Vuosien saatossa alkuperäinen Slime Rancher kasvoi päteväksi ja viihdyttäväksi elämäsimulaatioksi. Värikäs maailma oli täynnä limaolioita, mutta aikaa myöten tuli tarve ottaa se seuraava askel. Monomi Parkin Slime Rancher 2 on hyvin samanlainen kuin edeltäjänsä, ja mukana on tervetulleita parannuksia.
Slime Rancher 2 on edelleen Early Access tai Game Preview -vaiheessa, joten sisältöä ei ole yhtä paljon kuin alkuperäisessä Slime Rancherissa silloin lopuksi. Peruspelattavuus on edelleen samanlainen, mutta uusi paikka, uudet limaoliot uusine tehtävineen kertovat uudesta menosta. Jos siis peliä testaa odottaen jotain aivan uutta ja outoa, joutuu pettymään. Jos taas etsii hurmaavaa, iloista ja harmitonta pelikokemusta, on luvassa juuri sitä.
Slime Rancher 2 on edeltäjänsä tapaan miellyttävä. Peliin on helppo päästä sisään, ohjaus on yksinkertainen ja hahmonkehitys selkeä. Ajoittain on oltava hieman luova ja tehtävä kokeiluja limaolioilla, jotta saisi hankituksi kultaa, ymmärtäisi maailmaa paremmin, saisi uuden pelialueen auki tai saisi rakennettua uuden hilavitkuttimen. Pelaajan on kasvatettava ja ruokittava limaolioita saadakseen rahaa plortsilla, joka siis on jonkinlainen limaolioiden jälkeensä jättämä jätös. Ja kun on rahaa, voi parannella omaa tukikohtaa. Ajatus kuulostanee yksinkertaiselta, mutta erilaisia limaolioita yhdistellessä homma muuttuu haastavaksi.
Lisäksi mukana on ympäristön tarjoamia pulmia ratkottavana. Ajoittain ratkaisu vaatii jonkun uuden työkalun, tai sitten ratkaisu vaatii tietoa limaolioista. Pelin koko idea on oppia tuntemaan paremmin Rainbow Islandin limaiset oliot.
Slime Rancher 2 ei juurikaan ohjasta pelaajaansa. Toisaalta sellaista ei tarvitsekaan, sillä peli on ytimeltään suoraviivainen. Homman nimenä on antaa pelaajalle vapaus valita, mitä ja miten haluaa toimia. Usein tekeminen tosin edellyttää pelin maailmasta ja limaolioista paremmin perillä olemista.
Suunnan puuttuminen ja pelaajalle valinnanvapauden antaminen johtavat myös siihen, että tarina on huonosti kerrottu. Itse asiassa tarinaa ei tunnu olevan lainkaan. Mukana on dialogia henkilöhahmojen kesken, mutta suurimmaksi osaksi tarinaa ei edistetä.
Tällä hetkellä sitä sisältöäkään ei vielä liiaksi ole. Ja koska kyseessä on Early Access -peli, sopi sitä odottaakin. Siitä huolimatta on ikävää, että jo muutaman tunnin pelaamisen jälkeen kävi ilmeiseksi, ettei tekemistä juurikaan ole. Jotkin simulaatioelementit kaipaisivat tasapainotusta. Omaa terveysmittariaan ei oikeastaan tarvitse edes katsoa, kun taas kestävyysmittari eli stamina tuntuu olevan juoksemisen ja rakettireppuilun vuoksi aina loppu.
Slime Rancher 2 on kaikesta huolimatta yhtä pelinautintoa. Se on rentouttava, hurmaava ja hauska. Tulevaisuudessa peli monipuolistuu varmasti entisestään, ja aion olla paikalla.