistelemällä Sonic Maniassa ainoastaan 90-luvun klassisia Sonic-pelejä kenttiä, grafiikkaa ja ääntä myöten.

Retropelien ollessa edelleen kovassa huudossa, on ratkaisu tehdä entisaikojen Sonic uudestaan ymmärrettävissä. Näiden pelien kanssa varttuneena joudun kuitenkin myöntämään, että käynnistäessä Manian olin pettynyt. Jos ei oteta huomioon erillistä, tyylikkäästi toteutettua modernia alkudemoa, pelin ilme on kuin suoraan 90-luvulta. 25 vuotta sitten akvaarioputkitelkkarit olivat paljon pienempiä ja enemmän anteeksiantavia pelien pienelle määrälle pikseleitä. Nykypäivän modernissa taulutelevisiossa Sonic Mania näyttää kuitenkin varsin karulta. Toki värejä ja yksityiskohtia on niin kuin silloin joskus, mutta grafiikalle olisi tehnyt hyvää pikselien pyöristely ja muu kasvojenkohotus, jota muut retrohankkeet ovat tehneet. Otetaan vaikka esimerkiksi upeasti työstetty uusintaversio Full Throttlesta (LucasArts 1995 / Double Fine Productions 2017)

Pelin äänet ovat samaisen ongelman edessä. Toki nämä diskanttikilinät ja tunkkaiset menoraidat tuovat mieleen paljon hyviä muistoja, mutta nykyäänijärjestelmän kautta on entisaikojen rajoittunut äänisuunnittelu huomioitavissa vähän liiankin selkeästi. Oiva potentiaali nostaa klassikko ansaitsemaansa loistoon on missattu pahemman kerran.

Jos jotain pahaa niin jotain hyvääkin. Kentät loistavat kaikissa mielikuvituksen väreissä, mitä niihin jo aikoinaan suollettiin. Eri Sonic-pelien kenttien yhdistely on saumatonta, ja uudet lisäilyt erottavat kokonaisuudesta vain kovimmat fanit. Tapahtumat ovat monipuolisia ja vastaantulevat tilanteet kekseliäitä, eivätkä kentät tai meno kalpene yhtään nykypäivän tasoloikkien keskuudessa. Hahmojen ohjailu on napakkaa aivan kuin silloin joskus, joten kovemmassakin vauhdissa tilanne pysyy hanskassa. Tämä toki vaatii, että tietää mitä edessä on tulossa. Itseäni ainakin entisaikojen vaikeustaso löi pahasti päin näköä. Ennen kuin vauhdin makuun pääsi, olin kuluttanut ne muutamat keräämäni elämät jo useaan otteeseen ja ensimmäisen kentän uudelleen aloittaminen oli liiankin tuttua touhua. Myös kerättyjen kolikoiden leviäminen pitkin tasoa osuman saadessa kirpaisee aina yhtä paljon.

Sonic Mania on nimensä mukaisesti fanien tuote faneille. Pahoin pelkään, ettei valtavirta jaksa innostua näin suorasta muistutuksesta 20 vuoden takaa varsinkaan tämän näköisenä ja kuuloisena. Mummolan antennitelkun kautta nautittuna irtoaa silti helpotusta retronälkään parhaiten, mutta kyllä tässä on vähän missattu hyvä mahdollisuus nostaa Sonic-siili loistoonsa.

6/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Sonic Mania Plus tulossa kesällä

Sonic Mania Plus tulossa kesällä

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Viime kesänä saatiin maistiaisia menneestä, kun Sonic Mania julkaistiin. Gamereactorin arvion voi lukea täällä. Hyvät uutiset jatkuvat nyt. Sonic the Hedgehogin Twitter...

GR Livessä tänään Sonic Mania

GR Livessä tänään Sonic Mania

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Viikonlopun kunniaksi GR Livessä juostaan kovaa, sillä pelityksessä on kahden tunnin ajan Sonic Mania. Pelin arvion voit lukea täältä. Liity mukaan katsomaan ja...



Ladataan seuraavaa sisältöä