Suomi
Gamereactor
ennakot
Skull and Bones

Skull and Bones, muutamat hauskat osatekijät eivät pelasta aikansa elänyttä kokonaisuutta

Viikonloppu Ubisoftin merirosvopelin parissa on johtanut monenlaisiin ajatuksiin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Monet ovat odottaneet Skull and Bonesin epäonnistuvan isosti. Hyvin harva peli on joutunut käymään läpi yhtä pitkän ja monivaiheisen kehityksen. Skull and Bones oli kehityksessä vuosikausia, ja prosessi aloitettiin kokonaan alustakin. Lopputuloksesta voi olla sekä innoissaan että huolissaan.

Käytin viikonloppuni tehden Skull and Bonesin avoimessa betassa melkein kaiken mahdollisen. Matkasin Intian valtamerellä ja Afrikan rannikolla, upotin kaikenlaisia aluksia ja aloitin matkani tunnetuimmaksi merirosvoksi. Useiden tuntien pelaamisen jälkeen voin sanoa, ettei Skull and Bones ole suuri pettymys. Raamit ovat paikoillaan niin, että ydinpelaaminen on hauskaa. Toisaalta hauskuus ei pääse kukkimaan monenlaisten ongelmien vuoksi. Skull and Bones on peli, joka on kehitetty väärään aikaan ja vääränlaiset prioriteetit kärjessä. Se on live service -peli, jonka pelattavuus tuntuu olevan 2000-luvun lopulta.

Skull and Bonesin ajatus muistuttaa MMORPG-peliä. Maailma on huimaavan iso, ja sitten aletaan suorittamaan tehtäviä ja muuta sen sellaista keräten Infamy-mainetta, joka avaa uusia tehtäviä ja muita mahdollisuuksia. Toki kerätään raaka-aineita ja varusteita, joilla sitten päivitetään omaa alusta vaativampia tehtäviä varten. Pelaaminen keskittyy täysin hahmonkehitykseen ja voimafantasioinnin tavoitteluun. Varsinaista tarinaa ei ole, ja merkityksellisiä tarinatehtäviä on hyvin vähän. Suurin osa tehtävistä noudattaa samanlaista kaavaa, ja toistoa on erittäin runsaasti. Tämä saattaa kuulostaa tylsältä, ja monille niin varmasti onkin, mutta pelattavuudessa on imua, joka saa jatkamaan.

Tämä on mainos:

Skull and Bonesin pelattavuus ei ole suora kopio Assassin's Creed IV: Black Flagin vastaavasta. Nyt pelaaminen on nopeatempoisempaa, vähemmän strategista ja melkein räiskintäpelimäistä. Pelaaminen on jatkuvaa toimintaa kaiken aikaa. Lisäksi oman aluksensa ja aseistuksen voi muokata omaa pelityyliä tukevaksi. Yksilöinti on monipuolista, ja varsinaiset taistelut ovat hyvin suunniteltuja, joskaan eivät ehkä kovinkaan realistisia.

Skull and Bones on monin tavoin hauska pelata. Ongelma on siinä, ettei pelaajan tekemisillä ole oikein merkitystä. Se varsinainen potentiaali alkaa tulla esiin vaativammissa tehtävissä ja event-tapahtumissa. Mutta sitten esiin nousee uusi ongelma.

Skull and Bones on pelattavissa yksin, mutta se on suunniteltu moninpeliksi. Toisin sanoen monet tehtävät edellyttävät mukana olevan muita pelaajia. Ubisoft rohkaisee toki etsimään peliseuraa, mutta suurin osa käyttää järjestelmiä vain kootakseen jo valmiit kaverinsa samaan peliin. Jos siis kaverit eivät halua sijoittaa sitä uuden pelin korkeaa hintaa, jää se pelin paras sisältö kokematta. Sama heijastuu myös hahmonkehitykseen, sillä vaikeimmista tehtävistä palkitaan parhaalla tavaralla. Edistyä voi muutenkin, mutta se toinen tapa on tolkuttoman hidas.

Mukana on runsaasti erilaisia bugeja ja suorituskyvyn ongelmia. Koko peli myös kaatuu ajoittain ja puhe jäi kerran päälle niin, että koko peli oli käynnistettävä uudelleen. Lisäksi Skull and Bonesin suunnittelu on aikansa elänyttä. Laivasta ei juuri poistuta, ja kun niin tehdään, on seurauksena paljon latausruutuja ja kauppiaita, jotka ovat kaikki melkein samanlaisia. Ei ole siis tarvetta koskaan poistua omasta aluksesta. Ubisoft olisi säästänyt paljon aikaa tekemällä sataman ainoastaan valikoksi, johon pääsee käsiksi koska tahansa. Sitä paitsi mukana on useita kummallisia pelimekaniikkoja, jotka pakottavat pelaajan poistumaan aluksesta. Esimerkiksi pikamatkustus on mahdollista ainoastaan astumalla maihin. Satamat puolestaan eivät ole tarjolla ennen kuin vasta silloin, kun astuu laivastaan ulos.

Tämä on mainos:

Monet pelin osa-alueet ovat tylsiä ja turhauttavia. Tehtäväsuunnittelu on pääasiassa pielessä, tarinaa ei oikeastaan ole eikä erilaisilla dialogivaihtoehdoilla tunnu olevan mitään merkitystä. Skull and Bones muistuttaa julkaisussaan Sea of Thievesin julkaisua. Ydin on kohdallaan, mutta ongelmien määrä on niin suuri, että on vaikeaa olla innostunut. Jos on luova pelaaja ja nauttii itse omien tarinoiden ja haasteiden luomisesta, pystyy varmasti pelaamisesta nauttimaan. Skull and Bonesilla saattaa olla ongelmana säilyttää pelaajat parissaan pitkiä aikoja.

On tietenkin mahdollista, että se niin sanottu endgame parantaa pelaamista merkittävästi. Siksi onkin palattava astialle varsinaisen julkaisun jälkeen antamaan se lopullinen arvosana. Toistaiseksi Skull and Bones näyttää olevan samaa luokkaa kuin Suicide Squad: Kill the Justice League. Toisin sanoen jälleen yksi peli, joka muistuttaa kehnoista live service -peleistä.

HQ
Skull and BonesSkull and BonesSkull and BonesSkull and Bones

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä