Sonic täyttää 20 vuotta tänä vuonna. Meidän maailmassamme hahmo olisi jo aikuinen, mutta peleissä Sonic ei ole kasvamassa?
Ei. Sonic on kehittynyt viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, mutta on edelleen saman ikäinen - niin seuraavassa pelissä kuin todennäköisesti sen jälkeenkin.
Sonic-pelejä on tehtailtu varsin paljon. Voisiko hahmoa sanoa jopa lempilapseksi?
Ehkäpä. Olen tuntenut hahmon pitempään kuin omat lapseni, joten se on todella rakas.
Juhlavuoden kunniaksi tekeillä on uusi peli. Mitä voit siitä paljastaa?
Olemme pohtineet kolmisen vuotta, mitä voisimme tarjota Sonicin juhlavuodelle. Sonic Generations ei ole vain peli, jonka loimme seuraavaksi Sonic-peliksi vuodelle 2011 - se on peli, jonka loimme 20-vuotisen sarjan kunniaksi. Sitä ei voitaisi julkaista milloinkaan muulloin.
Millainen peli Sonic Generations sitten on?
Pelissä on uusi mysteerinen päävastustaja, joka kontrolloi aikaa ja tilaa. Olento hyökkää nykypäivän Sonicin kimppuun ja lähettää tämän ajassa taaksepäin, jolloin nykyversion on tehtävä yhteistyötä klassisen Sonicin kanssa. Pohjimmiltaan hahmot tekevät yhteistyötä tuodakseen värin takaisin maailmaan. Esimerkiksi pelin ensimmäinen kenttä on Green Hill Zone. Pelaajat pääsevät juoksemaan läpi ikonisten kenttien, joita fanit rakastavat ja jotka ovat kaikille tuttuja. Mukana ovat sekä klassinen että moderni Sonic, ja käytännössä ideana on antaa pelaajien käydä läpi Sonic-universumin historia.
Mitä muita kenttiä Green Hill Zonen ohella on mukana?
En voi antaa tarkempaa tietoa mukana olevista kentistä. Peliin valitaan kentät, jotka ovat erityisen ikonisia Sonicille. Henkiin herätetään kentät, joista fanit nauttivat, ja ne toteutetaan kauniisti HD:na. Kyse ei ole vanhojen kenttien kierrätyksestä, vaan Sonic Generationsin kentät ovat uusia. Lisäksi pelaaminen on helpompaa 3D:nä. Mukana ei ole vanhojen pelien ongelmia.
Pelissä on siis jotain kaikille?
Se on tavoitteemme.
Sonicin 3D-pelit ovat olleet laadultaan vaihtelevia. Ja vaikka Sonic Colours oli muutos parempaan, Sonic Adventure pysyy edelleen ehkä parhaimpana Sonic-kokemuksena 3D:nä. Jos Sonic Generations on vain konsepti juhlavuodelle, olisiko Sonic Adventure valmis todelliseen jatko-osaan?
En voi kommentoida tätä tällä hetkellä. Voin kuitenkin sanoa, että Sonic Generations on suunniteltu vetoamaan erilaisiin Sonic-faneihin. Pelillä pyritään vetoamaan niihin, jotka pitävät klassisesta pelimekaniikasta. He ovat hardcore-faneja, ja he pääsevät pelaamaan klassisen Sonicin kanssa 2D-versioita kentistä. Sarjalla on myös uudempia faneja, jotka pitävät peleistä kuten Sonic Colours. He puolestaan voivat pelata modernin Sonicin kanssa 3D:nä.
Toimiiko Sonic-peli ilman 2D:tä?
Katsoessani markkinoita ja analyysejä huomaan usein, että monet sanovat pitävänsä vanhoista Sonic-peleistä enemmän kuin uusista - tai päinvastoin. Mutta kun todella pureutuu siihen, mistä ihmiset puhuvat ja mitä he ovat kokeneet, he eivät ole juurikaan pelanneet toista tyyppiä. Nuoremmat fanit eivät ole kokeneet Sonicia Mega Drive -aikoina, eivätkä he tiedä miltä 2D-pelimekaniikka tuntuu. Sama koskee myös vanhempia faneja. He eivät ole oikeastaan tarttuneet moderneihin Sonic-peleihin. Tällainen Sonic on.
Hankala tilanne...
Sonic Generations on luotu yleisön molemmille puolille. Se tavallaan takaa, että molemmat näkevät Sonicin eri tyylien edut. Sonic Generationsin jälkeen toivomme voivamme jatkaa tätä siinä mielessä, että haluamme luoda Sonicin, jota kaikki voisivat rakastaa.
Sonic ei ole vain hyppinyt ja juossut pitkän uransa aikana. Sarjaan on lisätty esimerkiksi pulma- ja urheilupelejä. Millaisen pelin kehittäisit, jos saisit täysin vapaasti valita?
Jos olisin täysin vapaa valitsemaan, loisin toimintapelin, koska minusta Sonic sopii sellaiseen. Se on minun mielipiteeni. Toimintapeleissä markkinat ovat tietyllä tapaa kuitenkin rajoittuneet. Siksi varmistaisin, että pelistä voisi nauttia laajempi yleisö. Ja jos se tarkoittaisi helpommin lähestyttävän pelin tekemistä, sitten tekisin pelistä enemmän casual-tyylisen.
Toimintapeli on mielenkiintoinen vaihtoehto. Mitä sitten Sonic-peli mielestäsi vaatii? Mikä tekee Sonicista Sonicin?
Sonic-peleihin liittyy kaksi avainominaisuutta. Toinen niistä on Sonicin persoona ja toinen on nopeus, joka tarjoaa pelaajalle hyvän pelikokemuksen vauhdintunteen ja siihen liittyvän jännityksen ansiosta. Nämä kaksi osatekijää ovat olleet Sonic-peleissä mukana 20 vuotta ja ne ovat mukana tulevaisuudessakin, riippumatta pelityypistä.