King Kongin tarina on varsin tunnettu. Kong on iso apina, joka otetaan kiinni, ja joka sitten rakastuu naiseen kiiveten ison rakennuksen katolle pudoten sieltä lopuksi alas. Mutta otetaan ajassa ensin hieman taaksepäin. Kongin vanhemmat joutuvat violetin liskon hyökkäyksen kohteeksi, ja kuolevat. Yksinäisenä nuori kädellinen jäi istumaan pusikkoon, ja sitten bugit alkavat aiheuttaa kummia puskalle. Joka tapauksessa Kongin mielestä ainoa ratkaisu on kostaa omien vanhempien kohtalo. Kaikkien liskojen on kuoltava. Tämä on tehtävä lyömällä liskoja päähän aina samalla tavalla. Näin se vain on. Yhä uudestaan ja uudestaan.
Skull Island: Rise of Kong on merkkitapaus, mutta väärällä tavalla. Se on löysä, tylsä ja huono peli, joka on väärällään bugeja ja huonoja pelimekaniikkoja. Game Mill Entertainmentin peli liittyy samaan joukkoon kuin Superman 64, Robocop: The Game, Rambo: The Game, Fight Club, Transformers: The Game, Iron Man ja Catwoman. Skull Island: Rise of Kong on suorastaan hirvittävän huono.
Skull Island tekee ulkoisesti kunniaa Playstation 3:n aikakaudelle. Saari on ruma vailla minkäänlaisia yksityiskohtia, ja tekstuurien erilaisia ongelmia riittää. Valaistus on huonointa sitten Peter Jackson's King Kong: The Official Game Of The Movien. Pelaaja on Kong, jonka on määrä päästä pisteestä A pisteeseen B. Mukana on viisi kenttää, ja matkan varrella tapetaan kaikki liskot. Mekaanisesti kysymys on saman napin painamisesta neljän tunnin ajan. Ainoa haaste on päästä kentän loppuun saakka ilman, että tallennustiedosto korruptoituu tai Kong putoaa bugin aukosta pois pelistä kokonaan jääden jumiin automaattisen tallennuksen ansiosta.
Neljän tunnin aikana vastaan tulevat bugit ovat eeppisiä lukumäärältään. Kong ja kumppanit välkkyvät ja paukkuvat kuin huonossa simulaattorissa ikään. Peli vaati lukuisia kertoja konsolin uudelleenkäynnistyksen, ja tallennustiedosto korruptoitui useamman kerran. Avattavat "kyvyt" ovat hyödyttömiä, ja kykypuuni tyhjentyi monta kertaa. Skull Islandilla vuoret leijuvat 30 cm maanpinnan yläpuolella, puskia on toisten puskien päällä ja osa pinnoista ei lataudu lainkaan.
Kongilla eteenpäin ryntäily on tylsää, ja hyökkäykset toistavat itseään. Pelin parissa aikansa käyttäminen tuntuu aidosti kidutukselta. Viisi kenttää ovat toki kookkaita pomovastuksineen, mutta pomoista kolme tarttui maahan kiinni vain seisoen paikallaan, kun Kong mäiski heidät kuoliaiksi.
Bugeja riittää ja hiomisen puute on siis selvä, mutta ei siinä kaikki. Suunnittelutyö itsessään on bugeja kammottavampaa. Kehittäjä Iguanabee on valinnut jonkinlaisen lastenohjelman tyylin, joka ei liity millään tavalla King Kongiin tai elokuvaan Skull Island. Kong tai liskot eivät näytä lainkaan uhkaavilta. Mittakaava on tyystin pielessä, sillä Kong näyttää ympäristössään pieneltä. Ja sellainen King Kongin ei tietenkään pitäisi olla. Niin ja tarina on kerrottu huomattavan surkeasti, kuten myös musiikki ja peli muutenkin.
Mikään osa-alue Skull Island: Rise of Kongissa ei ansaitse kehuja. Tässä on vuoden 2023 huonoin peli. Olen varma siitä.