Suomi
Gamereactor
ennakot
Shattered Horizon

Shattered Horizon

Espoolainen Futuremark tunnetaan parhaiten tietokoneiden pelitehoa mittaavan 3DMark-ohjelmiston luojana. Kun yhtiö ilmoitti perustaneensa pelistudion, heräsi kiinnostus etenkin pc-pelaajien keskuudessa. Toisaalta luvassa odotettiin olevan silmäkarkkia koko rahan edestä, mutta osaisiko teknologiafirmana tunnettu Futuremark luoda kauniin kuoren taakse toimivan pelin?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gamereactor esitteli Codename: Pwnage -nimellä kulkeneen pelin huhtikuussa. Tuolloin pelistä ei vielä oltu nähty vilaustakaan. Elokuisilla Leipzigin pelimessuilla Futuremark kuitenkin julkisti pelin lopullisen nimen Shattered Horizon ja esitteli peliä valikoiduille median edustajille, joiden joukkoon myös Gamereactor kuului.
Shattered Horizonin teaser-video julkaistiin päivää ennen Leipzigin messuja, ja se kummastutti monia. Videolla näkyy uutislähetys, jossa kerrotaan kuun räjähtäneen. Itse pelistä ei vielä paljasteta mitään, ja ainoa peliin viittaava asia on Shattered Horizon -logo, joka rävähtää ruutuun videon lopuksi.

Futuremarkin Jukka Mäkisen mukaan videon tarkoituksena on pohjustaa Shattered Horizon -pelin lisäksi koko sitä maailmaa, johon espoolaisstudion esikoispeli sijoittuu. Futuremarkin tavoitteena on laajentaa lähitulevaisuuteen sijoittuvaa tarinaa myös ensimmäisen pelin jälkeen, joten tarinan taustoitus on tärkeää.

Mistä Shattered Horizonissa sitten on oikein kyse? Lähitulevaisuudessa ihmiset ovat löytäneet kuusta arvokkaita mineraaleja, joita louhitaan tuhoisin seurauksin. Historian vakavimman kaivosonnettomuuden ansiosta puolet kuusta räjähtää kappaleiksi. Valtava kivimassa asettuu maapallon ympärille ja muodostaa Arc-nimisen vyöhykkeen. Vyöhykkeelle jääneet astronautit ja kaivostyöläiset joutuvat taistelemaan toisiaan vastaan henkiinjäämistaistelussa armottomissa olosuhteissa.

Tämä on siis tarina, mutta minkälainen peli Shattered Horizon sitten oikein on? Kyseessä on pinnallisin puolin perinteisen näköinen pelihahmon silmistä kuvattu moninpeliräiskintä. Jutun jujuna on kuitenkin se, että avaruuden painottomuudessa liikkuminen ei rajoitu vain eteen- ja taaksepäin juoksenteluun ja kääntymiseen. Rakettirepuilla pääsee lentelemään myös pystyakselilla, ja jopa täysin vapaa liikkuminen onnistuu.

Tämä on mainos:

Futuremark on testannut pelimekaniikkaa todella paljon, ja liikkumisesta on pyritty tekemään mahdollisimman luonnollista. Kaikkien kolmen akselin ympäri pyöriminen ei ole pakollista, vaan oletustilassa pelaajan tasapaino on lukittu. Tällöin liikkuminen luonnistuu aivan kuten missä tahansa räiskintäpelissä - vaikkakin yhtälöön on lisätty myös pystysuunnassa liikkumisen mahdollisuus. Napin painalluksella lukitus poistuu, ja uuden "normaalitilan" voi etsiä täysin vapaasti. Asennon saa lukittua samaa nappia painamalla. Täysin vapaa liikkuminen mahdollistaa entistä strategisemman ajatusmaailman. Sen sijaan, että vihollinen olisi aina edessä, takana tai sivulla, vaara vaanii nyt joka suunnassa.

Shattered Horizonin pääpelimuoto on tällä hetkellä kukkulan kuningas -variaatio, jossa kaksi joukkuetta taistelee keskenään seitsemän pisteen hallinnasta. Kun yksi joukkue on ottanut haltuunsa kaikki pisteet, peli päättyy. Kuolon korjatessa matsia ei tarvitse katsella sivusta, vaan taisteluun pääsee mukaan uudestaan.

Tapahtumapaikkansa ansiosta Shattered Horizon on äärimmäisen anteeksiantamaton peli. Yksi osuma avaruuspuvun visiiriin vie hengen, ja selässä oleva rakettireppukaan ei ammuksista liiemmin pidä. Avaruuspuvut osaavat sentään korjata itseään osuman tullen, mutta rikkinäisen puvun suhina saa kokeneimmankin avaruussotilaan haukkomaan henkeään.

Futuremark on tehnyt paljon taustatyötä, jotta taisteluissa käytetyt aseet olisivat realistisen tuntuisia. Pääaseena on rynnäkkökivääri, jonka lisäksi pelaajilla on käytössään erilaisia kranaatteja. Savukranaatin avulla aloittelijatkin voivat luoda näköesteitä, jotka pidentävät nirrinlähtöaikaa, ja hyökkäyspäässä kranaateilla voi tehdä selvää useammasta avaruussoturista kerralla.

Tämä on mainos:

Taistelujen koosta ei ole vielä tarkkaa tietoa, mutta tällä hetkellä suurin osa kentistä on suunniteltu 32 pelaajalle. Futuremark on testannut peliä suuremmilla ja pienemmilläkin pelaajamäärillä, ja lopullinen päätös tehdään vasta lähempänä julkaisua.

Entä se silmäkarkki? Peli on toistaiseksi äärimmäisen varhaisessa vaiheessa (alpha-testausta ei ole vielä aloitettu), mutta se näyttää jo nyt liki samalta kuin osa nykyräiskinnöistä. Futuremark osaa ottaa raudasta kaikki tehot irti, ja DirectX 10-efektit pitänevät huolen siitä, ettei silmiä tarvitse raapia päästään.

Shattered Horizon vaikuttaa mielenkiintoiselta nimikkeeltä, mutta pelin menestys määritetään tasosuunnitteluosastolla. Mikäli Futuremark osaa luoda tarpeeksi taistelukenttiä, jotka hyödyntävät pelin erityisominaisuuksia - ja etenkin vapaata liikkumista - Shattered Horizonista voi tulla hitti. Toistaiseksi pelistä on nähty hyvin vähän, mutta odotamme lisätietoja innolla. Shattered Horizon julkaistaan näillä näkymin vuoden 2009 aikana.

Shattered Horizon
Shattered Horizon
Shattered Horizon

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Shattered Horizon - MoonriseScore

Shattered Horizon - Moonrise

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Ilmaisen Moonrise-laajennuksen myötä Shattered Horizonin kenttävalikoimasta löytyy viimein riittävästi vaihtelua.

1
Shattered HorizonScore

Shattered Horizon

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Poikkeuksellinen tapahtumaympäristö tarjoaa paljon uusia haasteita, jotka tekevät pelistä varteenotettavan vaihtoehdon loputtomiin jatko-osiin kypsyneille räiskintäveteraaneille.



Ladataan seuraavaa sisältöä